Gå til innhold

huff, jonah ble nesten kvalt idag.... :(:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

gjett om mamma fikk panikk!!

for første gang, når jonah fikk kveldsgrøten sin, så var han så sur å gretten, som han noen ganger er, å gråt, å var trøtt å sur. å spiste jo grøt, å sutret innimellom, som han mange ganger har gjort.. så, på 4 tygga, så fikk han grøten i vranghalsen!

å fikk ikke puste!!

å eg røkka ungen opp av stolen, som han satt fast i, så stolen fulgte jo med! (vippestol da..) ropte å skrek på pappan, som kom springende, å eg snudde jonah opp ned, dunka han på ryggen, men han pusta ikke!! fikk totalt panikk, å stakk fingern i halsen på han. da brakk han seg, å fikk opp grøten som satt fast der.. å begynte å skrike. så vi alle tre satt oss på gulvet, å satt å gynga, å jonah fikk sutten, å roet seg, å vi bare skalv...

huff, for en opplevelse!!!

men vet ikke om jeg gjorde det riktige, innrømmer at jeg må nok oppdatere emg litt på spedbarns-førstehjelp, har god peiling på litt større barn over 1 år, siden jeg jobber i bhg, men en så liten baby?

huff å huff..

kjenne eg blir bare kvalm av å tenke på det....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff!!

BRA alt gikk bra til slutt, da!!

Klemmer fra

Skrevet

Uffda!!!! så godt det gikk bra tilslutt!

Sender en klem til deg!

=)

Skrevet

Stakkars lille gutt! Og for en ekkel opplevelse for dere da. Bra det gikk fint!!!!

Har totalt panikk for at slikt skal skje jeg.

Skrevet

Oii så ekkelt!!

Vet ikke hva som er riktig (bør nok oppdatere meg selv) men syns i grunnen du var veldig flink! :)

(må løpe og susse litt gull nå;))

Skrevet

uffa :( sånt skjer desverre.. Kommer sikkert til å skje igjen også! Snuppa her har veldig trang hals og har satt i halsen flere ganger, du gjorde det riktige :) vi snur alltid tuppa på hodet og dunker hardt mellom skulderbladene, egentlig skal man jo ikke stikke fingeren ned i halsen (fordi det er fare for å dytte maten ned i lungene) Men så lenge gutten fikk puste igjen så er jo det det viktigste :)

Skrevet

Å, så skummelt! For en støkk dere må ha fått!

Men det var riktig å snu ham oppned og dunke ryggen siden han er baby.

Det med finger i halsen vet jeg ikke, men det virkeet jo.

Skrevet

Oj! Uff, skummelt og skremmende når sånt skjer :((

Skrevet

du gjorde det riktige å snu han opp ned og dunke han på ryggen. Sålenge det bare var grøt i halsen var det riktig å stikke fingern ned i halsen å få det opp, men aldri gjør det med gjenstander eller biter med mat feks for da kan du risikere å skyve det lenger ned i halsen... er lurt å oppdatere seg på førstehjelp, og du bør være stolt som klarte å holde hodet kaldt! flink mamma:)

godt alt gikk bra med gullet ditt!

Skrevet

å kjære vene så ekkelt:(

bra det gikk så bra som det gjorde da iallefall.

så vidt jeg husker så gjorde du nok det riktige:)

vi så en film om førstehjelp på helse og sosial og da syns jeg å huske at man ente skal holde de opp ned eller legge de på magen på fanget og dunke i ryggen...

får man det ikke opp må man nok inni med fingrene:)

men dette kan jeg ikke garantere da

Skrevet

takk jenter, for gode oppmuntrende ord :):):)

jeg må rette litt på meg selv, begrepet å stikke fingern i halsen, den var litt drøy, eg putta fingern bakerst i munn hannes, å pressa lett opp mot ganen, så han brakk seg. tenkte selv fingern min er for stor for halsen, så var ikke nedi der å rota, bare bakerst i svelget da..

men huff, så skremmende. sitter å leser i førstehjelpsboka her nå, å leser høyt til gubben. han er helt enig, at slike ting må man vite, det går ikke ann å slå det opp i en bok når situasjonen oppstår...

Skrevet

Det der skjedde med nevøen min også, men med han var det middag.. Kjempebra at det gikk bra!! :o) Og en kan aldri få nok førstehjelpslærdom, de har snakket om at vi skal få kurs gjennom helsestasjonen nå fremover, og det skal alle nybakte foreldre også få i tilfelle, håper virkelig det blir noe av.. Dette er noe man skulle hatt om på en av første kontrollene på helsestasjonen landet over like etter at barnet er født, for man kan som sagt aldri få nok lærdom innenfor førstehjelp!

Skrevet

Grøss, jeg fikk gåsehud av å lese innlegget ditt jeg.... Så godt at alt gikk bra!!! Godt reagert!

Og ja, førstehjelp for spedbarn er noe forskjellig fra til større barn. Men det er ikke så stor forskjell på en 6 mnd gammel og en 1 år gammel, der skal du gjøre det samme. Men når ungen blir større så kan du puste inn mer luft og ta mer i på kompresjoner. Huff, håper jeg aldri får bruk for denne kunnskapen!!

Skrevet

Flott det gikk bra!

For deg, og andre, om dette skjer igjen:

Ved bevisst barn, oppmuntre til å hoste, ofte er dette nok for å få opp fremmedlegemeet.

1: Dersom barnet ikke klarer å hoste, men er våkent:

Veksle mellom 5 slag midt mellom skulderbladene, og 5 kompressjoner (trykk) opp mot mellomgulvet.

2: Dersom barnet mister bevisstheten: start HLR.

START med kompressjoner, 30:2.

Sjekk munnen for fremmedlegemer før hver serie med innblåsninger.

Som du gjorde kan man fremkall brekninger, men da kun om fremmedlegemeet er av flytende karakter.

Kompressjonene vil øke trykket i bukhulen, dermed kan det som sitter fast presses opp. Dersom man må gå vidre med HLR vil trykket man skaper ved innblåsninger presse fremmedlegemeet ned i høyre lunge, og man får da ventillert barnet tilstrekkelig på venstre lunge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...