Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noe utslett?

Jeg har fått noen små nupper/prikker oppå bena , som ser ut som et slags soleksem (bare at jeg ikke har solet meg der...).

Er det dette dere snakker om, eller klør det bare?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenkte da på svangerskapskløe / nedsatt leverfunksjon som det var snakk om i en annen tråd her...

Skrevet

jeg har fått svangerskapskløe type PUPPP som er en "snill" type kløe som ikke påvirker barnet. Denne typen har utslett. Både ser og føles ut som soleksem, og hvis jeg klør på det får jeg i tillegg litt større hevelser som ser ut som brennnenesle-utslett.

Det finnes imidlertid en farlig type som i verste fall kan føre til dødfødsel, denne er gjerne uten utslett, og man klør visstnok primært inni hendene og føttene. Disse artiklene fra wikipedia stemmer bra med det hudlegen på st. olavs sa til meg:

http://en.wikipedia.org/wiki/PUPPP

http://en.wikipedia.org/wiki/Intrahepatic_Cholestasis_of_Pregnancy

Dersom du klør masse bør du få tatt blodprøver som kan utelukke den siste typen, som er sikkelig skummel!

Skrevet

Det klør ikke masse, egentlig bare når jeg blir veldig varm eller klam...

Skrevet

Og når jeg så på de bildene er det ikke noe i nærheten av noe slikt jeg har...

Det er mye lysere (skiller seg ikke så veldig fra normal hudfarge) og ikke i flekker slik som på bildene. Pluss at hver enkelt "nupp" ser mindre ut.

Jaja, blir det verre så får jeg ringe legen, foreløpig satser jeg på at det er ettervirkninger av varmen...

Takk for svar!

Skrevet

Varm, klam hud klør jo uansett om en gravid eller ikke, så :)

Men jeg ser heller ikke ut som på bildet, mine er bare litt mer rosa/røde enn vanlig hudfarge og ikke sånn flekkvis heller. Men jeg klør som besatt, og klarer ikke la være å klø når jeg først har begynt. Men du finner jo ut av det - det er vanlig å klø litt fordi huden på magen vokser (og fordi huden er et organ så kan kløen lett sper seg til andre kroppsdeler), men hvis du har fått svangerskapskløe så ønsker du virkelig å dra til legen frodi det er så slitsomt!

Ønsker deg god bedring og at det ikke er sv.skapskløe for det er IKKE noe stas!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...