mamma til 2 prinsesser Skrevet 13. juni 2007 #1 Skrevet 13. juni 2007 Termindagen kom og termindagen gikk… Dagen etter var jeg hos jordmor. De siste dagene hadde jeg kjent litt lite liv, så hun henviste oss videre til AHUS for kontroll. Der lå jeg med CTG registreringer på magen. Hjertelyden var ikke variabel i det hele tatt, og ganske lav. Fikk flere sukkertabletter og saft, ingen utslag. Hadde spist is rett før vi begynte… Vi tok en ultralyd, som viste at jeg hadde lite fostervann. Fikk også gynekologisk undersøkelse som var utrolig vondt! Legen putta jo hele hånda inni meg jo! Men sa at hun bare skulle tøye å strekke, jeg ville jo snart ha lillemor ut! Vi ble sendt fra poliklinikken og videre opp på fødeavdelingen. Jeg skulle bli satt i gang. 7. Juni klokka 16:00 fikk jeg satt inn et ballongkateter. Ca 1 cm åpning. Fikk ganske vondt med en gang etterpå. Vi reiste hjem, og fikk beskjed om å komme tilbake klokka ni morgenen etter hvis ikke noe skjedde. Hjemme fikk jeg rier med 6 og 7 minutters mellomrom. 22:30 datt kateteret ut og vi reiste inn på sykehuset igjen. Lå med rier hele natta.. Ble undersøkt på morgenen, da var det ganske modent. 2 cm åpning. Klokka 09:30 fikk jeg tablett inn i skjeden. Det ble bare vondere og vondere… 13:30 fikk jeg en tablett til. 4 cm åpning. Fikk beskjed om at det var den siste pillen jeg fikk, jordmor trodde jeg kom til å gå i fødsel nå. Rier med 3 minutters mellomrom. Var så vondt at jeg skreik nå. Men det skjedde ikke så mye mer, riene var ikke effektive, ikke mer åpning. Ble etter hvert flyttet over til fødestue. Var en tur i dusjen, det hjalp litt på smertene. 19:30 tok de vannet, og det satte litt mer fart på sakene. De satte også en elektrode på hodet til Ina så de kunne overvåke hjertelyden osv. 6 cm åpning. Hadde SÅ vondt, og så ingen ende på dette her… Innså at det ble ikke noen 7.juni baby det her. Var utslitt. Det var litt deilig da vannet gikk, følte meg litt letta. Alt kom ikke med en gang, den kom litt og litt under riene. Føltes mest ut som jeg tissa på meg. Jeg trodde det var lite fostervann jeg, men det føltes jo ut som det var litervis! Nå ble jeg også satt på drypp for å få ting til å gå litt fortere Hjalp litt at jeg fikk epidural. Fikk en pause fra smertene. Men det gjorde jo bare at ting tok enda lenger tid. Men er glad jeg fikk epidural allikevel. Da klokka var 23:00 spurte jeg hvor lang tid det her kom til å ta, men jordmor sa det kunne ta 3 timer, 6 timer, hun visste ikke… Jeg tenkte at babyen kom klokka 3. Etter hvert fikk jeg et voldsomt press. Jeg ble kateterisert, kjentes konstant ut som jeg måtte tisse. Det hjalp ikke så mye. Etter hvert presset det så mye at det kjentes ut som babyen ville ut. Og verre ble det. Jeg fikk skikkelig pressveer. Men jeg kunne ikke begynne å presse aktivt på leenge enda. På det tidspunket følte jeg at jeg ikke orka mer. Dessuten var jeg i så dårlig form, jeg følte meg helt dopa, helt borte, svimmel fikk ikke med meg noen ting av hva som skjedde rundt meg. Jeg trodde jeg skulle besvime. Så ble jeg kjempesint på det blodtrykksapparatet som pressa rundt armen min i tide og utide. Må le litt når jeg tenker på det. Spurte om jeg kunne få litt mer epidural, og det kunne jeg. Da ble jeg i hvert fall sint, hvorfor hadde ingen gitt meg beskjed om det litt før? Jeg trodde dette var verdens vondeste og lengste fødsel. Uansett så hjalp ikke epiduralen denne gangen. Men snart kunne jeg endelig begynne å presse aktivt. Men siden jeg hadde epidural ville de at jeg skulle ligge på ryggen med beina i beholderne. Jeg ville helst ligge på siden med bare det ene benet opp. Fikk med meg at de sa at riene ikke var like effektive som da jeg lå på siden. Men jeg presset og presset og følte at ting endelig begynte å skje, at nå var det ikke lenge igjen før hun kom ut. De hadde hentet utstyret til hun skulle ut, det fikk jeg med meg. Det var mange mennesker inne på fødestua. Jeg var helt i tåkeland. Fikk senere vite at det var fordi hjertelyden til babyen var lav. Jeg kjente at hodet var på vei ut. Det var selvfølgelig vondt, men det brydde jeg meg ikke så mye om lenger, snart var Ina ute! Hodet kom ut og jordmor sa at neste gang kommer hun! Jeg presset for harde livet, og ut kom lille Ina klokka 03:00. Fredag 8.juni. Det var helt utrolig, ENDELIG!! Hun ble lagt på brystet mitt og pappan fikk klippe navlestrengen. En helt frisk, skjønn baby! 3020 gram. Hun ble ikke målt siden mamma hadde hofteleddsdysplasi, men ca 49 cm var hun. 35 cm fra hode til rumpe og 35 cm hodeomkrets. Ble overrasket over at hun var så liten, jeg var sikker på at jeg fikk en 5 kilos baby siden alle synes magen min var så stor… Jeg ble sydd 1 sting, det merket jeg nesten ikke engang, var så opptatt av det lille nurket som lå på brystet mitt. Vi var helt i ekstase begge to, var helt uvirkelig at vi endelig hadde blitt foreldre! Greide ikke sove noe etter fødselen, selv om jeg var utslitt. På sykehuset var det varmt, varmeste helga i år, tropenetter. Lå på 4 mannsrom, og var utslitt. Savnet sambo, og likte meg ikke på nettene. Ville reise hjem på søndag. Da hadde jeg bare sovet max 2 timer etter fødselen. Men da fant de ut at Ina hadde gått ned mer enn 10%. Derfor måtte vi være lenger. Men sambo fikk tilbud om å være der sammen med meg. Alt ble mye bedre da. Vi fikk eget rom. Ina måtte få masse morsmelkerstatning i tilegg siden hun hadde gått ned for mye i vekt. Hun veide 2710gram. Vi tok også melkeveiing, veide henne før og etter amming på mandag. Den gjorde 0 utslag, hun fikk ikke i seg NOE melk fra meg… Da begynte jeg å pumpe meg for å få i gang melkeproduksjonen, fikk akupunktur + at Ina skulle suge ofte. Hun fikk morsmelkerstatning i tilegg til ammingen. Akupunkturen gjorde underverker, melka kom i gang for fullt. Og på tirsdag hadde Ina gått opp til 2810gram. På onsdag fikk vi endelig reise hjem, og jeg fikk en akupunktur til før vi dro. Alt var bra med Ina og vi fikk til ammingen. Det var 6 lange dager på sykehuset, men så kom vi hjem med verdens herligste lille pusunge!
martina85-på OVERTID!!! Skrevet 13. juni 2007 #2 Skrevet 13. juni 2007 GRATULERER med bebisen..!!! hørtes ut som en kjempe slitsom og lang fødsel.. jeg sitter her å venter på at det skal skje noe.. skal på ahus i morgen, blir mulgens igangsatt, men er litt skeptisk til det... gruer meg fælt jeg nå.. heldiggris som har det overstått!! masse lykke til videre!!
mamma til 2 prinsesser Skrevet 13. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 13. juni 2007 Takk!! =D Lykke til i morgen!! http://pic6.piczo.com/SivAnjaKikut/?g=42379428 her er fødselshistorien med litt bilder også...
martina85-på OVERTID!!! Skrevet 13. juni 2007 #4 Skrevet 13. juni 2007 NYDELIGE bilder.. ble nesten rørt til tårer her... gleder meg sånn til å få bebisen i armene mine... heldig er du!!!!!
mamma til 2 prinsesser Skrevet 14. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 14. juni 2007 takk!! hvordan har det gått med deg i dag?
mamma til 2 prinsesser Skrevet 14. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 14. juni 2007 takk:) Baby på deg snart da?
CAT77 Skrevet 14. juni 2007 #9 Skrevet 14. juni 2007 Gratulerer så masse! Håper dere får slappet av og kost dere hjemme fremover!!!!!!
Gjest Skrevet 14. juni 2007 #10 Skrevet 14. juni 2007 En lang fødsel,men godt at du nå storkoser deg med lille jenta! Ha en god sommer og nyt tilværelsen ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå