Gå til innhold

HASTER; Kan noe hjelpe meg nå?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Liie, på 2 år og 2 mnd, slår mye. Særlig oss foreldre når han ikke får det som han vil. Vi er mildest talt drittlei av dette. Vi har prøvd kjeft, "samtale", "time-out" mm. Kun sistnevnte har hatt ev viss effekt den siste tiden. Nå i ettermikddag har han vært en provoserende kranglefant, og når pappa'n skukke stelle han og ble nektet dette med slag ble jeg så sint. Jeg sa rolig og bestemt til han at hvis han slo en gang til måtte han sove uten smokk. Det funket nemlig kvelden før - altså han slo ikke mer. I kveld derimot klasket han etter pappa'n sin etter at jeg hadde fremsagt denne noe uoverveide trusselen. Nå er han i senga og hyyyyler (ca 10 min) etter smokken. Hva gjør vi nå? Smokken er det kjæreste han har.....så dette er en nådeløs og brutal straff. Men får han smokken nå så sparker vi jo totalt bena under oss selv. Råd mottaes med takk, og det haster før det klikker for en noe stresset

Videoannonse
Annonse
Skrevet

stå for det du/dere sier. Be pappaen gå inn å si at "du har vært slem så nå må du sove uten smokken" og så kan han gå ut igjen. Eller så kan du gå inn :) men IKKE gi han sutten,han må tåle konsekvenser!

Skrevet

Vi har en på 3 år, går igjennom det samme, har blitt bedre i det siste da.. Var konsekvent, men små barn glemmer fort. Kansje dere skal gå inn til gutten og spørre hvis han husker hvorfor han ikke får lov at ha smokken,minn han på det og etterpå var sammen med han en liten stund.

Skrevet

Jeg syns kanskje det er litt drøyt å bruke smokken som straff, er det ikke noe annet han er veldig glad i da? Som ikke blir straff for dere som foreldre i tillegg, hehe.. ;o)

Skrevet

Jeg er helt enig. det er drøyt å bruke smokken som straff, og det var på ingen måte planlagt :-(((( Var bare meg som sa det i fortvilelsen over dette problemet. Så situasjonen er alt der kan man si.....Er liksom for sent å ikke ha smokk som tema nå da :-((

Skrevet

foreldre kan ta en feil avgjørelse n oen ganger, man skal ikke holde på det om man mener det er feil, men snakke med barnet om at jeg skulle ikke tatt fra deg smokken feks, men et eller annet om hvorfor han ikke må slå.

Skummelt å true med ting som ikke lar seg gjennomføre, men jeg tror det er bedre å innrømme for barnet at man har tatt feil enn å stå på sitt for fullt når det først er sagt. Om man da mener det er litt for mye.

Min nummer to hadde jeg vært stygg med om jeg tok fra ham smokken på natta på den alderen. Men barn er forskjellige.

Skrevet

Nå har det blitt stille på rommet hans......skal snike meg lydløst bort til døra nå. Huff..dette var ille :-((((

Vil så gjerne gi han smokken,,,,men som gubben sier - da vil han jo ikke tro på at ting får konsekvenser siden - bare han gråter nok

Skrevet

Jeg har gått tilbake på ting fordi jeg i etterkant har syntes jeg tok for hardt i, og da har jeg sagt det til barna, at jeg ombestemte meg fordi jeg mente det ikke var riktig av meg å reagere så kraftig, si at det var konsekvensen.

Det kommer sikkert mangfoldige slike situasjoner, ting kan sies litt for fort, men da tror jeg det er lurt å ha i bakhodet at det kan gås tilbake på, men da må barnet få vite at det er pga at vi syntes det ble for krasst, ikke fordi barnet skrek.

Evnt, kan du gå inn til han når han nå ikke gråter og gi smokken fordi det var for strengt.

Mn skaper ikke inkonsekves av noen slike tilfeller, men heller respekt.

Skrevet

Åh...stakkars nydeligige lillegullet mitt. han hadde sovnet uten smokken sin. Nå la jeg alle smokkene hans lett tilgjengelig rundt hodet hans. Var ikke så lenge han gråt etter dem. Jeg gikk inn flere ganger og koste med han og sa vi var glad i han, men at det ikke var lov til å slå. Minnet han flere ganger på hvorfor han ikjke fikk smokkene - han skjønte det veldig godt, det vet jeg. Nå har han fått smokkene sine og jeg har nesten fått fred i sjela.Har dårlig samvittighet da jeg synes straffen ble vel hrad, men er spent på slag-frekevnsen i morgen nå.

Puh...for en følelsesmessig påkjenneing det er ¨være mor.....

Skrevet

Takker for svar. Hadde nok gått inn til han og forsøkt å reversere situasjonen på en eller annen måte ganske snart, men nå ordnet det seg heldigvis på et vis....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...