manne med 2 herlig gutter:) Skrevet 12. juni 2007 #1 Skrevet 12. juni 2007 Ringte akkurat for å bestille time, har ikke vært der på nesten 2 år... Når jeg sa at jeg var gravid, anbefalte hun meg å vente til etter svangerskapet. Er det ingen her som har vært til tannlegen under graviditeten? Når jeg sa at jeg har vondt i en tann, sa hun at de kan ta bilde av den ene tannen, men ikke de andre...
MammaChicka og Even Nikolay Skrevet 12. juni 2007 #2 Skrevet 12. juni 2007 Jeg har rotfylt en tann jeg mens jeg var gravid, så det synes jeg hørtes rart ut!!!
Moder'n-2 Skrevet 12. juni 2007 #3 Skrevet 12. juni 2007 Jeg var hos tannlege før 12. uke pga skrekkelig vondt i ei tann, og fikk da klar beskjed om at de helst ikke ville ta røntgen. Nå viste det seg at mine problemer kom av oppblomstring av bakterier, så jeg måtte bruke tanntråd og skylle med bakteriedrepende middel. Røntgen ble ikke tatt. MEN! Tannlegen sa at de digitale røntgenbildene de kan ta nå, er mye mindre "farlige", og etter 12. uke hvor de viktigste delene er ferdige, er det fullt mulig å ta røntgen. Men man prøver altså å unngå det om man kan. Det er fullt mulig å undersøke den vonde tannen din uten å ta røntgen, for eksempel ved å banke på tannen for å se hvor du har vondt. Når tannlegen vet mer, kan han/hun finne ut om det må taes røntgen eller ei. Uansett tror jeg det er lurt å vente med full undersøkelse til etter fødselen!
Gjest Skrevet 12. juni 2007 #4 Skrevet 12. juni 2007 Jeg får behandling hos tannlegen selv nå, og skal tilbake i morgen for å bli ferdig.Tok røntgen for et par mnd siden(har ikke vert ledig før nå), og de sa det ikke var noen som helst problem.Hvis det er et problem så sliter jeg for å si det sånn...skal både rotfylle å vanlig borring! Kan jo ikke gå rundt med vond tann!
miss_chica Skrevet 12. juni 2007 #5 Skrevet 12. juni 2007 jeg tok røntgen for et par uker siden..han sa det var mer skadlig å ta tbanen fra majorstua til nationalteateret siden der var det mye mer stråling. ikke vet jeg, men han sa det var mye mindre farlig den han hadde nå, enn den de brukte før hverfall..
manne med 2 herlig gutter:) Skrevet 12. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 12. juni 2007 Ifølge hun jeg pratet med, er det å ta bilde de vil unngå, ikke noe problem å borre... Jeg får møte opp til timen, så får vi se om de tar bilde, eller bare pirker i den... Hater å gå til tannlege, skal bli godt å få det unnagjort...
Raych Skrevet 12. juni 2007 #7 Skrevet 12. juni 2007 Jeg var til tannlegen forrige onsdag. Jeg skulle egentlig vært der i januar, men da mente de jeg var for kort på vei (var fortsatt i 1. trimester) til at de ville gjøre noe. Tannlegen har visst ikke lov til å gjøre så mye heller da... Han anbefalte meg å vente til etter fødselen, men hvis det ble for galt kunne de ta tanna i 3. trimester (jeg knakk nemlig ei tann på nyttårsaften). Nå hadde det begynt å gjøre skikkelig vondt, så da tok de den. Tok røntgen av kun den ene tanna, satte bedøvelse (den er jo lokal, så det skal ikke ha noen betydning egentlig). Under pussingen av tannen ble det liv i babyen i alle fall:) Lyden blir jo så intens gjennom marg og bein, så det er ikke rart h*n hoppet i magen:) Hvis du har vondt ville jeg nok ha ringt på nytt og bedt om å få komme inn til vurdering. De kan jo se en del uten røntgen også.
Gjest Skrevet 12. juni 2007 #8 Skrevet 12. juni 2007 Jeg har ei venninde som er tannpleier og hun sier at det er i utgangspunktet ikke noe problem med røntgen, fordi strålingen er så lav. (Det sa også tannlegen min). Men hun sa også at det å ta røntgen ikke er så viktig at man kan stå over om en vil, også ta en vanlig sjekk/behandling uten bilde. Det kan en velge selv. De har i hvertfall stor forståelse for at gravide ønsker å være forsiktig, og tvinger derfor ingen. Lykke til med tannlegebesøket!
manne med 2 herlig gutter:) Skrevet 12. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 12. juni 2007 Takk for svarene, jenter:)
Solsikk1 Skrevet 12. juni 2007 #10 Skrevet 12. juni 2007 Har hørt at du ikke burde skifte ut amalganfyllinger når en er gravid, men at resten er greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå