Anonym bruker Skrevet 12. juni 2007 #1 Skrevet 12. juni 2007 Jeg har hele tiden vært veldig skeptisk til å bruke Ferber-metoden. Har ammet i søvn hele tiden og aldri fått til å legge gutten vår våken i senga. Nå er han snart ett år og jeg innså at dette ikke går over av seg selv. Vil ha en gutt det går an å legge og som sovner uten at jeg må amme x antall ganger. Satte derfor i gang med Ferber for et par dager siden. Første kvelden gråt han sårt i ca femogtyve minutter. Vi gikk inn først etter ett minutt, trøstet og sa god natt bestemt og vennlig, gikk ut. Deretter inn etter tre min, samme opplegget, så fem min. osv. Mannen min tok han også opp en gang da det ble ille og gikk og bar og trøstet, la han så ned igjen. Det var tøft for mammahjertet, men jeg vet han har det bra og forstår vi er her. Han har fått uendelig mye kos og oppmerksomhet i sitt liv, han er smart og forstår vi er i nærheten, så dette vet jeg han kan takle. Andre kvelden gikk over all forventning, han gråt litt, men ikke i nærheten av sånn det var første kvelden. Helt klart han hadde forstått at nå er det natt. Sovnet etter ca tyve minutter, av disse lå han lenge stille og rolig for seg selv. Jeg puslet i nærheten, så han hørte meg. Gikk inn etter ett min, tre min, fem, deretter syv min. Nå er det sikkert mange her inne som er imot metoden, men for vår del fungerte den supert (etter to kvelder ihvertfall). Har ingen betenkeligheter med å anbefale den til andre, gitt at man vet barnet er friskt, har fått alle behov for kos og stell dekket og at man følger metoden slik den skal følges, evt. med en mildere form hvis man ønsker og føler for det.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2007 #2 Skrevet 12. juni 2007 Ja den funker, men det er vel ikke det debatten går ut på heller...
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2007 #3 Skrevet 12. juni 2007 Så flott at dette funket for dere!! Jeg har selv en treåring som vi gjennomførte Ferber metoden på da han var 6 måneder og etter to netter med gråt i litt over en time sov han natten gjennom og har gjort det siden. Han har alltid vært en drøm å legge og sover som regel i 12 timer hver natt. Nå har vi en liten tulle på 3 måneder som våkner og får mat på natten, men når hun blir 6 mnd og grøt og annen mat på dagen så må hun gjennom samme kur dersom hun ikke sover natten gjennom. Jeg tror det er bra for et barn å sove natten uavbrutt gjennom og så lenge de får MASSE kjærlighet og kos så går dette veldig bra og alle i familien blir mere fornøyde med mer energi og overskudd med søvn
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2007 #4 Skrevet 12. juni 2007 Ja, det er det jeg mener og. Jeg vet at dette har vært helt greit for ham. Vi gir han all mulig oppmerksomhet og kos i løpet av dagen, men det handler om å kunne sette litt grenser også og lære barnet at nå er det natt. De som mener at barnet tar skade av å gråte så lite, de må gjerne tro det, men hva gjør du da når barnet skriker illsint i butikken fordi h*n ikke får sjokolade senere? Skal du alltid gi barnet det det vil, eller vil du en gang sette grenser og la det skrike? HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå