Gå til innhold

Spesialgruppe i bhg eller ikke??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så i tvil om hva vi skal bestemme oss for, og vi må gi et svar i morgen... Altså:

Eldste gutten vår på 4 er valgt ut til å bli støttebarn i en spesialgruppe for barn med talevansker. Det blir 6 "normale" barn, deriblandt gutten vår, og 6 barn med en eller annen form for taleproblem. Alt personellet i denne gruppen vil bli nytt i forhold til nå, og kun et par av barna er kjent fra før.

Alternativet er en gruppe med barn uten spesialbehov som vil bestå av over 20 barn, deriblandt bestekompisen til gutten og andre som han kjenner nå (selv om de ikke er i samme gruppe nå heller). Personellet her er kjent.

Vi har snakket med gutten, men selvsagt vet han ikke så mye hva vi snakker om og ut i fra svarene han gir ser vi jo at han ikke skjønner så mye. Når man da vet om gutten at han gjerne vil gå i samme gruppe som bestisen, men blir veeeeldig sjenert og tilbaketrukket i store forsamlinger + at vi har hatt en del problemer hjemme mellom far og sønn (skriking, kjefting etc., som riktignok er veldig mye forbedret den siste tiden) - hva skal jeg velge? Gutten er meget delikat og sensitiv mentalt sett og jeg engster meg for at det kanskje kan komme barn med andre spesialbehov som f.eks. opptar alle resursene eller som er mer ukontrollerbare (f.eks med Asbergers syndrom etc.).

Setter virkelig pris på innspill, jeg vil bare at gutten min skal ha en lykkelig og bekymringsløs tid i barnehagen, men det er allerede et ork å få ham dit nå for han vil ikke gå dit.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, du har vel allerede svart barnehagen,- hva svarte dere?

Bare noen refleksjoner jeg gjør meg umiddelbart:

Jeg var selv et sånt støttebarn i barnehagen. Jeg husker jeg fikk veldig selvtillit av å være der, fordi de voksne ga meg en veldig tillit. Det er bedre voksendekning på slike grupper enn i "normale" grupper, og det at ditt barn har blitt valgt ut til dette, tyder på at han blir sett på som en ressurs i denne sammenhengen. Det er jo positivt.

En 4åring er kjapp til å tilpasse seg, og hvis han er et av tolv barn i ei gruppe, er vel det også greit all den tid han kanskje har behov for å bli sett? (tenker på det du sier om delikat og sensitiv mentalt sett)

Jeg tror min sønn hadde endt opp i denne gruppa.

Hva valgte dere?

• 4 uker senere...
Skrevet

Da min sønn begynte i barnehagen, hadde de en ekstra voksen pga en funksjonshemmet gutt. Det var bare en fordel for de andre.

Men når gutten er så stor som fire år, tenker jeg at det er en fordel å kunne lære seg å være med mange barn. Det er jo ikke lenge til han skal på skolen, og det kan bli en tøff overgang dersom han er vant til en liten gruppe. Da min sønn gikk over på stor gruppe (18 barn) som treåring, ville han bare være med bestevennen sin de første ukene. Han er også sjenert av seg. Det var fint for ham å ha bestevennen sin der i begynnelsen, så det ble litt mer trygt. Men bare et halvt år etterpå lekte han med alle barna, og var mye mer omgjengelig. Så jeg tror at det vil være en fordel for gutten din å gå på den store gruppen. Men når det er sagt, tror jeg ikke han vil ta skade av å være på den lille gruppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...