*1+1=2 små* Skrevet 13. juni 2007 #1 Skrevet 13. juni 2007 Hei, jeg har ikke vært særlig flink til å ta folsyre etter uke 12...er det et stort problem? Har også ikke ALLTID tatt det frem til uke 12..mest fordi jeg har kasta opp opptil 4 ganger om dagen:S Mange som tar folsyre også nå, langt uti 2. trimester?
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2007 #2 Skrevet 13. juni 2007 Jeg slutta med folat etter ca 16 uke. Tror det er det første trimesteret som det er viktig å ta. Tar multivitamin og trankapsler, så det får holde. Dessuten er det folsyre i multivitamin.
Moder'n-2 Skrevet 13. juni 2007 #3 Skrevet 13. juni 2007 Folsyre brukes for å bygge nye celler, og er derfor viktig når et foster skal dannes. Etter 12. uke er det ikke like viktig, men det er heller ikke farlig å ta ettersom overskudd skylles ut med urinen. Ikke ta trankapsler! Ta Omega3. Tran inneholder miljøgifter/dioksiner, og man bør unngå dette i svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2007 #4 Skrevet 13. juni 2007 Takk for info. Sa feil, for det er omega 3 jeg har liggende:)
Minigull07/11 Skrevet 13. juni 2007 #5 Skrevet 13. juni 2007 Jeg tok folsyre fra uke 5-13, etter det har jeg tatt møllers dobbel! Folsyre fungerer kun før bebyen er uke 12! Etter uke 12 er alt dannet så da skal den bare blir større!
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2007 #6 Skrevet 13. juni 2007 Bare en liten rettelse:) Folsyre skal virke forebyggende for ryggmargsbrokk. Det er derfor man blir anbefalt å ta det de første 3 mnd.
Moder'n-2 Skrevet 13. juni 2007 #7 Skrevet 13. juni 2007 Dette er ikke helt korrekt. Folsyre er viktig for å forebygge ryggmargsbrokk, men folsyre har også en viktig funksjon etter uke 12: "B-vitaminet folsyre er nødvendig for at arvestoffet, DNA, skal kunne kopieres. Folsyre er også viktig for celledelingen, inkludert dannelsen av røde blodceller og syntese av proteiner." (http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322332)
*1+1=2 små* Skrevet 13. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 13. juni 2007 med andre ord: jeg bør ta det igjen, selv om jeg ikke har tatt det på noen uker? isj håper ikke det er dumt at jeg slutta å ta det...bare glemmer det hele tiden:S*flau*
Gjest Skrevet 13. juni 2007 #9 Skrevet 13. juni 2007 Møllers dobbel,omega 3 + a-d-e vitamin er det trankapsler?
twoboys & a girl Skrevet 13. juni 2007 #10 Skrevet 13. juni 2007 Hei bare innom å titter, kommer over om et par dager:o) Fikk beskjed av jordmor å ta å spise opp folaten å ikke kjøpe ny, og at jeg måtte investere i trankapsler:oP
Moder'n-2 Skrevet 13. juni 2007 #11 Skrevet 13. juni 2007 Det er de første 12 ukene (og helst også en stund FØR man blir gravid) hvor det er virkelig viktig å ta folat. Etter denne tiden er det ikke like viktig, men siden eventuelt overskudd skilles ut i urinene, kan det være like greit å i det minste spise opp de pillene man allerede har. I enkelte andre land er det slik at man folat-beriker for eksempel mel, så jeg har problemer med å tro at det kan være noe annet enn riktig å ta folat. Men så er jeg tilhenger av vitamintilskudd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå