Gå til innhold

Feriepenger & fødselspermisjon....kan noen hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvilke regler som gjelder.... Hadde fødselsperm fra april ifjor. Skal jeg ha full utbetaling? Har fått feriepenger, men disse har jeg skattet for...er det rett?!? Kommentarer mottas med STOR takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du får bare feriepengen utbetaling for det første 10ukene av hele permisjonen din.du betaler skatt uansett for feriepenger da..

Skrevet

Det kommer an på hva slags tariffavtale dere har. På min jobb får vi feriepenger for hele permisjonsperioden.

Skrevet

men det er jo trygdekontoret sin avtale,den er vel lik for alle??

Skrevet

ja, det er vel det?! skjønner ingenting jeg nå. har fått full utbetaling, for hele årsinntekten. Har skattet for de. Sikker på det er rett? Jeg har jo allerede skattet for inntekten. blir jo 2 gg da liksom..

Skrevet

Man skal ikke skatte av feriepenger

Skrevet

sikker på at det er feriepenger du har fått da?hørtes rart ut.

Skrevet

Når man har en tariffavtale er det den som gjelder. Ikke alle som har tariffavtale eller en tariff som gir rett til fulle feriepenger i permisjonstida. Sjekk med tillitsvalgt på arbeidsplassen, de skal kunne finne ut av det.

Skrevet

du skatter av årsinntekten din altså også feriepengen dine.men du betaler den fordelt på hver mnd.

Skrevet

har jo tarfiff avtale vi.men fikk jo utbetaling fra trygdekontoret,å da er det vel deres regler som gjelder.fikk du utbetalt pengen fra arbeidsgiveren din i permisjonen?skjønner lite her nå..

Skrevet

Jepp, i know....VELDIG rart. Ja sikker på det er feriepenger....står svart på hvitt.

Skrevet

Hvis du fikk utbetalt feriepengene dine for i fjor, i fjor, trekkes skatt. Vet at enkelte firmaer utbetaler dette automatisk, da den ansatte går i permisjon. Man må be arbeisgiver med å vente til neste år, for å slippe skattetrekk.

Skrevet

heldig du som skjønner lite..jeg skjønner ingenting. Er kommunalt ansatt, fikk fødselspenger gjennom nav.

Skrevet

I følge vår tariff skulle arb.giver betale oss fødselspenger. Dette skjedde ikke, men den glippen der må arb.giver ta på sin kappe. Vi får utbetalt feriepenger utover de 10 ukene som trygdekontoret betaler.

Sjekk tariffen din, arb.giver plikter å følge den og dersom de ikke gjør det som står der skal det hvertfall ikke bli et tap økonomisk for deg.

Skrevet

Det er vanligvis ikke arbeidsgiver som betaler fødselspenger. De forskutterer, og får de etterbetalt fra trygdekontoret. Samme med sykepenger. Det at du fikk feriepenger av hele permisjonstiden, må være en godt forhandlet "gavepakke" og er ikke vanlig. Høres kjekt ut, forresten:)

Skrevet

Jobber i barnehage så det er vel bare fortjent at vi har noen goder vi som tjener så innmari bra :-)

Skrevet

Nav betaler feriepenger av de første 12/15 ukene av permisjonen - avhengig av om du ahr 100 eller 80% dekning.

Dersom du fikk fødselspenger direkte fra NAV, er det også NAV som betaler feriepenger. Disse skal du ikke skatte av.

Dersom du får lønn fra arbeidsgiver i permisjonen (altså at arbeidsgiver forskutterer foreldrepengene), skal du ha feriepenger fro hele fjoråret. Disse skal du heller ikke skatte av. dersom du fikk lønn under permisjonen får arbeidsgiver frotsatt bare refundert 12/15 uker fra NAV. Resten av feriepengene er en "gavepakke" til deg fra arbeidsgiver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...