Gå til innhold

Hvem bestemmer her egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min har datteren sin fast annenhver helg. Når det ble slutt mellom han og eksen avtalte de annenhver helg og 3 uker i sommerferien. Nå har sommeren kommet å han sier ifra til eksen hvilke uker han har fri, å at hun må skrive under på pass fordi vi skal på ferie utenlands i sommer. Men så setter hun seg på bakbena å sier at han ikke får ha dattera sammenhengenes i 3 uker, men at han kan ha henne annenhver uke så det blir tilsammen tre uker. Han sier at det er umulig for han har kun fri de tre ukene i juli å jobben hans er stengt de ukene så nytter ikke å velge å jobbe annenhver uke da.

Han prøvde å samarbeide å sa at han godt kunne bare ha henne 2 uker sammenhengene, men mora sa at da kom hun til å savne dattera for mye så det gikk ikke. Altså nå går faren 2 uker mellom hver gang han ser henne(de bor 16 mil fra hverandre så han har ikke mulighet til å reise opp dit en ettermiddag i uka) så ungen dør vel ikke av å ikke se mammaen på 2 uker en eneste gang i året?

Å vi som har bestilt ferie å hele pakka, ser jo ut som den går rett i dass :(

Trodde far hadde krav på 2-3 uker på sommeren, er det ikke det som er vanlig da? De vle uansett enige om det da det ble slutt, men når det kom til saken så ombestemte hun seg.

Blir så lei meg på hans vegne, han som gleda seg sååå til å tilbringe masse tid med dattera. Helgene han har henne går jo så fort, så han så virkelig fram til 2-3 uker sammenhengene med vesla.

Kan han kreve å få hvertfall to uker da, eller har han ingenting han skulle ha sagt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor gammel datteren hans er, men jeg tror det er vanlig med to uker sammenhengende om sommeren. Dette bør absolutt fremkomme av samværsavtalen. Det bør også stå en dato for når ferien skal være avtalt, og kanskje de kan ha "førstevalget" annethvert år??

Få han til å innkalle til mekling på familievernkontor (hastetime), så noen utenforstående kan komme med noen innspill.

Er vel forresten ikke så lurt å bestille ferie som inkluderer jenten uten å ha avklart det med moren først???

Skrevet

Vi har ikke bestilt flybilletter enda, men han har en kamerat som eier leilighet i spania så vi har fått avtalt med han at han ikke skal leie ut leiligheten til noen andre de to ukene. Det var greit for moren at hun ble med på ferie, men hun syntes 2 uker var så lenge å være borte fra henne.

De har ikke skrevet noe samværsavtale, men ble enige om det mellom seg da det ble slutt.

Skrevet

To uker sammenhengende er iallefall vanlig hos andre. Alderen på jenta kan jo ha noe å si, men argumentet at mor savner henne holder ikke.

Familievernkontoret er en god idé.

Lykke til!

Skrevet

Jepp, to uker burde ikke være noe problem, de fleste har nok det. Med mindre barnet er veldig lite da?

Vi har tidligere delt sommeren i to-ukersintervaller fordi mor syntes mer enn det ville være altfor lenge, men i år har hun selv tatt initiativet til tre uker sammenhengende hos hver. Man må nok bare venne seg til tanken :)

Skrevet

Hvor gammel er barnet til kjæresten din?

Skrevet

Samboeren min har en datter fra før. Han har hatt henne 2 uker sammenhengende hver sommer.. Tror dette er vanlig ja

Skrevet

Hun er 2 år. Vet hvertfall at de fleste jeg kjenner med barn på den alderen lar far ha barnet sammenhengende to uker på sommeren. Moren sa uansett at det var greit når det ble slutt, at han altså fikk ha henne 3 uker sammenhengende til sommeren. Men kan jo skjønne at tre uker er litt lenge når hun bare er 2 år, derfor sa pappaen at han godt kunne bare ha henne to uker å heller ta igjen den uka senere.

Skrevet

Det vanlige er vel at barn er sammen med samværsforelder minst to uker sammenhengende på sommeren. Når barnet bare er to år og kun ser faren annen hver helg, er tre uker alt for mye. Jeg er også tilbøyelig til å være enig med mor i at også to uker er mye. Ta kontakt med familiekontoret og se om de kan komme til en enighet der!

Skrevet

Faren til min har henne tre uker på sommeren og de to jentene er jo nesten like gamle. Det vi ble anbefalt på familierådgivninga er at 3 uker i strekk er for lenge for et så lite barn, men 1+2 uker er helt greit. Det eneste jeg legger meg opp i forhold til det er at vi begge har en frist til å komme med ferieønsker innen 1 mai noe vi fikk beskjed om var vanlig og den som kommer med ønsker etter det, må bare ta det den får på en måte. Men mora høres jo vrang ut syns jeg. At hun vil savne ungen for mye hvis han får to uker i strekk, må hun bare bite i seg. Han savner barnet like mye som henne og barnet har rett på god kvalitetstid med både mamma og pappa. Det er heller ikke mors eller fars rett på noe det er snakk om, men barnets rett på samvær med begge. Han har lovfestet rett på 14 dagers samværd i sommerferien, så han kan muligens kreve det ja. Men sånt er lurt å felle inn i en skriftlig samværsavtale.

Skrevet

Det er faktisk ganske vesentlig hvor gammelt barnet er. Gutten vår er 3 år, og jeg og faren er enig i at det er det beste å ha to uker delt opp. Neste år blir det en ny vurdering, da blir det kanskje to uker i slengen.

To uker kan vær ganske lenge for en to- åring

.

Det er to uker den andre samværspartneren har krav på ikke tre. Selvfølgelig er det hyggelig om barnet får muligheten til mer, men det kan dere ikke forlange.

Et tips til en annen gang: Kan være lurt å avklare når dere skal ha ferie og hvor lenge, før dere bestiller ferie. Så slipper en å bli skuffet :)

Skrevet

Hun visste godt hvilke uker han hadde ferie og hvilke uker han skulle ha henne. For det var de blitt enige om for lenge siden.

Men det har løst seg nå, hun sa det var greit så lenge han betalte passet selv. Vi blir borte 10 dager å hun sa hun skulle overleve det.

Så da løste det seg uten at det ble krig :)

Skrevet

Så fint, kjekt når det kan ordne seg uten at det blir for mye oppstyr :)

Skrevet

Så bra:-) Ser deg vel i morgen da:-)

Skrevet

Nei blir ikke noe bursdagsfeiring på meg for pappaen til Emma har ikke gitt lyd fra seg, så blir nok en rolig kveld hjemme gitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...