Anonym bruker Skrevet 13. juni 2007 #1 Skrevet 13. juni 2007 hvor skal jeg begynne tro. Samboeren kjøpte seg hus rett etter vi ble sammen, jeg ble med på flyttelasset. Nå har vi bygget på, og vi står sammen på det nye lånet. hva skjer dersom jeg flytter fra han? I forhold til penger. Hvis vi feks selger huset, hvor mye har jeg krav på?
Monajenten Skrevet 13. juni 2007 #2 Skrevet 13. juni 2007 Halvparten av verdien på påbygget, tipper jeg.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2007 #4 Skrevet 13. juni 2007 Som samboere har du vel ikke krav på noen ting!? Så lenge huset er tinglyst på han, så er det hans! Med mindre dere har skrevet samboerkontrakt da. Det eneste du kan kreve er å få resten av lånet overført på han.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2007 #5 Skrevet 13. juni 2007 Så det spiller ingen rolle om de pengnene vi lånte nå sist også står på meg? Jeg har vel krav på noe, i og med at jeg også står som lånetager?
prekæs Skrevet 13. juni 2007 #6 Skrevet 13. juni 2007 Mulig en takstmann kan takstere eiendommen til det den var verdt før tilbygget(det er da samboer sitt) og etter tilbygget (det er da deres felleseide, som deles på to) Slik kan din prosent av eiendommen regnes ut, og du bør ha denne prosenten, ved evnt brudd. Boligen øker jo i verdi, og har du en viss prosent eiendel, vil det alltid bli riktig. Skjønner?
prekæs Skrevet 13. juni 2007 #7 Skrevet 13. juni 2007 Legger til. Det koster ikke stort å opprette en samboerkontrakt. Så er du sikret.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2007 #8 Skrevet 13. juni 2007 Mulig du kan få skvisa ut det du har betalt på selve lånet, men det kan nok bli vanskelig dersom han har høyere inntekt enn deg. Ville tatt kontakt med JURK (juridisk rådgivning for kvinner) var jeg deg.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2007 #9 Skrevet 13. juni 2007 Vik fikk takst etter vi pusset opp "gamledelen" av huset. Regner med det nye ihvertfall blir på det samme som den nye taksten på det gamle. Hva har jeg krav på dersom vi skriver samboerkontrakt?
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2007 #10 Skrevet 13. juni 2007 Er ganske sikker på at du IKKE har krav på halvparten av verdiøkningen på boligen som samboende uten samboerkontrakt, uansett lån eller ikke. Som gift vet jeg at du garantert ville hatt krav på det. Men sjekk det ut med noen som har skikkelig peiling! Mulig du finner noe om det på lovdata.no
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2007 #11 Skrevet 13. juni 2007 Kommer an på hva dere blir enige om i kontrakten
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2007 #12 Skrevet 13. juni 2007 Her kan du laste ned kontrakt og lese litt om lovene http://www.dinside.no/php/art.php?id=1025
prekæs Skrevet 13. juni 2007 #13 Skrevet 13. juni 2007 Det er slikt dere blir enige om. Et eksempel: Hvis hans hus var verdt 1 million og tilbygget har gjort at huset nå er verdt 2 millioner. Du deler på gjelden på tilbygget, så er din del 25%. Om dere selger etter noen år, og får 4 mill., har du krav på 1 mill av dette. Slik jeg ser det. (er jo noen variasjoner her, sikkert) Men sørg likevel for å få papirene i orden. Fort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå