Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 Har en veninde,en kjempesjønn jente på 18 år...Har vært sammen med typen sin i snart 3 år,Og så forteller hun meg atte han har vært voldelig mot henne,ødelagt henne psykisk,Gjort slik atte hun ikke føler seg lit verdt en gang...men hun kommer seg ikke ut av forholdet,for da tar han selvmord...hun satt her å gråt sine modige tårer og fortalte meg i 5 timer hvordan dem 3 siste årene for henne hadde vært,hun har greid og holdt det sjult...men nå greide hun ikke mer...jeg lovde på tro og ære å ikke si det til noen...men jeg vil så gjerne hjelpe henne...huner så langt nede att ingen holder henne oppe lenger..Er det noen som har noen gode råd? eller har vært i en lignendes situasjon ?
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 kjære vene hun er bare 18 år,få henne bort fra idioten NÅ!! tar han livet sitt så er det ikke hennes ansvar!! jeg var selv i et destruktivt forhold fra jeg var 17-19,men greide heldigvis å komme meg bort,det beste som noen gang ha kunne skjedd. selvmords truslene hans var bare angst for at jeg skulle dra,han lever enda.. hjelp henne med å få motivasjon til å forstå at hun kan ikke leve sånn,enn om hun skulle bli gravid?? ingen ønsker en sånn far til barna sine.. vanskelig å gi mye råd vist hun ikke vil ha hjelp da,men prøv å få henne til å fokusere på alt av positive ting som ligger foran henne.. hun er jo bare ung jenta jo..
PintSizedDictator Skrevet 14. juni 2007 #3 Skrevet 14. juni 2007 Han kommer ikke til å ta livet sitt hvis hun drar. Det der e bare en typisk trussel fra slike mennesker...en måte å kontrollere andre på. Siden de har vært sammen å lenge så har han nok klart å manipulere henne godt og har full kontroll. Han har med andre ord klart å skremme henne nok til at han e trygg på at hun ikke drar noen steder. Ikke gi henne opp:) Det kan hende hun plutselig snur om og ikke vil forlate ham allikavel...begynner å forsvare handlingene hans osv. Pleier å bli slik....men det e fordi de e redde...redde for partneren, redde for å være alene osv. Kanskje har han klart å overbevise henne om at hun ikke vil klare seg uten ham?! E ikke meningen å virke om en bedreviter, men har peronlig erfaring med slike mennesker...Men nå vet ikke eg hele historien heller. Hjelp henne så godt du kan, men ikke tving deg på. Det kan fort gå utover henne om han finner ut av det... Lykke til uansett...håper alt ordner seg:)
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #4 Skrevet 14. juni 2007 Hadde jeg vært deg, så hadde jeg gitt henne hjelp til å søke hjelp. Til å ta kontakt med f.eks krisesenter eller noe lignende, eller snakke med fastlegen evt. Så får du etterhvert kjenne selv på hvorvidt du ønsker å være involvert videre. Hvis du ønsker å være hennes støtte videre, er jo det veldig flott. Men det er også greit å føle at man må trekke seg litt unna situasjonen, for det kan være tøft å være den som skal støtte opp. Hvordan er det med familien hennes, og andre venner? Har hun flere hun stoler på i tillegg til deg? Det må være en ære for deg at hun har valgt å nettopp betro seg til deg. Det har hun gjort kun av en ting: Hun stoler på deg. Og dette er hennes rop om hjelp. Du kan velge å bare sitte med hemmeligheten, men jeg håper og tror at du vil gjøre noe. Du kan også ha godt av å snakke og søke råd hos noen profesjonelle angående dette, dersom du går inn for å hjelpe henne. Du kan ringe et krisesenter og forhøre deg hvordan dere skal gå fram i dette tilfellet. Jenta må komme seg ut av forholdet. Ikke la dere presse av selvmordstruslene hans. Stå på jenter! Dette skal dere klare! All lykke til videre! Klem.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #5 Skrevet 14. juni 2007 Jeg svarer vanligvis ikke innlegg på kranglesiden , men kom over innlegget ditt og her MÅ jeg bare svare. fra jeg var 16 til jeg var 19 bodde jeg sammen med en mann som var alkoholiker, manisk depressiv, suicidal og hadde ADHD. han hadde perioder hvor han MÅTTE kontrollere meg, og var sykelig sjalu av seg. etterhvert begynte han å bli veldig voldelig, og banket meg hvis jeg snakket med noen andre enn han, noe som resulterte i at jeg mistet alle vennene mine, og kun hadde han igjen - noe som igjen gjorde at jeg ikke turde å flytte fra han, i frykt for å bli helt alene i verden. han truet også med selvmord i tide og utide, f.eks fordi jeg hadde snakket med en annen fyr. Og at hvis jeg flyttet fra han skulle han ta livet av seg. men så traff jeg han jeg bor med nå da, på firmafest (min daværende samboer trodde selvfølgelig jeg var hos mamma - hadde aldri fått lov å dra på fest uten han). for første gang så jeg hvordan det var å få oppmerksomhet fra en annen mann på en POSITIV måte . Jeg forsto at det finnes andre ting i verden enn å skulle gå på tå hev og godgjøre samboeren sin, og konstant leve i frykt for hvor full han blir i dag. jeg reiste hjem dagen etterpå, pakket sakene mine og flyttet ut. Han har mange ganger etterpå truet meg. Både med at han skal ta livet av seg selv og at han skal ta meg, den nye kjæresten min og babyen jeg har i magen. men han gjør det ikke. det er poenget. Jeg VET hvor vanskelig det er å komme seg ut av slike forhold, og hvor vanskelig det er å se problemene når man er i forholdet. man tror det ikke finnes noen løsninger på situasjonen, man tror man er bundet i det for alltid, og på mange måter er man for svak til å forstå at man må komme seg bort. og på mange måter ønsker man det ikke heller. baksmellen kommer som regel etterpå, når man er ute av forholdet og begynner å bli trygg på seg selv og omgivelsene igjen. da må du være en god venninne for henne, støtte henne og hjelpe henne gjennom de vanskelige situasjonene. Håper virkelig hun tar mot til seg og går fra ham. kanskje du kan hjelpe henne å pakke (hvis hun bor sammen med han) på dagen en gang han er borte, og hjelpe henne å komme seg bort? Vis henne gjerne svaret mitt , kanskje hun tenker seg om en gang til... Lykke til til deg og henne, og hun skal være glad hun har en god venninne som deg!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #6 Skrevet 14. juni 2007 Tusen takk for alle svar!:) Har så lyst og hjelpe henne,han er ikke god i hode sitt....han fant ut atte hun hade vært med meg i natt....for jeg hadde prata me henne...hun hbestemte seg for å slå opp,for hun orker ikke dette lenger...men det som sjedde var atte han ramponerte leiligheten sin,skambanka henne,kom ned til leiligheten min skulle drepe meg for jeg hadde ødelagt forholdet..heldivis kom han seg ikke inn! Måtte ringe politiet å styr...har aldri vært så redd i hele mitt liv før! Men nå er dem sammen igjen,hun tørr ikke å gå ifra han,han har prøvd å tatt selvmord 2 ganger før når hun har slått opp,å da har hunn tatt ham tilbake! Jeg synest så synd i henne,jeg sa til henne atte han og hun måtte få profesjonell hjelp,men hun tørrikke det,da sa jeg atte hun må kontakte foreldrene han og prate med ine egne,men hun tørr ikke...i frykt for atte dem ikke vil tro henne...Det er alltid hun som har vært den store stygge ulven i forholdet,(Tror andre) Men det er han! Hun har vært innpå nettet og lest om psykopater,han har mange av tegnene til å være en...Håper hun kommer seg ut av forholdet fortet mulig! Er ikke meningen å bry dere om dette,men må få det ut....Er så lei meg på hennes vegne!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #7 Skrevet 14. juni 2007 Hei! meg som skrev innlegget over om at jeg har vært i et slikt forhold i flere år... Og dette høres AKKURAT ut som eksen min. ramponering av leiligheter, selvmordstrusler osv er skumle tegn. en dag tilter det for han fyren der og da bør IKKE venninna di være i nærheten. det skjedde nemlig med eksen min. han tvingte i meg 5 ecstasytabletter, og når jeg var skikkelig neddopa og alt skambanket han meg og ramponerte leiligheten, og begynte å skade seg selv foran meg. og slikt er IKKE kjekt å se på! håper virkelig hun kommer seg ut av det. dersom du bor i en noenlunde stor by finnes det hjelpemottak for mishandlede kvinner, der det er veldig god sikkerhet. han kommer IKKE inn der hvis han finner ut hvor hun er. Du burde også vurdere å anmelde han for det han gjorde mot deg. Han fyren trenger også tydeligvis profesjonell hjelp. Det er muligheter for å få han tvangsinnlagt hvis han blir politianmeldt. Politiet kan også hjelpe til med å nekte han å komme i nærheten av både deg og henne. Anonym "coc"
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #8 Skrevet 14. juni 2007 Ta kontakt med fastlegen og fortell det til foreldrene hennes! Så anmelder du det til politiet. Jævel!!
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2007 #9 Skrevet 15. juni 2007 SERIØST, hvorfor skrive dette inne på kranglesiden? Vil du virkelig ha råd, eller krangle med de som gremmes av skrivefeil?
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2007 #10 Skrevet 15. juni 2007 Skjerpings, siste anonym. Man kan legge inn innlegg der man vil, og dessuten ser du jo at hun heldigvis har fått gode og velmenende råd tilbake. At du er bitter og spyr galle fordi at folk har bemerket DINE skrivefeil kan du ta opp i en egen tråd, slik du har gjort tidligere. Du burde skamme deg for at du er så småling!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå