Gå til innhold

Planlagt KS eller vaginal fødsel? Dilemma......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga en noe redselsfyllt opplevelse med forrige fødsel hvor det hele endte opp med akutt KS, sitter jeg nå hver dag å tenker KUN på en ting... hva nå?! Lykkelig over å være gravid igjen, men tankene fra forrige fødsel kommer stadig snikende som en lumsk orm... Hadde svangerskapsforgiftning forrige gang, og ble satt igang for å føde. Dette varte ikke lenge, for lege og jordmor så hvor alvorlig det var i ferd med å bli. Dermed bars det ned på operasjonssalen i all huy og hast... Denne gangen ønsker jeg helt en normal fødsel, tror jeg da... men pga forskjellige forhold, så har fødselslegen gitt meg et valg.. dersom jeg ønsker, kan jeg få et planlagt KS denne gangen... Da kommer dilemmaet. Vonde minner fra forrige fødsel der faren ikke fikk være med pga av at det ble akutt KS, og mye vondt i tiden etter KS. Jeg prøver å tenke positivt, og at jeg er glad for den hjelpen vi fikk, og at alt gikk så bra til slutt.. Nå ønsker jeg en naturlig fødsel hvor pappan kan få være med og dele denne opplevelsen med meg... MEN.. Ut ifra vurderinger gjort av fødselslege og jordmødre, kan det beste være et nytt KS. De gir meg selvfølgelig full frihet, og støtter meg helt uansett hva jeg velger... så problemet er da.. Velger jeg en naturlig fødsel nå, kan det hende at vi får en kjempefin opplevelse sammen, og en helt annen opplevelse enn forrige gang. HVIS ikke det ender opp med nok et akutt KS der far ikke får være med! ELLER skal jeg velge et planlagt KS der vi er garantert at far får være med og at han dermed også få en slags forståelse for hva som foregikk forrige gang... Mange sider i denne saken som ikke kommer frem her, men kort sagt, hva mener DU?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JEG SYNEST AT DU SKAL BESTEMME SELV HVA DU VIL OG FØLER. JEG HAR HATT SELV 2 HASTE KS. OG DET VAR VANLIG FØDSELEN JEG VAR I OG SÅ HEVNET JEG I HASTE KS BEGGE GANGENE. SÅ DU MÅ NOK BESTEMME SELV. HER I BERGEN ER DET VELDIG VANSKELIG OG FÅ KS,MEN JEG AT ANDRE STEDER ER IKKE SÅ , SÅ DU MÅ SE HVA DU FÅR OG.

JEG VILLE TATT PLANLAGT KS,SIDEN DU HADDE EN FØR OG. MEN HUSK AT PLANLAGT KS ER HELT ANDRELEDES FRA HASTE, DE FIKK JEG I SÅFALL HØRT OM. SÅ OM DU ØNSKER GOD ENDEN SÅ TAR DU PLANLAGT KS, OM DU TROR AT DU KAN FØDE NORMALT SÅ TAR DU DEN VALG.

MEN DET BESTE ER EGENTLIG OG TENKE POSITIVT AT ALT DER SELV OM DET VAR TRAUMATISK OPPLEVELSE.

JEG GJØR DET I SÅFALL SELV OM JEG HADDE HASTE KS,

FØRSTE GANG STOPPET FØDSELEN OG JEG ÅPNET MEG IKKE NOK SÅ HEVNET JEG MED HASTE KS.

ANDRE GANG VAR FØDSELEN I GANG ,MEN SÅ KOM MORKAKEN UT FØR BABYEN OG DA VAR DET HASTE KS, MED HAST.

BEDØVELSEN I RYGGEN JEG FIKK VIRKET IKKE SÅ DET VAR FÆLT ,JEG KJENTE NÅR DE SKJÆRTE MEG PÅ MAGEN ,I HAST.

SÅ FULLNARKOSE , UFFFF DET VAR FÆLT OPPLEVELSE.

MEN HØRTE HER OG AT PLANLAGT KS, ER HELT ANNET OPPLEVELSE OG NATURLIG ,SÅ JEG TAR PLANLAGT KS FOR 3 GANG, DET ER REGEL PÅ HAUKELAND.

HAR DU HATT 2 KS ,SÅ BLIR DET PLANLAGT 3 KS.

LYKKE TIL DA!

Skrevet

hei.

Samme dilemma som deg jeg...kan velge selv. Hadde en heftig fødsel første gangen, og fikk planlagt KS andre gangen. Jeg sitter igjen med en FIN opplevelse fra andre gangen. Et planlagt KS går rolig og kontrollert for seg, og barnefaren får møte barnet sitt med en gang. Jeg er absolutt ikke redd for å ta KS en gang til, men så er det nettopp det at det hadde vært så fint å få oppleve det fantastiske en vanlig fødsel kan være, hvis alt går etter boka...

Skrevet

Jeg er også i omtrent samme situasjon. Pga hard første fødsel som endte med at jeg ble lagt i narkose, har jeg denne gangen valgt ks.

Jeg tenker ikke på at jeg "mister" en mulig fantastisk fødselsopplevelse, jeg tenker mer at ks gir meg en bedre tid etter forløsningen, uten dramatikk. Mitt valg av ks har også berolighet samboer'n, nå gleder han seg til at barnet kan bli forløst i rolige, trygge omstendigheter, fremfor at han må stå ved siden av en traumatisk fødsel.

Skrevet

Hei dere! :)

Tusen takk for kjempefine svar!

Har ikke sjekket sidene siden jeg skrev dette innlegget, og i mellomtiden har jeg tatt en avgjørelse. -Det blir planlagt KS denne gangen. Både fødselsleger og jordmor støttet meg fullt og helt i avgjørelsen. Nå som avgjørelsen er tatt, kjenner jeg meg mye sterkere og klar for at nestemann skal komme. Jeg har lagt forrige hendelse bak meg, og får utrolig god oppfølging denne gangen av alle parter. Det var godt å lese deres ord, og det hjelper utrolig mye å få respons fra andre i lignende situasjoner.

Ønsker dere alle en kjempefin tid fremover og lykke til i deres fødsler!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...