Gå til innhold

Til dere som klør!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser det er mange som klør her å tenkte å komme med noen råd.. jeg er i uke41 å har klødd så jeg griner hver dag...men kommet frem til hva som hjelper meg mest...:

1. En ting som er viktig å tenke på først er å kontakte legen din å be om å få en leverfunksjonsprøve..Særlig hvis du klør i hendene og føttene+magen. Dette er VELDIG VIKTIG!! jeg gjorde det å fant ut at jeg har for mye gallesyre i blodet, som er farlig for barnet!!!!! går nå på tabletter (dr.falk).- som hjelper til å stabilisere dette.. hvis man har for mye blir man satt igang rimelig kjapt!!

2. Hvitvask på apoteket hjelper litt mot kløe... hvertfall deilig å ta på når det klør som verst...

3. Smør OFTE med fete kremer, oljer, å bruk babyolje i dusjen

( ikke kløstillende som inneholder kortison) det går i blodet og er ikke bra for baby..

4. Unngå sterke og parfymerte såper, da det tørker ut huden.

5. Ikke klø med negler, bruk heller en fuktig klut å klø med. Det beste er å prøve så godt man kan å la være!!

6. Unngå direkte sol på magen, dekk magen med f.eks.

håndkle, tunika osv for solen forverrer kløen og irriterer huden mer.

7. Når det klør som verst så fyll opp badekaret å ta ett langt bad uten såpe.. det hjelper veeeldig på meg..

8. Det beste kjøpet jeg har gjort i år er ett oppblåstbart svømmebasseng til hagen 2ookr for 2m i diameter x 45cm. i denne sommervarmen er det ubeskrivelig deilig å ligge der.. å da klør jeg ikke i det hele tatt.. anbefales på det sterkeste (så unngår du også alle bakteriene sm er i ofentlige basseng og i sjøen.

9.søk på svangerskapskløe, eller leverfunksjonsbetinget sv.kløe på google å fa masse mere tips og informasjon om dette:)

10. eller har jeg prøvd dette

YOGURT NATURELL= lindrer i det du smører på men ikke særlig effektiv og det lukter ubehagelig.

HVETEKIMOLJE= holder huden fet og smidig, men er jo veldig klissete.

ALOE VERA= kjøler ned og lindrer kløen bra men for kort periode

XM FOCUS= en liten tube du får kjøpt på helsekostforretning.. KJEMPE BRA!! jeg synes den hjelper veldig!! MEN er veldig dyr.. 98kr, for30ml:( den inneholder gurkemeie ekstrakt og lakrisrot ekstrekt.. løp å kjøp..hehe

Håper noen for god nytte av disse rådene... Jeg er ingen ekspert, men deler gjerne erfaringene mine:) svangerskapskløe er noe skikkelig dritt..

Håper bebisen kommer snart for nå er jeg super lei og på overtid...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

takk for gode tips!! får ikke sove om nettene pga kløen...

Skrevet

dyttar litt på denne, sikkert mange som treng tips :)

Skrevet

Må bare kommentere denne litt :)

Har fått diagnose svangerskapskløe type PUPPP (wikipedia har bra beskrivelse) og har fått kortisonsalve på resept på dette. Ikke det beste for barnet, men hudlegen på St. Olavs (som virket velidg proff på området) vurderte det slik at kortisonpåvikrningen på barnet var mindre enn stresset som jeg opplevde ved ekstrem kløe som går ut over søvn og min psyke. Denne kremen har hjulpet, MEN ikke driv med selvmedisinering, få en spesialist til å se på det. Jeg tok også biopsi (hudprøve) for å utelukke en annen type kløe som var mer alvorlig.

Ang aloe vera så brukte jeg det først, og synten den kjølte godt, men hudlegen ba meg slutte, for en kan utvikle kontaktallergi, spesielt når/hvis huden er litt oppklort fra før.

Ellers er jeg velidg enig med martina85 i hennes råd. Vil legge til at mitt beste triks er å oppevare body lotionen (bruker den nye coop sin, uten parfyme/parabener osv) i kjøleskapet. Synes effekten er større når man får kjølt ned huden.

Martina85 - du er heldig som har såpass kort itd igjen! Jeg er bare i uke 31, og har klødd i en måned nå! Stemmer i at svangerskapskløe er fys, æsj og bæsj!

Skrevet

stakkars deg tinden & løvebeibi.. men har du tatt leverfunksjonsprøver?? veldig viktig at du gjør det, da kan det hende de setter deg igang litt før tiden...så slipper du å gå så lenge med den plagen!! jeg har blitt litt bedre;) etter 6dager med ursofalk har kløen dempet seg litt:)

prøv å holde ut.. vet det er jævlig!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...