sinil Skrevet 11. juni 2007 #1 Skrevet 11. juni 2007 kan noen hjelpe meg.var fast ansatt i 46,48%stilling fra 1.1.07-31.5.07.alså 5 hele mnd.har jeg krav på og få utbetalt feriepengene fra i år,selfølgelig med og trekke skatt av de.og jeg har vel opp arbeidet meg ferie dager?vil jeg da få utbetalt disse i lønn nå,siden arbeidsforholdet er avsluttet?trivdes ikke og sluttet selv.og har ingen ny jobb så håper på utbetaling av dette i morgen da det er lønningsdag.kan jeg håpe på det tror dere?
1881 Skrevet 11. juni 2007 #2 Skrevet 11. juni 2007 Med mindre du ikke har sagt ifra at du ville ha pengene utbetalt så skjer det ikke noe før til neste år skulle jeg tro. Kontakter du dem i dag så har du vel pengene på konto i løpet av en uke.
sinil Skrevet 11. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 11. juni 2007 men vet du om jeg kan kreve lønn for opparbeidede ferie dager?og vet du ca hvor mange dager det blir på 5 mnd i 46,48%stilling?hadde vært greit og vite før jeg krever noe?
1881 Skrevet 11. juni 2007 #4 Skrevet 11. juni 2007 Du kan kun kreve feriepenger av det du har tjent, vil ikke tro du kan gjøre krav på noe mer feriedager. 12% av det du har brutto vil jeg tro du får minus skatt da.
It's all about me Skrevet 11. juni 2007 #6 Skrevet 11. juni 2007 Har du blitt trekt i lønn iår for ferie du skal ha da? Har du ikke det er det bare feriepenger du har krav på. De kan du få ved arbeidsforholdes slutt hvis du ber om det, hvis ikke drøyer de til neste år.
1881 Skrevet 11. juni 2007 #7 Skrevet 11. juni 2007 Men tilbake om jeg skjønte deg rett, man opparbeider seg jo rett til ferie i de fleste tilfeller 4 eller 5 uker men er ikke sikker på hvordan dette fungerer når du selv har sluttet, men vil tro du bare får utbetalt feriepengene for dette året, hadde du fått dem til neste år så hadde du ikke blitt trukket skatt på dem i juni. Det vil si de er skattepliktig, men her i Norge så "baker" vi inn 50% reduksjon i skatt for desember og ingen skatt i juni pga ferien ikke er betalt så man trekker fra 4 eller 5 uker ferie og dermed så utløses feriepengene. Er ikke så god på dette, håper du skjønte hva jeg mente.
dumme mamma Skrevet 11. juni 2007 #8 Skrevet 11. juni 2007 Når ett arbeidsforhold er avsluttet vil feriepengene bli utbetalt ved neste lønning. Om ikke annet er avtalt. Det vil da bli trukket skatt av feriepengene. Du har opparbeidet deg ferie ja, men du har ikke krav på å få betalt ut dette i penger. Når du ev. begynner i ny jobb før 1. september har du da krav på 5 ukers ferie.) Om du ikke har tatt ut noe ferie fra forrige arbeidsgiver.
sinil Skrevet 11. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 11. juni 2007 ikke tatt ut noe ferie,nei.tusen takk for svar
Kamomille Skrevet 11. juni 2007 #10 Skrevet 11. juni 2007 Du kan få utbetalt feriepenger minus skatt dersom du ber om det. Feriepengene er jo en erstatning for trekk i lønn når du har ferie. Du får ikke utbetalt BÅDE feriepenger OG vanlig lønn i samme periode.
dumme mamma Skrevet 11. juni 2007 #11 Skrevet 11. juni 2007 Hvis du er timelønt kan du få det. Men det du mener er hvis man er fastlønnet.
Kamomille Skrevet 11. juni 2007 #12 Skrevet 11. juni 2007 Nope! Er man fastlønnet får man vanlig lønn i juni + feriepengetillegget. Altså får man ikke 12% i tillegg
dumme mamma Skrevet 11. juni 2007 #13 Skrevet 11. juni 2007 Ser det er forskjellig fra plass til plass. Det vanlige er at dersom man har fastlønn for man ikke utbetalt lønn i juni, men 12,1% feriepenger av lønna fra i fjor. (Dette er det lovbestemte, men selvsagt finnes det mange varianter.)
Kamomille Skrevet 11. juni 2007 #14 Skrevet 11. juni 2007 Ja, selvfølgelig er det forskjell. Det jeg mente er amn ikke får full lønn + fulle feriepenger når man har ferie. Enten blir man trekt i lønn fro de dagene/ukene man har ferie, OG man får utbetalt 10,2/12,1% i feriepenger. ELLER man får samme fastlønna uansett + feriepengetillegget (gjerne utbetalt i juni uavhengig av når man tar ferie). Dersom man får fulle feriepenger, kan man ikke samtidig kreve å få betalt full lønn de dagene man ahr ferie - selv om man har opparbeidet rett til ferie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå