♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 12. juni 2007 #1 Skrevet 12. juni 2007 Hei du. Har jo registrert at du bor i USA og kom til å tenke på noe. Har jo bodd selv i USA i ett år og jeg kan ikke huske at jeg så mødre som ammet barnet sin en eneste gang. Og jeg var myyyye på kjøpesentre osv. Hvordan er det? Er det ikke vanlig å amme i USA? Eller er det kun flaske dersom man er ute blandt folk? Nysgjerrig jeg nå
Northernlights Skrevet 12. juni 2007 #2 Skrevet 12. juni 2007 Det er nok dessverre et sjeldent syn. Men staten jeg bor i, har lovfestet retten til å amme alle steder man kan oppholde seg på lovlig vis. Så her blir det saksøking om noen nekter èn å amme =) Skjedde på et fly for ikke lenge siden, at ei flyvertinne nektet ei mamma å amme i flyet. Prøvde fortelle henne at hun måtte dekke seg til med et teppe, i det minste. Det ble det bråk av! Og demonstrasjoner på flyplassen,med ammende mødre som satt og ammet sine små. =) Folk ammer generelt veldig kort tid her i USA. Det har jo mye å gjøre med de altfor korte permisjonene (6-12 uker uten lønn), og siden mange må jobbe for å tjene til livets opphold, må man ofte ut i full jobb kort tid etter fødsel. Jeg pumpet meg på jobben, men gutten ville ikke ta flaska, så jeg fikk mannen min til å ta han med seg til meg midt på natta de gangene jeg jobbet. Så fikk jeg ammet han. Fungerte bra for oss. Mange gir opp for fort pga nettopp det der med jobb...veldig synd at det er sånn. De som er forkjempere for amming, de gjør en kjempejobb med å opplyse nybakte mødre om hvor viktig og bra amminga er. Så jeg tror tallene er sakte på vei oppover. Dette er jo landet med mye dobbeltmoral, - for å sitte å amme på en Cafè er det mange som ser rødt på, mens å vise fram pupper på en kinofilm, det er OK! Mange strippebarer i sør,iallefall.Men amming av baby, det er liksom tabu.... Har altså ikke sett mange som ammer, men jeg har sett noen. Har nesten lyst til å gå bort til de mødrene og skryte dem opp i skyene for at de gjør det. =) Men har ikke tort enda! Hm...nå skal jeg love meg selv at neste gang jeg ser ei mor amme babyen sin offentlig, skal jeg jammen ta meg det motet å si fra med et smil!
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 12. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 12. juni 2007 Takk for svar. Har jo tenkt på dette med at de må ut i arbeid tidlig, men samtidig så er det jo veldig mange som blir hjemmeværende når de får barn. Er jo også mye med dette at mannen skal være the provider og gode greier. Og dette med dobbelt moralen er jo helt vilt. Virker tom som om de er mer pripne på fødestua der enn her i forhold til fødestillinger, tildekking av underliv osv. Akkurat når det gjelder dette så er jeg nok veldig glad for å få barn i Norge ja. Synes du skal gi et kjempe glis til alle mødrene du ser som ammer. Det er det jo mange som gjør her og Det hjelper godt på selvtillitten når en sitter ubekvemt, halvt tildekket med en unge som kanskje ikke er så samarbeidsvillig.
Northernlights Skrevet 12. juni 2007 #4 Skrevet 12. juni 2007 Jeg har fått masse "skryt" selv her, men det har jammen vært mange som ser med avsky på meg når jeg sier jeg ammer enda-.....men nå er min gutt blitt over 19 mnd, da. Og det er iallefall helt uvanlig :-/ Jeg strever med nedtrapping,men han var skikkelig syk for noen uker siden, og da ble han utrolig til mammadalt! Og puppmelka må visst være det beste i verden, for han vil ikke gi slipp på den.Føler meg slem om han ikke får.. Så her blir det styr med å slutte å amme,gitt....sånn var det ikke med de andre 5. Det gikk så greit! Men jeg slutter ikke for at amerikanske kvinner synes det er forkastelig,da. ;o)
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 12. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 12. juni 2007 Men det er mange her til lands og som reagerer om en ammer unger over 1 år. Skulle gjerne hatt ditt 'problem' i forhold til ammeslutt. Jeg har sagt hele tiden at sjarmøren skal få så lenge han vil, men tror du ikke han kutta selv på dagtid da han var 6 mnd ca, og kutta natta selv da han var 8,5 mnd. Men det er klart er ikke hyggelig å måtte nekte ungen sin heller. Ikke enkelt med disse unga. Du får ha lykke til. Og husk å smile stort til den neste du ser som ammer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå