Gå til innhold

Adopsjon og kjønn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når man har to biologiske barn fra før av samme kjønn, og ønsker å adoptere et tredje barn... Er det da større sjanse for å få tildelt et barn av motsatt kjønn enn det man har fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet ikke - men noen land kan velge å ta slike hensyn av eget initiativ DERSOM der er barn tilgjengelige av det aktuelle kjønnet.. Men man kan ikke kreve det, og muligheten for å få begge deler er alltid til stede..

 

Og i noen land er det jo større sjanse for å få et bestemt kjønn, grunnet kjønnsfordelingen på barna som adopteres bort derfra..

Kina er jo det størst sjanse for å få jenter (ca 95% er jenter)..

Korea er det størst sjanse for å få gutt (ca 70% er gutter), spesielt dersom man ikke har barn, eller har jente fra tidligere. Korea prioriterer ofte å gi de få jentene som er til de som har gutter fra før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne kjønnsdebatten er litt usmakelig... Får man barn ved naturmetoden kan man jo ikke velge kjønn, og det samme må gjelde ved adopsjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes det blir litt for enkelt å feie all diskusjon rundt kjønn av banen med at det er usmakelig å i det hele tatt nevne temaet. Dersom man har flere gutter fra før, må man få "lov" til å ha et ønske om en pike, og omvendt, vel å merke så lenge man er inneforstått med at man ikke kan gis noen garanti for kjønn, og blir glad for ethvert barn man måtte få tildelt. Mange som går gravide har en formening eller forhåpning om hvilket kjønn man vil komme til å føde, men alle (i hvert fall de tilfellene jeg kjenner til) blir glade for et friskt barn uansett kjønn. Man må også få lov til å ha slike tanker når man er i en adopsjonsprosess, uten at man sables ned av moraliserende pekefingre. Igjen vel å merke dersom man er inneforstått med at man ikke kan gis garantier, og ikke har aldeles bastante kjønnspreferanser.

 

Når man adopterer fra Kina, kan man faktisk ta med ønske om kjønn i det personlige søknadsbrevet som sendes de kinesiske myndighetene, men ønsket bør selvsagt formuleres på en måte som viser at man er inneforstått med det jeg har nevnt tidligere. Jeg er usikker på hvordan dette vurderes i andre land, men fra 2006 kan man altså ta med slike ønsker når man adopterer fra Kina. I hvilken grad de kinesiske myndighetene tar hensyn til slike ønsker, er en helt annen sak, men det er altså "tillatt" å ha med preferanser på blant annet kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...