Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg spørre deg om noe ang. amming? (he-he, den har du vel hørt før?)

Det gjelder ikke meg, men et barn vi kjenner veldig godt. Moren til dette barnet er veldig tilhenger av at man fra fødselen av kun skal amme hver 4. time. Samme om barnet skrek masse, ammet hun kun etter at det hadde gått 4 timer. Barnet gråt og gråt, og jeg synes faktisk det var ubehagelig å være sammen med dem i ammeperioden pga. dette, for jeg fikk virkelig helt vondt av babyen som var sulten, ville ha trøst eller kos. Moren hennes er helsesøster av den gamle skolen, og mener dette er den eneste måten å gjøre det på, og at dagens foeldre skjemmer bort barna osv.

Dette barnet er nå i en alder av snart halvannet år, svært stort, kan vel ikke kalle det overvektig så tidlig? Veier 17-18 kg, høyden er normal.

Vekten er en ting, men det som er helt merkelig og skremmende, at det er ikke "botn i ungen" som det heter. Altså han er desperat etter mat_hele_tiden. Spiser alt han kommer over. Slikker av andres ispapir, spsier mer middag enn en voksen..Han spiser og spiser... Begynner å grine og strekke hender med en gang noen har noe spisende i hendene eller noen begynner å rasle på kjøkkenet. Jeg har virkelig aldri sett makan!! Det ser nesten vondt ut å ha det slik.

Har diskutert dette med min kjære, for jeg mener jeg leste en gang at hvis man ikke lar ungen selvregulere ammingen så kan man ødelegge sultsenteret i hjernen, altså at ungen ikke kjenner om den er sulten eller mett. (Noen med down's syndrom har vel f. eks dette problemet?).

Vet du noe om dette? Tenker ikke å si noe om dette til dem, da skaden på en måte uansett har skjedd, og ikke vits i å såre. Er i grunnen bare nysgjerrig på om det kan være en mulig forklaring. Alle som ser ham bilr virkelig sjokkerte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den var ny...

Kan høre med mine kilder.

Herlighet for no tull med de 4timene, da, barn under 6uker skal ha pupp 8-12 ganger i døgnet. Teorien er spennede. Stakkars mamma, tenk å være under press fra sin egen mor sånn...

Det skal da sies at min egen selvregulerte jentunge spiste som om hun aldri hadde sett mat i den alderen, selv om hun ikke var 17-18kg da... Hun spiste glatt en halv pizza til lunsj...

Skrevet

Wow, dette må jeg lese mer om!!!!

Veldig, veldig interessant.

Skrevet

Tusen takk for svar forresten!!!!

Det er forresten langt forbi det å "spise mye", han plukker opp og spiser alt av rester han finner på gulvet osv. Han spiste over det tredoble av det jeg spiste til middag når de var her her om dagen, og jeg er ingen fuglespiser jeg heller. Han måtte dessuten få mat før vi begynte å spise, for da var han helt desperat.

Jeg får faktisk vondt av å se på ham. Det ser ikke godt ut aldri å bli mett!!! Det kan jo hende det går seg til, men han er nesten dobbelt så tung som vår 2-åring.

Skrevet

Huffameg...

Jeg håper at de har en barnelege som tar seg av dem.

I de "gale" periodene begynte vi alltid med en stor bolle grønnsaker, og så gikk hun løs på gulerøtter, brokkoli og blomkål først. Det skal virkelige volum til for å få det til å bli fetende ;) Og så fikk hun potet og kjøtt sent i måltidet. Vær diplomatisk med barnets foreldre da!

Kan ikke være lett for dem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...