Gå til innhold

Vanskelig situasjon på arbeidsplassen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en ganske stor barnehage, på en avd med 3 ansatte hver dag. Siden februar har en av assistentene vært helt/delvis sykemeldt. Problemet er at vi ikke får inn noen vikar, og at vi som er igjen må dekke opp vakter. Styrer ønsker ikke å sette inn noen fast, og vi avtaler fra dag til dag, eller noen få ganger fra uke til uke. Noen dager får vi vikar, andre dager ikke. Den ene vikaren er helt fersk/ung, og kan kun gå mellomvakter.

Mitt problem er at for meg er det ofte vanskelig å bytte vakter. Når jeg har tidligvakt, må sambo levere våre barn i barnehage, når jeg har mellomvakt leverer og henter jeg, og når jeg har seinvakt så må sambo hente. Siden han driver sitt eget firma 7 mil hjemmefra, med rushtrafikk ut og inn av Oslo, så sier det seg selv at endringer i mine vakter vil få konsekvenser også for han, hans jobbing og avtaler han har. For meg er det vanskelig å si at: ok, jeg tar seinvakt/tidligvakt i morra. Av denne grunn føler jeg meg veldig vanskelig, og det blir til at de andre må ta flere sein- og tidligvakter enn meg.

I dag har jeg hatt et lite "oppgjør" med sjefen. Sa i fra at jeg synes situasjonen er uholdbar, og at vi har gått slik siden. I tillegg har det vært noen som har tatt ut ferie de siste ukene. Situasjonen hjemme blir vanskelig, og vi må av og til bruke barnevakter i stedefor å sende barna i barnehage, siden vi ikke får enten levert eller hentet dem. Det er for seint for meg å avtale vakter dagen før, siden det vil få konsekvenser for sambo sin jobb.

Nå orker jeg ikke dette her mer, men lurer på om det er jeg som er vanskelig?? Det finnes kanskje ingen krav til å vite vakter en viss tid i forveien, men det burde vel være i alles interesse å få dette til å fungere på en ok måte. (De andre assistentene har voksne barn, og er ikke avhengig av annet enn eventuelle avtaler de har gjort).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ikke greit ut! Har du tatt kontakt med tillitsvalgt eller verneombud. De skal hjelpe deg.

Du er ikke vanskelig!

Skrevet

....at vi har gått slik siden februar. -skulle det stå.

Skrevet

Huff, dette høres jo ikke bra ut. Hvordan blir situasjonen for barna på avdelingen tenker jeg på, hvis dere stadig går underbemannet?

Skjønner også at du synes det er vanskelig. De andre burde vel kunne ta litt hensyn til deg, dersom du er den eneste der med små barn.

Høres ikke helt ut som om styreren gjør jobben sin synes jeg.

Skrevet

Heldigvis har vi en grei og rolig barnegruppe på avdelingen, så det har gått veldig bra. Men det er klart vi har måttet kutte ut noen aktiviteter.

Ja, jeg er den eneste på avd som har små barn (de andre har kun voksne barn). Det er 3 til i hele bhg som har små barn.

Nei, styreren gjør definitivt ikke jobben sin her. Blir ganske oppgitt og lei.

Skrevet

Kan jeg spørre om dette er en privat eller kommunal barnehage??

Kjenner en del som jobber både i kommunale og private barnehager, og det virker som at i de kommunale blir det satt inn vikarer fra dag en, mens det i private ikke blir det. Dette skyldes nok at eierne av de private barnehagene vil sitte igjen med størst mulig overskudd. Horribelt!

Skrevet

Dette er en kommunal barnehage. Situasjonen er nok ikke unik, hverken for kommunale eller private barnehager. Har jobbet såpass mye med fagforeningsarbeid, at det vet jeg.

Skrevet

Ta utgangspunkt i din vanlige turnus, skriv på når du må jobbe ekstra/omrokkere på dagen- gjør dette over en mnd. ( kanskje du har gjort det allerede?)

Ta papirene med til din tillitsvalgte slik at h*n ser hvor uholdbart det er. Forklar situasjonen.

Spør om å få et nytt møte med styrer og avdelingsleder + TV .

Om ikke det fører noe sted, gå til barnehagesjefen i kommunen.

De er faktisk nødt til å ta slike ting alvorlig.....

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...