Manhattan skyline Skrevet 12. juni 2007 #1 Skrevet 12. juni 2007 jeg jobber i en riksdekkende avis, og har lyst å lage en artikkel på feriepenger av permisjonstiden. Er det bare meg som synes det er urettferdig at man kun får feriepenger av 12 uker av permisjonstiden av NAV? Jeg føler at å gå hjemme med et barn faktisk også gir noe til samfunnet på sikt, og føler derfor det på mange måter som en vanlig jobb. Synes derfor ikke det er riktig at man skal "straffes" for å få et barn slik at man så å si mister alt av feriepenger. Jeg vil skrive den fordi jeg har irritert meg over dette selv, men trenger noen andre enn meg da. Blir ikke så bra om jeg stiller opp selv, hehe. Noen som har de samme tankene, og kunne tenke seg å stille opp, eller vet noen som har lyst? Det blir ikke snakk om et kjeeeempelangt intervju, vil jo også hente inn flere kilder, feks fra det offentlige om hvorfor det er slik. Kom igjen nå, kanskje vi kan sette søkelys på dette, og i beste fall få gjort slik at forholdene blir bedre?
yinyang Skrevet 12. juni 2007 #2 Skrevet 12. juni 2007 Mye vil ha mer! Norge har verdens beste ordninger for fødselspermisjoner. Lange permisjoner, med lønn. Og feriepenger for 12 uker utgjør endel det også. Jeg har reist mye, bodd endel i utlandet, og folk er forskrekket over hvor godt vi har det her til lands. Skriv heller om barne-slave-arbeidet rundt om i verden, det er urettferdig det! (Jeg har overgangsstønad nå, ikke råd til ferie for meg og mine to barn, og klager heller ikke over at OS ikke har feriepengeordning... Synes det er greit som vi har det nå likevel) Men men, det var bare min mening, ikke ment for å være sur eller noe. Kanskje det er mange der ute som er enig med deg?
Manhattan skyline Skrevet 12. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 12. juni 2007 Jeg er egentlig enig med deg, og jeg skulle gjerne skrevet mer om de STORE urettferdighetene i verden. For de befinner seg ikke i Norge, som du sier. Men jeg jobber ikke på utenriks, og derfor må jeg nok ta tak i forhold her til lands! :-) Og jeg mener fremdeles at ordningen jeg har nevnt er urettferdig. At man ikke får feriepenger av OS er kanskje ikke så rart, siden man får den i 12 mnd, i motsetning til vanlig lønn som man kun mottar i 11 av årets måneder...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 12. juni 2007 #4 Skrevet 12. juni 2007 kan du ikke heller ta opp at alenemammaer som studerer får os og os går som trygd og det gjør at stipend delen på lånet går betraktlig ned.man kan ikke få mer en 62 593 i trygd før stipend delen går ned, fullt os utgjør 115200. i motsetning til mammaer der kjæresten kan tjene 22 000 + at de selv kan tjene 116 983 . og fremdeles beholde stipend delen sin. alene mammaer kan også tjene 116 983 uten reduksjon av stipend delen men hvem av oss har murlighet til og jobbe så mye + studere 100%. å ha barn helt alene? det er vel derfor vi får os fordi vi ikke har den murligheten. derfor burde os gå som lønn eller så burde trygde satsen økes til samme som intektsatsen. det er en sak som er verd og ta opp :-)
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 13. juni 2007 #5 Skrevet 13. juni 2007 Som student så henger jeg meg på det mortilgunnar sier...jeg har faktisk regna ut ved hjelp av støttekalkulatoren på Lånekassen sine sider, og kommet fram til dette: En student som har ett barn og tjener 170 000 i året og som har en partner som kan tjene opptil 22 500 kr i mnd får like mye i stipend fra Lånekassa som en aleneforsørger med ett barn og mottar full OS på 9600 kr i mnd...er snakk om usle 7000 kr i vanlig stipend samt 13 400 i forsørgerstipend i året! Resten, altså 73 000, er lån. Hadde OS blitt likestilt med vanlig inntekt hadde det vært snakk om 34 000 i stipend og 46 000 i lån,- STOR forskjell med andre ord.
espi Skrevet 13. juni 2007 #6 Skrevet 13. juni 2007 Støtter denne jeg også. Har aldri skjønt hvorfor vi skal forskjellsbehandles slik hos lånekassen.. Satsene for lønn og trygd bør være like
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 13. juni 2007 #7 Skrevet 13. juni 2007 nå har jeg sendt in "klage" til aleneforeningen og alenemedbarn. blir gøy og se hva de svarer. vet at aleneforengingen klaget på samlivskurset som helsestajonen kaller in til. siden det ikke er for aleneforeldere. så da burde de jo strengt tatt klage på dette også
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 15. juni 2007 #8 Skrevet 15. juni 2007 svarer fra alebeforeningen: Hei ******. Vi er enig med deg i problemstillingen og løsningen her. Vi har tatt dette opp med flere anledninger og problemstillingen pleier å komme opp i media en gang i året når alt for mange aleneforeldre får omgjort store deler av stipendet til lån. Vennlig hilsen Stig Rusten Leder i Aleneforeldreforeningen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå