Gjest Skrevet 12. juni 2007 #1 Skrevet 12. juni 2007 Jeg er førstegangs og vet ikke hvor stor baby vi kommer til å få, men jeg er ganske liten, så jeg er litt bekymret for å få en kraftplugg... Jeg har snakket med min mor om det og hun mener at siden alle hennes barn var fra 2500 til 3000g så tror hun ikke at jeg får noe større. Er det noen som har "sjekket litt opp i " om dette kan vere en teori???
Ladybug~N&E Skrevet 12. juni 2007 #2 Skrevet 12. juni 2007 jeg har forhørt meg litt med min mor om det der for jeg er litt redd for det samme. Vil gjerne føde naturlig men tror ikke jeg hadde hatt nervene til det om jeg hadde visst det var en plugg på 5kilo. mor og hennes søsken var alle under 3,5kilo, jeg og broren min var 2850 og 3110, min far og hans søsken var også rundt 3kilo alle mann. Samboeren min var rundt 3200og hans første sønn var også ganske liten ved fødsel. Mulig det kan gå i arv til en viss grad men veldig mye står på mors kosthold og livvstil under graviditeten tror jeg. Pass på sukkerinntaket og rør på kroppen;)
ano`num *17.03.10* Skrevet 12. juni 2007 #3 Skrevet 12. juni 2007 De sier at store barn kommer av for mye sukker. Da sikter de mest til de som nærmer seg 4,5kg. Har bare født en gang jeg da..... Men vi er veldig like i fødselsvekt alle tre. Jeg var 3,1 far 3,3 og jenta vår 3. Nå har det blitt estimert til 3,5. Men jeg har enda over 3mnd igjen.
Gjest Skrevet 12. juni 2007 #4 Skrevet 12. juni 2007 Dette med sukker, har det mye å si fra begynnelsen eller når babyen legger på seg sånn rundt 3. trimester?? Jeg har jo spist minst to iser til dagen:-O
Miss RM Skrevet 13. juni 2007 #5 Skrevet 13. juni 2007 Det er jeg også nysgjerrig på, det blir endel is for tiden :-)
Tulletutta Skrevet 13. juni 2007 #6 Skrevet 13. juni 2007 Eg er under 1.60 og fikk derfor ny ul 30 aug to mnd før termin for å sjekke kor stor babyen var sånn ca. Viss h?n var stor ville legen anbefale KS. Eg var selv ikkje så stor 2,6, men var og 5 uker fortidlig fødd så det teller vel ikkje og mannen min var 4.5 kg. Så legen sa at eg burde kutte ut sukkeret og eg har tenkt å følge hans råd selv om det blir litt tøft har klart meg i nesten ei veke og gått ned 1 kg, he he kanskje det ikkje var så bra. Men snakka med ei som fekk ein gut på 4,6 kg, men hu er ein del høgare enn meg. Hu hadde ikkje lagt på seg meir enn 12 kg i svangerskapet så kostholde kunne ikkje vert så usunt der, ho meinte det var meir genene som hadde noko å sei for hennes del. Så genene kan vel virke inn hos meg og. Begynner nesten å forberede meg mentalt på KS eg no då.. Men ønsker å føde naturligt.
*1+1=2 små* Skrevet 13. juni 2007 #7 Skrevet 13. juni 2007 uff..har spist en del usunt i de første 3 mnd. MCmat var bare ALT for godt:S Skal prøve å holde sukkerintakte lavt nå...men fordelen med jobben jeg har er at jeg går 4 timer hver dag:) Hjelper masse på!
PintSizedDictator Skrevet 13. juni 2007 #8 Skrevet 13. juni 2007 Tror ikke sukkerinntaket til mor har så mye med babyens vekt å gjøre. Min første veide 3140 g og var 48 cm....og eg hadde skikkelig sjokoladedilla under hele svangerskapet,. La på meg 20 kg:O Og hun kom bare en uke før tiden, så hun hadde ikke vært så veldig mye større om hun hadde kommet til termin... Denne gangen har eg hatt litt sunnere diller (frukt og grønt), men i det siste har det gått en del is da hehe...jm mener at denne jenten ikke vil bli særlig større enn første:) Det som e skummelt med for mye sukker e vel at man kan utvikle svangerskapsdiabetes...
Miamamma Skrevet 13. juni 2007 #9 Skrevet 13. juni 2007 Fødselsvekt kan nok gå litt i arv, men du bør ikke legge altfor mye i det. En erfaren jordmor kan i mange tilfeller anslå ca. fødselsvekt når du nærmer deg termin.
Neetamor-mednyspire Skrevet 13. juni 2007 #10 Skrevet 13. juni 2007 sukkerinntak har mye å si på fødselsvekten, og jeg tror at vekten varierer fra svangerskap til svangerskap.. min jente var 3890 når hun ble født til termin, men jeg var bare 2900 og født over termin.. så jeg tror ikke at det går på arv, men mye på kosthold og livstill.. sist svangerskap var det lakris som var det helt nødvendige!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå