Anonym bruker Skrevet 13. juni 2007 #1 Skrevet 13. juni 2007 som kan fortelle meg litt hvordan jeg kan få min omplasserte hund til å bli mindre redd og skeptiske til nye mennesker? hun er ikke vant med så mye mennesker så når noen nye kommer til henne bjeffer og uler og knurrer litt til dem...
Gjest Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 du kan prøve hundeforumet på dyrenett.no. http://forum.dyrenett.no/forum/forumdisplay.php?f=2 der har de litt mer peiling:)
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #3 Skrevet 14. juni 2007 Svært mange dyreklinikker/dyrehospitaler har dyrleger/ansatte som er spesialister på atferd. Det er svært vanskelig å ta tak i dette selv dersom du ikke har lang erfaring med hunder og vet hva som bør gjøres. Men det kan være god hjelp å få dersom du søker hjelp. Ellers er det også en del hundeklubber som tilbyr kurs/hjelp som kanskje kan hjelpe. Så mitt råd er at du sjekker med dyrlegene og hundeklubbene i ditt distrikt hva slags hjelp som tilbys. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #4 Skrevet 14. juni 2007 Har selv vokst opp med hunder, og har for tiden to egne. Mitt tips er trening, trening og atter trening.... Og masse tålmodighet og tid! Hva er årsaken til at hun er skeptisk til fremmede? Skyldes det manglende sosialisering? Eller kanskje hun har opplevd noe som har skapt frykt for mennesker? Prøv å finn ut hva bakgrunnen er. Da er det lettere å forstå hvorfor hun reagerer som hun gjør. Det tar nok tid å bygge opp tilliten til mennesker igjen, uansett årsak. Bruk masse tid på sosialisering, ta henne med deg til offentlige steder der det ferdes folk. En tur i byen er utmerket trening! Dersom dere får besøk hjemme, kan det være et tips at besøket "overser" henne. Ikke tving henne til å hilse, som en del av treninga. La henne komme til menneskene. Hun trenger kanskje tid til å snuse, bli kjent, uten at de hilser tilbake til henne. En ting som kan være lurt å ha i bakhodet når hun skal hilse på nye folk, er at en hund kan oppleve det som truende dersom fremmende vil klappe den på hodet. Klapp heller halsen... Hvis du får muligheten, meld deg gjerne på et hundekurs! Dette er super trening og sosialisering for hunden. Dersom du har en hund som er glad i godbiter, kan det meste læres... Dette var bare noen tanker i full fart! Ønsker deg lykke til med hunden din!
miss_data Skrevet 15. juni 2007 #5 Skrevet 15. juni 2007 Hei.. Hvor lenge har du hatt hunden din, og hvor gammel er den? Jeg selv har en omplasseringshund.. Jeg fikk han da han var 2 år.. Han tisset på seg for det meste... Han ville ikke være i fanget, alt måtte skje på hans nivå.. Det jeg gjorde var å gi han masse kjærlighet, og ikke kreve noe av han det første året.. Bare gi han tilbakemelding at han var en god og fin hund.. Han eide ikke selvtillitt, og var veldig redd spesielt menn.. Da det kommer mennesker på besøk, la aldri hunden din møte dem uten at du er vedsiden av hunden din.. Men sitt på huk med den slik at den føler seg trygg.. Ofte blir ikke alle symptomene på sånne type hunder helt borte, men mye bedre bare de får tiden sin.. Litt sånn med oss mennesker det også..
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2007 #6 Skrevet 18. juni 2007 til anonym nederst her: har i løpet av di siste dagene merket stor forskjell på hunden vår.. hun er snart 2 år og av rasen rotweiler, grunnen til at hun er skeptisk til andre er blandt annet dårlig sosialisering fra tidligere eier og dårlig behandling (fikk ofte juling, skjenn og sperret inne). hun reagerer mest når folk kommer hjem til oss og spesielt dersom hun står ute i band, da liker hun lite at di nermer seg henne for å klappe henne o.l. ellers når vi har henne med ut bryr hun seg lite om fremmedfolk men snuser mye på dem føe hun lar seg klappe.. di siste dagene har vi gjort besøkende oppmerksome på at di skal overse henne å ikke gå til henne me utstrakt arm for å klappe henne, det har ført til at hun heller har blitt nyskjerrig på dem og forsiktig nermet seg dem for å lukte å senere la seg klappe:) før besøkende går så er hun blitt så god venn med dem at hun kan slikke dem i ansiktet og koser seg mye med dem:) så det ser ut til at ting lysner opp å vi har fått en helt hærlig hund:):) hun elsker andre hunder, tisper som gutter, og hun er i himmelen når hun får springe løs på jordet sammen med hunde vennene sine som hun har fått etter hun kom til oss:) tuuuuusen takk for gode råd, ser ut som denne snuppa er villig til å lære mye, og det på kort tid, hun våer over oss dag å natt og lar oss sjeldent gå ut av syne, hun er rett å slett herlig:) hilsen HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå