Gå til innhold

Når satte dere bilstolen i kjøreretningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er 2,5 år nå. Sitter bakovervendt. Av diversen grunner kunne vi tenkt oss å bytte sete til et fremovervendt. Fikk brosjyre fra Barnas Hus i posten i dag. Så fort over bilstolene som var annonsert der. Virker som om fremovervendt er fra 15 kg og oppover? Hva med kombisetene, er de sikre nok? Jenta vår er 12 kg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det måtte vi pent gjøre da vesla var 14mnd...da begynte hun å bli bilsjuk...hadde det ikke vært for det hadde hun sittet bakovervendt så lenge hun hadde fått plass til beina sine.

Skrevet

Hvorfor skal dere gjøre det liksom? Har dere et sete som kun er bakovervendt? Vi snudde eldste da han nesten var 4 år gammel, nå sitter han i maxi cosi sitt 1-2-3 sete... Yngste skal sitte like lenge bakovervendt... Selvfølgelig er combi-setene også sikre fremover. Men det er jo litt kjedelig å kjøpe et nytt dyrt sete til liksom, heller vent til hun er 15 kilo for så å flytte henne over i et skikkelig 1-2-3 sete...

Skrevet

Fordi hun vrir seg ut av selen, reiser seg opp og skal se fremover. Da er hun ikke godt nok sikret selv om hun sitter bakovervendt. Har prøvd med å sette på en ekstra "lås" på brystet, men hun får den opp. I det ene setet har hun dessuten begynt å få litt dårlig plass til bena.

Noen som har snudd de i denne alderen, og har tips til stol å komme med? Tror det er lenge til hun blir 15 kg.

Skrevet

Ett vennepar av oss har izi comfort stolen, kun forovervendt... De er kjempe fornøyde, stolen sitter som støpt i bilen og barnet sitter som støpt i stolen :-)

Skrevet

Det er det setet vi har. Kunne ikke brukes forovervendt fikk vi beskjed om. Får finne frem bruksanvisningen å sjekke det ut :) Takk for svar!

Skrevet

Dere har izi kid, dette er izi comfort og så har du izi combi :-)

Skrevet

Gutten min er 3,5 år gammel og sitter fortsatt bakovervendt, trives kjempegodt. Grunnen til at han sitter bakovervendt er fordi det er TRYGGEST, og det er den absolutt viktigste grunnen for meg...

Men om du skal snu henne fremovervendt bør du bruke beltestol ja, i en kollisjon er det ikke anbefalt med fempunktsbelte i fremovervendt sete, da disse holder kroppen hardt tilbake, så hodet blir skutt fremover og nakken får en enorm belastning... Beltestol gir en jevnere fordeling av belastningen... Siden hun bare er 12 kg ville jeg sett på Recaro Start - en knallgod stol som kan brukes fra 9 kg... Helst ville jeg ventet til hun bikket 15 kg altså, og så valgt Maxi Cosi Rodi XR :-)

Skrevet

kid er kun bakover, comfort er kun forover, combi er begge deler...

Skrevet

Altså, hvis hun vrir seg ut av selen så greier hun jo det like fint i en fremovervendt stol..!? Det er utrolig viktig å forklare henne at det er FARLIG, og heller distrahere henne og prøve å holde ut til hun skjønner det..!

Skrevet

Aha. Det så helt likt ut, bortsett fra en "dings" mot ryggen ;-)

Skrevet

comforten ble jo best i test når det gjaldt fvorovervendte stoler i fjor...

Skrevet

Enig med deg på det punktet, det hjalp oss... Til slutt innså han hvos farlig det var og urde ikke gjøre det mere...

Skrevet

Poenget er at da ser hun andre ting enn seteryggen. Vi håper det kan hjelpe. Hun har holdt på slik lenge nå, og vi har nok prøvd å distrahere henne skjønner du! :)

Skrevet

Den testen har vært omdiskutert og bør absolutt ikke legges vekt på!! Dette går til og med Trygg Trafikk ut og sier, pga feilmontering, feil testing og hele grunnlaget testen er utført på..! Recaro Start er et knallbra sete som gjør det bra i tester hvert eneste år, og å si at setet er dårlig bare pga denne ene testen uten å se på andre forhold rundt blir bare for dumt...

Skrevet

Hva med å kjøpe et speil da, så hun kan se dere? Evt en dvd-spiller så hun har noe moro å holde på med baki der..?

Skrevet

Ok, takk for svar. Det er ikke det at vi har LYST til å snu henne, men slik hun sitter nå så er hun ikke godt nok sikret. Er fullstendig klar over hva som er sikrest i utgpkt.

Skrevet

Har du noe link til der det sies?

Skulle gjerne ha lest det siden jeg er en stor Racaro fan og hadde tenkt på å fortsette med recaro fremover.

Skrevet

Recaro har vel så vidt jeg vet ingen bakovervendte bilseter etter babysetet?

Du kan hvertfall gå inn på Trygg Trafikk sine sider og lese mer om hvorfor de anbefaler foreldre å se bort fra en del av testen, og på hvilket grunnlag testen er utført..! Har ikke direktelinken, men kan prøve å finne den...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...