oetje Skrevet 12. juni 2007 #1 Skrevet 12. juni 2007 Her kommer ett rop om hjelp fra meg. Jeg og mannen min har en datter på 5 og en sønn på 3. Gutten vår har begynt å stå opp kl. 5 om morgenen, han ser ingen grunn til å sove lenger. Når han så står opp sutrer han og vil se på alle DVDene på en gang. Vi er begge i full jobb og derfor ikke verdens beste pedagoger kl. 5. Når pappan står opp går det greit, men når jeg står opp virker det som han aldri har fått 1 minutts oppdragelse. Han er grinete og sutrer, nekter å kle på seg og å pusse tenner etc. Dette går meg og oss helt på nervene. Stakkar gutt blir veldig trøtt, og stakkar mamma er snart tom for lunte. Noen råd?
mamma til 3 Skrevet 12. juni 2007 #2 Skrevet 12. juni 2007 Svart rullgardin? Man kan si hva man vil om å venne seg til å sove med solen i øynene, men uansett blir man avvendt med det hver eneste vinter. Så mens de er små og ikke så lette å forhandle med er det greit å ha det mørkt. Da forstår han at det fortsatt er natt. Regner med problemet ikke skyldes at dere legger ham for tidlig, siden det høres ut som han fortsatt er trøtt når han står opp. Vår første sto opp i 5-tiden en lang periode da hun var liten, for så å sovne igjen etter halvannen time... Vi var nok litt uvant med barn, så vi godtok det da. Men når småsøskenene hennes har begynt med det har vi vært ganske strenge. Ingen står opp før kl seks i hvert fall. Da får de bare beskjed om at det er natta og blir puttet i seng igjen. Etter noen forsøk på protester gir de seg til slutt.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #3 Skrevet 14. juni 2007 Dersom rullegardin ikke hjelper ville jeg gjort følgende: kjøp en stilig vekkerklokke og still den på kl7 hver morgen. Si at før den ringer er det NATT, og da får ingen lov til å stå opp. Lag en liten korg med litt leker i som står så nær sengen at han kan nå den uten å stå opp. Si at han kan leke litt stille i sengen med de, men ikke får gå ut av sengen. Lov han en liten premie (opplevelse eller noe dere gjør sammen ) når han har sovet så lenge at han blir vekt av klokka 5 ganger. Funka på min;-)
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2007 #4 Skrevet 28. juni 2007 Heia. Opplevde det samme med sønnen våres. Han våknet gjerne 5-halv 6 en lang periode. Vi var bare å la han tilbake i sengen sin, sa stille god natt og gikk ut av rommet. Hvis han stod opp igjen, gikk vi på nytt inn la han (men sa ingenting) og gikk ut av rommet. Dette gjore vi ett par mårra, og til slutt sjønte han at det var natt enda og sov te halv 7. I tillegg begynte vi å gje han kveldsmaten seinere...og det hjalp også. Har nettopp hadd en ny periode igjen, men har nå sluttet å la han sove på dagtid og dermed så sover han gjerne te 7-8.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå