Gå til innhold

Fremmedlegeme i halsen - FREMGANGSMÅTE.


LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver

Anbefalte innlegg

Ring 113.

 

Ved bevisst barn, oppmuntre til å hoste, ofte er dette nok for å få opp fremmedlegemeet. Man skal ikke stikke fingre eller annet ned i halsen, men sjekke munnhulen for fremmedlegemeer.

 

1: Dersom barnet ikke klarer å hoste, men er våkent:

Veksle mellom 5 slag midt mellom skulderbladene, og 5 kompressjoner (trykk) opp mot mellomgulvet.

 

2: Dersom barnet mister bevisstheten: start HLR.

START med kompressjoner, 30:2.

Sjekk munnen for fremmedlegemer før hver serie med innblåsninger.

 

 

Kompressjonene vil øke trykket i bukhulen, dermed kan det som sitter fast presses opp. Dersom man må gå vidre med HLR vil trykket man skaper ved innblåsninger presse fremmedlegemeet ned i høyre lunge, og man får da ventillert barnet tilstrekkelig på venstre lunge.

 

Den samme prosedyre gjelder for alle aldersgrupper, så lenge du ikke er trenet helsepersonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min sambo har nettopp tatt livredder kurs, og han har lært at man skal starte med innblåsninger hos barn. Og om man vet at barnet har noe i halsen og det ikke kommer opp ved å dunke mellom skulderbladene - skal man starte innblåsninger med dengang , dette vil som regel skape et vakum slik at fremmedlegemeet kommer opp, eller i verste fall ned i maven. Og på barn skal man ikke ha 30 kompresjoner, tror det er 5..

men dette er noe man endrer ofte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi da har jeg nok gjort feil. Jenta mi fikk en ting i halsen for 1 uke siden å jeg slo henne hardt i ryggen flere ganger(offf hørtes brutalt ut) å tingen kom opp. Greide nesten iikke å tenke klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk også nettopp livredderkurs på barn. Heimlich har egen småbarnsmanøver.

 

Det er viktig å få opp fremmedlegemet på FØRSTE forsøk, når lufta først er slått ut av lungene, er de så godt som umulig å få nok trykk. -Så IKKE DILL, trykk!

 

Hold ungen opp ned om den er liten nok, og klem til. -Men lær grepet først, ja. -GÅ kurs, dere som har ansvar for småunger!!!

 

 

Uansett: ring 113 med det samme, de snakker dere gjennom det. -Svar dem på det de spør om, ikke kast bort tid med å diskutere hvorfor de lurer på ditt eller datt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er korrekt fremgangsmåte, gjeldende pr dags dato. Når det er sagt; hvilken som helst måte er jo god så lenge den funker.

 

For legfolk er algoritmen 30:2 uavhengig av alder, helsepersonell har andre sekvenser å forholde seg til, avhengig av alder på pasient. Man starter alltid med kompressjoner da det alltid er større mulighet, og ønske om å få fremmedlegemeet opp, i stedet for ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, angående det med trykk - derfor man skal ta innblåsninger - for å skape trykk. Men kan slå to agnger først..men sikkert litt ulik praksis;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Blåse for å skape trykk ved fremmedlegeme i halsen???

 

-Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det skal gå til. Problemet med fremmedlegemet er jo at det sitter fast, det er jo temmelig dumt å dytte det lenger inn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lærte det som du forteller på 80-tallet, på livredning i vann.

 

På nye kurs om livredning på barn, for legfolk som du sier, vanlige mennesker, lærte vi å begynne med 2-5 innblåsninger, så 15-2-15-2 til du får hjelp, uansett. Ikke slutt, om du så er alene i ødemarka uten mobildekning, unger tåler det utroligste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, men skal man da vente til barnet lir bevisstløst da - for da er nemlig neste skritt å utføre HLR - INNBLÅSNING OG KOMPRESJONER!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Dersom man ikke får fremmedlegemeet ut, MÅ det skyves med for at pasienten skal få luft. Vi er anatomisk skapt slik at feks en peanøtt, en penge eller en kjøttbit kan skyves/trykkes/føres ned i høyre lunge; ut av veien for tilgangen til venstre lunge. Dermed får man oksygen inn i den bevisstløse, og man når frem til sykehus, der fremmedlegemeet kan fjernes, omså kirurgisk.

 

Jeg er autorisert ambulansepersonell for de som måtte lure, men det jeg skriver her gjelder fremgangsmåter for legfolk (som vi jo også skal kunne, men vi har også i tillegg andre prosedyrer å forholde oss til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Og da bør du vel være den første til å understreke viktigheten av å ringe 113 før panikken brer seg;-))) Der snakker de deg igjennom det, og hjelper deg å vurdere når det er på tide å begynne hjerte-lunge-redning, for eksempel! -Det var i allefall første bud på kurset jeg gikk nå sist, og jeg kommer til å rette meg etter det.

 

-Det er tross alt bedre å få fremmedlegenet UT. -En av ungene mine fikk et batteri (AA) i halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er jo tross alt først linje i hovedinnlegget ;

Ring 113....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sambo lærte iallefall at man skal forsøke med innblåsning raskt dersom to dunk mellom skulderbladene ikke hjelper og deretter selfvølgelig ringe 113. Men i akuttsituasjon maå man handle raskt å forsøke det man kan FORT før man ringer. Og Innblåsninger tar jo ikke lang tid..og veldig ofte hjelper det. Men sier ikke dette er fasit, men man lærer forskjellig visstnok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært totalforvirring på algoritmefronten de senere år, derfor den totale forvirring som råder også her. Resutatet var dårlig, om noen, hjelp fra tilskuere ved hertestans, fremmedlegeme i halsen, pusteproblemer osv. Pga usikkerhet og redsel for å gjøre feil.

 

Det er derfor fra 1.6.06 kommet nye retningslinjer: der legfolk undervises i en algoritme på 30:2 uavhengig av alder og tilstand til pasient. Vi som helsepersonell har fortsatt variable algoritmer å forholde oss til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, hvis ingenting hjelper, kan man stikke hull gjennom nedre delen av halsen til personen...

Drastisk, men har reddet liv!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som PieC sier: det var det første jeg skrev, og jeg regner med at de fleste VET at de skal ringe 113 om noe slikt oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig, men ingen protester på alt man skal gjøre først, hvis du leser oppover trådene;-)

 

Jeg er litt overtrøtt her jeg sitter, og tenker bare på Albert Åberg og faren som "skal bare".

 

For meg var det rimelig traumatisk å finne barnet med et batteri i halsen, og jeg var veldig glad for at jeg var drilla på rekkefølge, heller enn en hel masse "hvis det og det ikke går... " -Worst case scenario. Det er tross alt viktig at man er trygg på hva man skal gjøre i de vanligste situasjonene, så får man lære de uvanlige etterpå. -Mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aaaaaaaaaaaldri ringt 113!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

911 derimot... ;o)

 

Får håpe ingen av oss trenger bruke de numrene til noe når det gjelder barna våre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, når jeg så deg dukke opp her i sted var jeg faktisk tenkt til å skrive deg en liten påminnelse om at du måtte være så snill å ringe 911 i steden. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten har allerede selv ringt 911 to ganger.

Når han har lekt seg med hustelefonen vår..

 

Flaut!

 

=) Jeg tar den fort fra han når han knabber den nå!

De ringer jo tilbake, og spør om alt er ok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''kulepenn triks'' man ser på tv ja... ser helt horribelt ut,men som du sier,det har reddet liv!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...