Gå til innhold

Mest kontakt med mormor.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant denne spennende artikkelen på besteforeldre.no. Det er forsket på hvorfor mormor har mer kontakt enn farmor.

http://www.besteforeldre.no/Forskning/Mest_kontakt_mormor.htm

Vi kvinner er oppdratt til å være mer slektsbevarnede enn menn. Slik er det jeg føler det i vår familie. Farmor har så lyst til masse, men både henne og mannen min legger hele jobben på meg. Føler meg selvsagt brukt og bare god nok når de har behov for noe. Kosen skal de ha for seg selv. Akkurat i det jeg setter meg ned kan svigermor ta frem koppen og si uskjenert: mer kaffe.

En lang periode mistet jeg fotfeste etter at vi fikk barn. Jeg klarte ikke lengre å stå på å dulle med mannen min og foreldrene hans. Det ble jo selvsagt en fornærmelse. Etter å ha innsett at jeg kan ikke gjøre alle tillags, har livet blitt lettere.

Svigermor er nå min manns ansvar. At svigermor ikke har oppdratt ham mer slektsbevarnede enn han er, er hennes problem og sorg. Han ringer skjeldnt til henne og feier konflikter under teppet. Svigermor gir problemene sine svømmekurs istede for å drukne dem. Selv sitter jeg nå og observerer dem i besøkene, mannen min har ansvart for å dekke opp, siden de bare liker kaffebesøk. Verken mannen min eller foreldrene klarer å finne på nye veier. Før kom jeg med forslag og ideer, men har forstått at fortsetter jeg med det blir jeg dratt ned. Ingenting er godt nok, det er best å klage på den som gjør noe. Er dessverre mottoet i familien deres.

Forholdet til mine foreldre er mitt ansvar. Dette klarer jeg og mannen min trives med familien min. Han har alltid blitt godt behandlet og både min mor og far er utrolig stolte av ham.

Ingen svigerdatter bør føle seg overkjørt eller at de ikke er god nok. Svigermødre har selv ansvaret for å oppdra sine sønner, slik at de kan ta opp problemer og holde en god kontakt med familien sin. Man omgåes ikke mennesker som oppfører seg ufint.

Til alle bittre svigermødre, gå i dere selv. Har dere god nok dialog med sønnen deres? Har dere oppdratt ham til å ta seg av familen? Er du stolt av svigerdatteren din?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...