Gå til innhold

Tok du GU ved første kontrolll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og venninna mi snakket om dette i dag. Hun hadde fått beskjed på legekontoret at det ikke var vanlig lenger.

Det var ikke nødvendig.

Jeg trodde det var standard prosedyre overalt jeg.

Hva gjorde du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen GU. Fikk høre at de roter rundt minst mulig der inne, med tanke på infeksjonsfare.

Skrevet

Jeg hadde GU ved første kontroll.

Skrevet

min helsesøster er også jordmor ved ullevål og hun sa at det ikke var anbefalt å ta det før etter svangerskapet, på 6 ukers kontrollen. helt greit for meg =)

hun sa også at mange som mistet i sa, trodde dette var pga gu og derfor ville de ikke få skylden for dette

Skrevet

Eg tok GU ved første kontroll. men eg fikk spm om det og da takket eg like godt ja, hvorfor ikke en ekstra sjekk?

alt var heldigvis bra;D som forventet:)

Skrevet

Jeg hadde ikke gu - hverken denne gangen eller sist jeg var gravid. Hadde gu ikke så lenge sør begge ganger da, tatt sånn celleprøve - så da mente legen det ikke var nødvendig.

Skrevet

Hm.. ser visst ut som de fleste ikke har tatt. Jeg har tatt alle tre gangene uten noe spørsmål om det.

Men da er det vel litt forskjellig etter hvilket legesenter vi går på :)

Skrevet

Jeg tok ikke GU nei...fikk ikke spørsmål om jeg ville d en gang...

Tror praksisen er litt forskjellig rundt omkring...

Skrevet

niks ikke vanlig lenger. de vil ike tafse mer enn nødvendig oppi der sånn i starten

Skrevet

Eg har hatt GU på alle kontrollane, første var i uke 6. Er glad for det no, for det var slik legen oppdaga at eg var begynt å modne åtte uker for tidlig og eg fekk piller for å stanse utviklinga. Hadde eg ikkje hatt GU då kunne utviklinga ha fortsatt og jenta blitt fødd for tidlig.

Skrevet

jeg fikk tilbud om GU i uke 6-7 tror jeg det var, men fikk tidlig UL i stedet (pga andre ting). Dette var for å utelukke svangerskap utenfor livmora, sa legen:)

Skrevet

jeg fikk ikke det iallefall...

Men jeg har fått min del på sykehuset under utredningen også da...

Skrevet

de bruker stort sett og ta slike undersøkelser , tidlig i svangerskapet , for og sjekke for diverse sykdommer og celleprøve.. er dette gjort ikke lenge før man ble gravid, så trengs det ikke.. er senere i svangerskapet at man skal unngå slike :)

Skrevet

Jeg tok GU i dag, er 10 uker :) Så ja, det blir vel det :P

Tok noe prøve greier :P Er ikke det bare kjekt da?

Skrevet

Ingen GU. Ble ikke spurt om det heller.

Har ikke tatt GU i det hele tatt under svangerskapet. Ikke forrige heller forresten:)

Det er frivillig i alle fall uansett.

Skrevet

hadde ikke gu, men fikk tilbud om det, men det er blitt mindre vanlig med tiden og det er ikke lengere et must å ta=)

Skrevet

Eg tok ikkje, men eg hadde første kontroll hos jordmor. Fekk beskjed om at eg måtte ta GU før veke 16 eller ved seksvekerskontrollen for å ta celleprøve av livmorhalsen (skal gjere det ved seksvekerskontrollen eg då)

Skrevet

Jeg tok GU på min første kontroll. Legen min er sikkert ikke oppdatert på at det ikke er vanlig lenger...

Skrevet

jeg trodde også dette da jeg ble gravid men det var visst ikke vanlig lenger sa legen..

jeg hadde ikke det,jeg hadde min første nå idag...

usj-.-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...