Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var til kontroll i dag (er i 25. uke), og fikk da vite at Hb var 10! Jeg har tatt jern de siste 8 ukene siden Hb var gått ned ved forrige måling (som var 11,2). Jeg fikk i dag, naturlig nok, beskjed om å fortsette med jern.

Det jeg lurer på er følgende: Jeg er usikker på om legen (som er forholdsvis ung og kanskje litt uerfaren?) tok denne prøven riktig. Jeg har tidligere vært blodgiver, og da var det et poeng at man 1) skulle tørke bort de første 2-3 dråpene med blod, og 2) man skulle ikke presse ut blod.

Jeg fikk ikke skikkelig hull på huden, så det ble ikke tørket vekk noe blod, og legen måtte virkelig skvise blod inn i måleenheten. Det jeg lurer på er følgende:

Hvor stort slingringsmonn er det egentlig på disse testene? Er det mulig at hemoglobinnivået i blodet mitt er helt fint, og at måten Hb ble tatt på var med på å gjøre nivået kunstig lavt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri hørt at de ikke skal skvise ut blod? Det gjør de på meg rett som det er! Jeg var nede i under 9 i forrige svangerskap uten å merke noe til det. 10 er vel ikke veldig, veldig lavt?

Skrevet

hb på 10 er jo helt normalt å ha. Men d skal vel helst ikke under 10.

Skrevet

Det er vanlig at blodet "fortynnes" når man er gravid, men jeg ville tro at 10 er relativt lavt når jeg 1) bare er i uke 25, og 2) har tatt jern daglig de siste 6-8 ukene. Jernlager var rundt 40 i uke 8, og jeg burde ikke synke så mye på få uker.

.. Eller er det slik at man kan forvente at Hb synker med 1,2 på 8 uker _samtidig med_ at man tar jerntilskudd daglig?

Skrevet

Det er sant som du sier, hb skal taes på en viss måte, tas det feil kan det utrolig lett bli alt for lav eller alt for høy. Man skal tørke bort de 2-3 første dråpene for å unngå å fange opp blodceller som er knust av stikket, samt unngå koagulert (stivnet) blod. Man skal heller ikke "melke" fingeren for blod, da det lett kommer ut for mye plasma, noe som gir feil måleresultat. Det beste er egentlig å måle hb av blod man tapper på glass (blodprøve tatt fra en vene oppe i armen).

Når vi skulle lære å ta hb på skolen, tok vi alltid på to kyvetter for å sammenligne. Èn eneste liten feil, så så vi at resultatene fra de to kyvettene kunne variere med opp til 1,0 i hb. Så dette er en kunst.

Hilsen helsesekretær som tar blodprøver daglig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...