Susan*lillegutt og mini* Skrevet 12. juni 2007 #1 Skrevet 12. juni 2007 Lillegutt har astma,hatt det konstantert nå i 1år,ikke kronisk astma,har gått på flutide morgen og kveld,og evnt. ventoline ved behov.. men så er det det..jeg vet aldri når han bær få ventoline..fikk ikke så veldig god opplæring på sykehuset. og nå i mars var han på astma kontroll,og var da plaget med ene forkjølelsen etter den andre,så da sa legen at vi skulle øke dosenn flutide til 2 morgen og 2 kveld,og kutte det ut når det ble varmere i været,og måtte huske på at han måtte vennes av med det,så siste uke vente vi han av med det,så nå er han nede i normal dose.. så er det akkurat det,nå har han fått tilbake hostinga på natta,denne evige tørrhosten,gikk greit når han fikk dobbel dose,litt hosting,men ikke hver natt slik som nå,pluss han sovner senere nå,ligger mer våken enn før.. men når skal man bruke ventoline? av og til ligger han gjerne og hoster en god stund før han sovner igjen,kunne det vært greit å gi han en dose ventoline da..ellre? Jeg er veldig "redd" for å gi ventoline,så jeg bruker det kun om han plages med pustingen eller er enormt tett,og da ringer jeg som regel legevakta for å høre med dem,selv om legen nå på astma kontrollen sa at om jeg mente det var grunn nok til å ringe legen for å høre,så måtte jeg stole på meg selv å bare gi han uten å ringe..men..redd for at det skal gjøre saken verre..ja,høres sikkert teit ut,men fikk ikke noe særlig bra info på sykehuset når han fikk astma. også blir han gjerne litt sint også når han får ventoline,dette sa jeg til legen og hun sa at enkelte kunne det.. hmm..noen råd?
pøber´n & je Skrevet 12. juni 2007 #2 Skrevet 12. juni 2007 Jeg gir han her ventoline ved hosting. Jeg fikk beskjed om at det var bedre å gi for mye, enn for lite
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 12. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 12. juni 2007 ok.. men er det mye hosting eller? feks. hvor lenge hoster han før du gir.. fikk beskjed og står på pakken til ventoline at han skal ha de ved tegn til luftveis infeksjon,og hvis han blir tett,men slik hun legen la det frem så måtte han være VELDIG tett før jeg ga han det... han fikk det en liten uke i vnter pga forkjølelse og alt mulig,og var tett,men han ble jo så agresiv..men kanskje han ikke blir det nå.. har vel gitt han det 3-4ganger ved behov,feks. han våkner veldig tett på natten, men har jo alltid ring legevakta først..huff..ja,jeg vet jeg er litt hønemor,men vet ikke hvor "farlig" 8er jo neppe det da) det er å gi ventoline siden jeg ikke fikk så veldig god info.
Expat Skrevet 12. juni 2007 #4 Skrevet 12. juni 2007 Hvorfor i alle dager er du redd for å gi gutten ventoline? Det er en type kunstig adrenalin, så det er klart at man blir litt oppskjørta av det. Men det er jo ellers ikke noe videre bivirkninger? Snakk med dine ansatte, tenk på å trappe opp dosen og ha en "test" hver dag. Kaia får faktisk til å bruke pustemeteret mitt, kanskje det finnes det for barn også? Må øve litt da! Se hvor bra han hver dag kan puste hhhuuut. Puuuh, fort, liksom. Blåse på fløyte, kanskje, da hører du forskjell. Så kan du gi etter det. Jeg skal egentlig måle hver dag, tre ganger pust i målegreia. Beste måling teller. OG går den ned så skal jeg øke medisinen.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 12. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 12. juni 2007 vi har ikke noe pustemeter..hmm..vet ikke hva det er? er ikke det at jeg er redd for å gi han det,er bare det at legen mente jeg ikke skulle gi han det før han var VELDIG tett,og forklarte ikke noe mer med det,og ved tegn på luftveisinfeksjon.. dette med at han blir oppgiret og sint er jo forståelig,men er ikke der og da,men dagen etter..sa dette jo til legen på kontroll,og hun sa at noe reagerte slik,men forklarte ikke mer enn det..har hatt to leger å forholde meg til nå,og ene sier en ting og andre sier en ting,så kommer jeg og snakker med fastlegen og han får høre at vi brukete ventoline en liten periode i høst,da fikk jeg klar beskjed om å prøve å slutte med det ganske kjapt..så fatter ingenting.. fins det astmaskole kanskje? tror jeg trenger det.. merker at han blir fort andpusten nå som han har hatt 2 doser morgen og kveld av flutide,og gått ned til en..også hvis han springer,klare ikke spinge så veldig mye før han begynner å kaste etter pusten og MÅ stoppe opp.. føler meg helt bortkommen akkurat nå.. snakket med gubben igår om å kanskje gi ventoline når han hoster om natten..men vi vet rett og slett ikke hva vi skal gjøre,eller hvilken lege vi skal høre på..
Expat Skrevet 12. juni 2007 #6 Skrevet 12. juni 2007 Bitteschön http://www.naaf.no/no/Grupper/Foreldre_og_barn/
<3mamma3> Skrevet 12. juni 2007 #7 Skrevet 12. juni 2007 Hei! Jeg har og 2 små jenter med atsma, ei på 6 og ei på 8 mnd. Vi gir fast flutide og ventoline ved behov. Særlig ho eldste har denne natthostingen og derav urolige netter. Da gir vi etter råd fra barneavd v sjukehuset ventoline og kanskje også dobbel dose... Støv og tørre netter, fuktig luft og kald luft, alt dette er utløsende faktorer hos våre.. Annet råd jeg kan gi for å få ned medisineringen og denne hosten er å gå inn på badet med barnet og sette på varm dusj slik at det blir masse damp.Slik har vi tilbrakt mange netter og det hjelper her! Lykke til:)
Expat Skrevet 12. juni 2007 #8 Skrevet 12. juni 2007 Snakk også med legen alvorlig om Singulair. Det tar jeg og det hjelper veldig! Får ungen mareritt med dem prøv dere frem med å ta dem til forskjellige tider på døgnet.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 12. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 12. juni 2007 ok.skal høre med fastlegen hva han sier,er så lei av å snakke med de på sykehuset,for er ikke loka sykehuse jeg må snakke med,for er ikke barneavd. her,så må ringe til sykehuse vi hadde før vi flyttet,og dit vi må om vi skal på kontroll også. men hvis han feks. begynner å hoste masse i natt..da kan jeg prøve å gi han ventoline,å se hvordan han reagerer..huff..er ikke lett det her nei..skulle ønske jeg fikk litt bedre info,og at alle leger var samstemmte =) men er vel for mye å håpe hehe =) Takk Expat =) du er god du =) Klem
Expat Skrevet 12. juni 2007 #10 Skrevet 12. juni 2007 Hadde det vært min unge ville jeg gitt ventoline etter barnehagen og så hausa litt rundt, fysisk aktivitet etter ventolin får opp masse gørr! Han hoster da kanskje en del og får opp noe. Så blir det bedre til legging. Husk å ha viduene på rommet hans lukka på ettermiddagen hvis det ikke regner, da!
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 12. juni 2007 Forfatter #11 Skrevet 12. juni 2007 tror kanskje jeg skal be om en ny astma kontroll for han...så få dette ordentlig inn,om hvordan og hva jeg skal gi og når.. når han har vært på sykehuset for kontroll og hos legen,så har de ikke funnet noe surkling,men er denne evige natthostingen og pipingen på utpsut og at han blir veldig fort sliten om han ikke får flutide,hvis det feks. blir sent opp en dag,og sent i seng,da kan han bli fort sliten på slutten.. hoster litt om morgen,men det gjør jeg også,så er liksom bare morgen hoste. blæ..blir så forvirret av dette..vil bare han en klarhet i hva jeg skal gi,og når jeg bør og ja..alle de 1000 spørsmålene..hmm..kanskje vi bestiller en time til fastlegen,og han evt. bestiller en ny astma kontroll.. håpet jo han skulle vokse dette av seg,vet ikke når de gjør det..trodde det ikke skulle vare så lenge..
Expat Skrevet 12. juni 2007 #12 Skrevet 12. juni 2007 I forbindelse med andre ting har jeg hørt tipset om å videofilme fenomener som skjer når legen ikke ser ungen... De som vokser det av seg gjør det mellom 4-5år.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 12. juni 2007 Forfatter #13 Skrevet 12. juni 2007 så lenge til..hmm..ja,ja.."bare" 2-3 år igjen da..kanskje... har ikke videokamera..men skal ta han med til fastlegen først,så høre hva han sier.. vet vi hadde "åpent sykehus" der vi bodde sist,at hvis han fikk en anfall eller når han ble dårlig,så skulle vi bare komme rett på sykehuset,slik at de fikk se det mens det pågikk,men her er det jo ikke barneavd. så her blir vi uansett omså fløyet til den andre sykehuset..så er like langt der.. nå får ikke han anfall helelr da,hatt kanskje 2-3stk.siden han fikk diagnosen,og 1før,mens vi prøvde ut refluks medisin,de mener hvertfall det var et astma anfall..er som legevakta så fint kalte det "et illebefinnende utløst av et astma anfall" huff..skummelt ord det der..
Sololight Skrevet 12. juni 2007 #14 Skrevet 12. juni 2007 Eldstegutten vår har hatt astma siden han var 9 mnd. Han er nå 11 år og har fortsatt grad 5 (hardest angrepet). Men det rare er at han aldri har synlige pusteproblemer, det er kun hosten sor er symptom på hans astma. På tester på sykehuset fikk han redusert lungekapasiteten sin med 40%, og det eneste vi kunne merke utad var litt tørrhoste. Det er nok mye bedre for barna å få den dosen med ventoline når de trenger det i stedet for å vente. De bruker masse energi og blir slitne når de ikke får puste skikkelig. Når det så er sagt; gutten min går nå på Singulair i tillegg til Flutide, og han har ikke hatt astmaanfall etter at han begynte på Singulair. Bank i bordet! Jeg ville bestilt time hos astmalegen og i mellomtiden gitt dobbel dose med flutide og evt. ventoline inntil flutiden virker som den skal. Hvis det er medisinene som skal til, ville jeg gitt han det uansett om han blir sint.. Lykke til!
mamma070706 Skrevet 12. juni 2007 #15 Skrevet 12. juni 2007 Gutten min får to doser Flutide morgen og kveld. Ventolie ved behov. Dvs. iflg legen på sykehuset kan han få opp til 6 doser ventoline i døgnet, med maks 3 doser på en time. Dersom han da ikke er helt bra skal legevakta kontaktes. Stående ordre fra legen. Her er det hosten på natta som kjennetegner astmaen, og stygge hosteanfall ved kulde, fysiske anstrengelser eller når han er forkjølt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå