Gå til innhold

Toll på barnevogn..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bestilte barnevogn på babyjungle, og nå, flere uker etterpå, fikk vi en tollregning.. ? Var ikke det litt rart? Mener noen her inne sa at barnevogner var tollfrie? Noen som vet noe om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var det momsen du fikk regning på? Tollgebyret er på ca 200, og moms er på 25 % av kjøpeprisen. Den må du betale. På babyjungle har de allerede trukket fra den nederlandske momsen.

Om du tar med deg ny-kjøpt vogn hjem, etter å selv ha kjøpt den på reise i utlandet, tror jeg du kan ta den med deg uten å fortolle. I alle fall opp til en viss sum...

Skrevet

Grensa når du selv tar med mener jeg er 6000 kr. Et alternativ da, om man bor i nærheten, er å sende varene poste restante til postkontoret i f.eks. Strømstad. Så henter man den der og tar den selv med over grensa.

Skrevet

Vi skal hente en vogn til over 6000 Nkr. Vet dere om det går greit så lenge vi er to, eller må vi få butikken til å dele kvitteringen?

Skrevet

Godt spørsmål. Ble litt nysgjerig her jeg nå. Fant følgende på http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=70721.

"Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt. "

De står jo du og deg, så da er det vel pr person, skulle en tro...

Går jo an å ringe å høre.

Skrevet

Jeg har akkurat kjøpt barnevogn (tollfritt) i utlandet, og ringte og snakket med tollvesenet.

Du kan ha med deg varer til en verdi av inntil 6000 kroner BRUTTO tollfritt. Det vil si at du trekker fra 19 prosent moms (i EU) på summen. Min Bugaboo kom derfor på rett over 5000 uten moms, og jeg kunne ta den med på grønt gjennom tollen med god samvittighet.

Hvis vognen din kommer på over 6000 uten moms tror jeg ikke det hjelper å be butikken dele regninga. De må jo skrive hva du har kjøpt og så må du kunne vise fram de gjenstandene til tollerne hvis du blir stoppa.

(Men må legge til at tollvesenet så ikke to ganger på oss, så tror ikke det ville vært noe problem om det var litt over 6000 krs grensa. Er naturligvis ikke oss barnevogn shoppere de er ute etter på Gardermoen. Verre med alko og narkotika smugling...)

NB! Lønner seg ikke å shoppe så mye annet på en slik tur, for det er altså 6000 tilsammen for alt du har kjøpt i løpet av reisen, det være seg taxfree vin, klær, sko osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...