stinky-monkey Skrevet 12. juni 2007 #1 Skrevet 12. juni 2007 På jobben vår så gleder alle seg til juni lønna, for den blir alltid så stor, siden de får feriepenger istedenfor lønn. Men jeg gruer meg alltid, for det blir alltid noe tull. Jeg skal bare ha 2 uker fri i sommer, og da skulle sjefen min melde fra til lønningskontoret at de bare måtte trekke meg i halv lønn. Men når man jobber ekstra og skriver timelister, så får man vel det utbetalt uansett? Gjør man ikke? For jeg har bare ca 25% fast, og hvis de skulle trekke halve fast lønna mi, så vil det si ca 2-3000 kr. Men jeg fikk mye mindre utbetalt nå enn forrige måned?!!! Skjønner ikke hvorfor dette skal være så vanskelig å forstå? Greit nok, jeg tjente ikke så mye i fjoråret, og hadde tjent opp bare i underkant av 60 000 kr. Men vil ikke det si ca 6000 kr i feriepenger? Pluss halve lønna mi på ca 2500 kr? Pluss alt jeg jobbet ekstra? (ikke så veldig mye, men sikkert for et par tusen iallefall). Og alt jeg fikk utbetalt i dag var litt i overkant av 7000 kr?!! Hvordan kan dette stemme?
Stratos med 3 barn Skrevet 12. juni 2007 #2 Skrevet 12. juni 2007 Får du ikke lønnsslipp hvor alt er spesifisert?
stinky-monkey Skrevet 12. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 12. juni 2007 Lønnslippen kommer nok i posten i dag... Håper jeg blir klok på den da :-)
stinky-monkey Skrevet 12. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 12. juni 2007 Jeg leste på lønns og trekkoppgaven fra 2006 at det står feriepengegrunnlag 59 057. Så da vil det si at det var så mye jeg tjente i fjor da, ikke sant? Og så får man ca 10 % av det? Eller er det 12% ?
stinky-monkey Skrevet 12. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 12. juni 2007 Nei, jeg leste visst feil. Vet ikke hva de mener med feriepengegrunnlag. Men det står på trekkoppgaven at jeg tjente 69 856 kr i 2006.
prekæs Skrevet 12. juni 2007 #7 Skrevet 12. juni 2007 Skal prøve å forklare, selv om du bør ta det med en klype salt, da jeg ikke vet firmaes rutiner. Feriepengene fra i fjor skal du ha. Ca 6000,- Ofte så er det slik at all ferien du skal ha i år(4 uker og en dag eller 5 uker, avhengig av om du er organisert eller ikke) blir trukket i sin helhet i den faste lønnen du får i juni. Dvs. Den faste lønnen blir det nærmest ingenting igjen av. Fordelen er at når du tar resten av ferien senere, får du vanlig lønn i ferien. Det du har jobbet ekstra, på vanlige timer( ikke fast) i mai? får du også utbetalt i juni. ( vanligvis ) Det beste er nok å snakke med arbeidsgiver om dette. Muligens kan han ordne slik at du trekkes for resten av ferien, når den avvikles. (de har du muligens ikke krav på, men ofte så ordner slikt seg likevel:)
stinky-monkey Skrevet 12. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 12. juni 2007 Jeg jobber i helsesektoren i kommunen. Men sjefen min har gitt beskjed til lønningskontoret i kommunen at de bare skal trekke meg i halv lønn (eller for 2 uker). Så da burde jeg få mye mer utbetalt? Venter til jeg får lønnslippen senere i dag, og hvis jeg ikke blir klok på den så får jeg dra å snakke med de på lønningskontoret. Dette er ikke første gangen det har blitt noe tull med diss feriepengene for meg. Blir sprø av sånt!!! Det som hadde hjulpet meg var å vite akkurat hvor mange prosent av lønnen i fjor som man får feriepenger av, og om jeg får utbetalt det jeg har jobbet ekstra. Hvis jeg ikke hadde fått det, så kunne jeg jo like godt ikke ha jobbet noen ekstradager i det hele tatt i mai da?!! Det høres jo helt merkelig ut....
Dotten Skrevet 12. juni 2007 #9 Skrevet 12. juni 2007 Du skal ha 12 % av feriegrunnlaget ditt, pluss all ekstra jobbing du har hatt, da den skal "holdes utenom", feriepenger osv. Ellers skal du trekkes for de 2 ukene du har sagt fra om at du ønsker å benytte til ferie, og ev. all annen ferie du måtte ta ut senere, vil bli trukket i den kalendermåneden du tar ut ferie.
Dotten Skrevet 12. juni 2007 #10 Skrevet 12. juni 2007 PS: Jeg jobber i Staten, og har 5 uker totalt med ferie, pluss det jeg overførte fra i fjor. Det har ingenting å si om du er organisert eller ikke, antall ferieuker. Har i hvert fall aldri jeg hørt noe om..... at det skal være en av fordelene med å være organisert, at du får en ekstra ferieuke. Mulig det er sånn for f.eks. lærere......(komuneansatte)??? Hmmmm. I Staten har vi uansett 5 fullt betalte ferieuker for alle ansatte under 60 år! (Så lenge du har full opptjent ferie. Ellers har du i det minste krav på 5 uker uten lønn eventuelt).
Gjest Skrevet 12. juni 2007 #11 Skrevet 12. juni 2007 Er halv lønn før eller etter skatt? (2500,- netto eller brutto?) ca 6000 i feriepenger skal du ha uansett. Er jo ikke sikkert du har fått feriepengene enda da, og at det du har fått nå er ekstrajobbing + halv lønn. Noen arbeidsplasser sender ut feriepengene i juni, men ikke samtidig med vanlig lønnsdato.
prekæs Skrevet 12. juni 2007 #12 Skrevet 12. juni 2007 Det med 5 ukers ferie gjelder ikke fir alle. Kjenner til flere steder som har 4 uker og en dag. ( ikke offentlig)
prekæs Skrevet 12. juni 2007 #13 Skrevet 12. juni 2007 Det jeg tror er at de har glemt at du kun skulle trekkes for 2 ukers ferie. Sånne lønnssystemer tenker ikke selv og må forandres manuelt hvis trekket ikke er som det vanlige. Tror det ordner seg hvis det er slik:)
Dotten Skrevet 12. juni 2007 #14 Skrevet 12. juni 2007 Jepp, det vil jeg tro, men jeg tenkte på statsansatte da... Ikke komunale og private. Der er det andre regler vet jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå