Anonym bruker Skrevet 11. juni 2007 #1 Skrevet 11. juni 2007 Jeg blir aleneforsørger og lurer på hva dere får i måneden? har hørt om overgangsstønaden osv! men hvilken sum utgjør alt tilsammen? Klarer dere det fint økonomisk?
så var vi 4 Skrevet 11. juni 2007 #2 Skrevet 11. juni 2007 Jeg får 8000 i os (9% skatt og ikke full os), 960 i barnebidrag og 1940 i barnetrygd. som tilsammen utgjør den nettesum av 10900 kr. Men jeg har hatt permisjon fra jobb så har fått lønn derifra også. Hvis ikke hadde jeg slitt kraftig økonomisk.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2007 #3 Skrevet 11. juni 2007 Tkk for svar! Jeg trodde man klarte seg bra alene med summen man fikk:S
så var vi 4 Skrevet 11. juni 2007 #4 Skrevet 11. juni 2007 Ja det er mange som tror man blir 'rik' som aleneforsørger (særlig de som herjer her inne på sidene og klager på alle). Det stemmer sjelden... Dette var ikke ment som kritikk til deg altså HI, bare alle som krangler om hvor mye penger aleneforsørgere får.
yinyang Skrevet 11. juni 2007 #5 Skrevet 11. juni 2007 Det er lagt opp slik at det lønner seg å jobbe. Satsene ligger vel litt over hva en som får fra sosialen lever av. OS er brutto 9500, men trekk litt skatt. Så får du dobbel barnetrygd og farsbidrag. Så spørs det, hvis ungen er i barnehage, får du dekt 65% av kostnaden. Og du kan søke bostøtte, som kan være noen tusenlapper, utifra bokostnadene dine. Og hvis du er under utdannelse kan du ta studielån i tilegg. Er du hjemme, får du kontantøtta til ungen er 4. Så totalen kommer alltid an på din situasjon... Jeg har to unger, leier til 8500 kr i mnd, og har ca 18.000 kr i mnd, og faste utgifter på 11.000 nå. Men til høsten blir alt annerledes, når minsta skal i barnehage, jeg mister kontantstøtta, skal ha halvt studielån og studere, og får bostøtta. Da har jeg vel ca 23.000 i mnd, men faste utgifter er da 14.000.
yinyang Skrevet 11. juni 2007 #6 Skrevet 11. juni 2007 eh, sorry, kontantstøtta til ungen er 3 så klart. Bare masse slurvefeil i skrivinga mi
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2007 #7 Skrevet 11. juni 2007 Hehe. Jeg er ikke så dum at jeg tror man blir rik av det! men jeg trodde man hadde litt penger igjen når regningene var betalt! så man slapp å slite med innkjøp av mat! Som jeg gjør i dag! må låne penger av familien for å klare meg
winneboo Skrevet 11. juni 2007 #8 Skrevet 11. juni 2007 Har ca 19 000 i mnd, men nå betaler jeg ca 1450kr i mnd i skatt av os for å få igjen på sommeren. Greier meg helt fint, men hender jeg har trange perioder pga høye botugifter.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2007 #9 Skrevet 11. juni 2007 19 000 i os??? varierer det hvor mye man får i os?
Singelmamma og banden Skrevet 11. juni 2007 #10 Skrevet 11. juni 2007 Os er et fast beløp, denne får man fullt om man studerer eller ikke har annen inntekt. Har man inntekt reduseres os etter dette etter satser. Og så varierer bidraget. Noen betaler skatt, og så er det 1, 2 eller flere barn involvert. Derfor varierer også summen som den enkelte har pr mnd. Selv sitter jeg igjen med nesten 5000 pr mnd når alle faste trekk er trukket fra (husleie, strøm, tlf, bhg, sfo, sparing, bil, studielån etc). Og det er ikke alverden når man for dette skal dekke mat, bensin og annet forbruk til 4 personer. Men nå sparer vi ganske mye akkurat nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå