Gå til innhold

Noen spørsmål om jobb og utdannelse...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og tenker på hva jeg har lyst til å gjøre når jeg er ferdig med permisjonen... Pga ryggproblemene mine kan jeg ikke jobbe som gartner, som jeg er utdannet til.

helst burde jeg vel jobbe på et kontor eller noe... Hvilke jobber kan man få uten å ha noe utdannelse? tenkte på resepsjonist, kundebehandler og sånne ting...

og så lurte jeg på: siden ryggproblemene mine gjør at jeg ikke kan jobbe innen det jeg er utdannet til (er litt vanskelig å få en gartnerjobb som ikke innebærer tunge løft, gåing på betonggolv osv...)... kan jeg ha rett på noe omskoleringsgreier? hva får man da av støtte? og må jeg ta en videregående utdannelse da, siden gartnerutdannelsen er en vg utdannelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke noe om reglene for omskolering,men du må helt sikkert ha en erklæring fra en lege,kanskje ekspert,som sier at du ikke kan ha den jobben du er utdannet til å gjøre. Kanskje du kan jobbe med landskapsarkitektur,på planleggingsstadiet. Kommunen har jo sånne som planlegger planting ved veier o.l,og om du tar noen administrative kurs/lederkurs kan kanskje det være noe? (vet ikke om man kan unngå å selv gjøre det fysiske,men...)

Ellers må jeg bare si at med ryggproblemer,så er en kontorjobb det verste du kan ha. Ryggen blir ikke bedre av å sitte på en stol hele dagen! dvs.,kommer jo an på hva problemet ditt er,men de fleste med "vanlige" ryggproblemer har ikke godt av å sitte veldig lenge i ro. Bevegelse er det beste.

Skrevet

Ja det er vel kanskje ikke så bra det heller... Hehe har bare hatt tunge fysiske jobber jeg, så har liksom aldri sittet på et kontor... men det som er verst for ryggen min er å gå , da... blir helt ødelagt. men grunnen til ryggproblemene mine sitter jo lengre nede da. er plaget med hoftene fordi jeg ble født med hofteleddsdysplasi, har en fot som er litt lengre enn den andre og har skjevt bekken. Nå som jeg er gravid har jeg i tillegg bekkenløsning. Så det er liksom beina som er grunnen, og gir utslag i ryggen fordi musklene blir strekt og leddene ligger helt på skakke... hm. kanskje jeg skal høre med kiropraktorn om hva som er best for meg...

Skrevet

Aha,I see! Ja,da er du jo i en litt mer spesiell posisjon,det der er jo ingen "vanlig" ryggplage.

Jeg kan veldig lite om hd,så ville nok forhørt meg med den som behandler deg til vanlig. Kanskje du kan få en plass på "ryggskole" på sykehuset der du bor. Der jeg var i praksis hadde de ryggskole på poliklinikken for folk med ryggproblemer. Kjekt å lære seg litt grunnleggende om anatomien og hvordan ting virker sammen,og påvirkes av bevegelser man gjør,så er det lettere for deg å vite hvilke bevegelser og sånn som er gode eller dårlige for deg,og hvorfor.

Ta en snakk med kiropraktoren din du,så har han helt sikkert noen tips til hva du kan gjøre,h*n har helt sikkert møtt andre i samme situasjon som deg,og kan fortelle hva de har valgt å gjøre mtp jobb og sånn. Ellers bør vel kommunen eller nav kunne bidra med noe,ift hvilke rettigheter og muligheter du har mtp omskolering.

Skrevet

Hehe nei jeg er ikke helt vanlig nei =)

Tror jeg skal snakke med kiropraktoren ja. Er bare et stort problem. de der folka sier så mye forskjellig. Jeg får diagnoser i hytt og pine. den ene sier at sånn og sånn er galt, mens nestemann sier neida, det er sånn og sånn. har bare hatt en kiropraktor som jeg virkelig har stolt på (han er faktisk blind !) men han har flyttet da, så kan ikke gå til han lenger... =( men skal prøve å finne en skikkelig en. Og ta kontakt med sykehuset er ikke så dumt heller!

ja får ta en samtale med nav... herregud, syns alt handler om nav jeg. er de orakelet eller bare virker det sånn? hihi=)

Skrevet

Ja,det kan du si! Har ærlig talt ikke hatt noe med nav å gjøre,men de virker enerådende på området!

Prøv å få fatt på en ryggspesialist(kirurg) på sykehuset,h*n bør kunne hjelpe deg med en bedre diagnose enn fysioterapeuter,almennleger (og kiropraktorer)

Skrevet

Ja tror egentlig det er best. for blir helt frustrert av at de aldri blir enig i hva som feiler meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...