Gå til innhold

Dere som er samboere...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...har dere felles foreldreansvar for barnet deres? Dette er en egen rubrikk på farskapsskjemaet pappaen skriver under på, men på foreldreansvardelen må begge skrive under - har dere gjort det?

Datteren vår er tre år, og da jeg begynte å tenke på det kom jeg på at jeg ikke kunne huske å ha skrevet under på noe som helst da hun ble født. Ringte folkeregisteret nå, og ganske riktig, jeg står oppført med foreldreansvaret alene. De sender nå et skjema jeg og pappaen må skrive under på, som vi beholder hver vår kopi av.

Har dere delt foreldreansvar med samboer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp

Skrevet

Ja vi /samboer skrev under på et slikt skjema når vårt første (felles) barn ble født. Vi fikk en sønn for snart 2 mnd siden og da ble det glemt fra sykehuset og vår sin side. Vi fikk da beskjed om at samboer skulle dra til folkeregisteret å skrive under på dette skjemaet. Dvs, dere kan ta kontakt med fokeregisteret så får dere ordnet dette om dere vil.

Skrevet

Hmm... Om jeg ikke tar helt feil signerte jeg på førstemann, men på andremann løp sambo inn påkontoret og signerte mens jeg pakket sakene mine. Så kanskje jeg har foreldreansvaret alene på minstemann da?

Skrevet

Kan ikke huske at jeg signerte noe men sambo signerte hvertfall noen papirer på sykehuset da måtte han fremvise legitimasjon og slikt også.

Skrevet

Kan tyde på det da ja - begge må skrive under på foreldreansvar-delen. Ring Folkeregisteret og spør. Om det er så, sender de skjemaet i posten slik at dere kan fylle ut og returnere.

Skrevet

Det kom nye regler på dette 01.01.06. Fra denne dato fikk foreldrene delt ansvar. Før dette fikk mor ansvaret alene.

Jeg fikk også brev om at jeg hadde ansvaret alene, selv om sambo hadde skrive under (fikk barn etter 01.01.06), fordi jeg og sambo ikke bodde samme sted i folkeregisteret. Men vi har delt foreldreansvar nå :)

Skrevet

Da har vi kansje delt ansvar da siden Amalie ble født 27.01.06?

For jeg skrev ikke under på noe, og tror sambo kun skrev under på farskapspapirer eller noe.

Skrevet

Vi var på folkeregisteret i går og ordnet med farskapsskjemaet. Jeg spurte etter skjema for delt foreldreansvar, men dama der sa at alle samboeren automatisk får delt foreldreansvar. Hun sa også at jeg ikke behøvde å skrive under på farskapspapirene, siden vi var samboere. Synes det virket litt merkelig..

Skrevet

Alle samboere med barn født etter 01.01.06 har delt foreldreansvar med mindre de selv har gjort noe med saken i folkeregisteret, så gikk det automatisk. Vi har selvsagt også delt ansvar! Hvorfor skulle vi ikke det? Gutten vår er like mye hans som min. Hadde kanskje endret seg viss vi av en eller annen grunn flyttet fra hverandre, men eventuelt den tid den sorg.

Skrevet

Trodde igrun det kun var gifte som fikk delt foreldre ansvar jeg, for er det jeg har hørt.

Jeg skrev heller ikke under på farskapspapirene.

Skrevet

Hehe, det var det med å lese hele tråden før man skriver.. Nye regler ja, da er det ikke rart det ikke stemte med det jeg har lest tidligere. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...