Gå til innhold

Vokse av seg laktoseintoleranse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare for å få tankene over på noe annet enn fødsel ;-)

Gutten vår på 2,5 år (blir 3 år i sept) hadde midlertidig laktoseintoleranse en periode da han var baby (mellom 4 og 5 mnd) pga et magekatarr, men så gikk det over igjen. Vi introduserte ham for melk da han var litt over ett år og det gikk veldig bra. Sist sommer, rett før han ble 2 år, begynte han derimot å miste apetitten og få grønn og slimete avføring i noen uker. Vi kuttet ut alle melkeprodukter og på bare få dager ble han myyyyye bedre. Så gjeninnførste vi, på legens anbefaling, litt og litt melkeprodukter igjen i kosten, som smør og hvitost hvor laktosen i stor grad alt er spaltet. Det gikk kjempebra. Prøvde å utvide med ypughurt, det ikke så bra, så kuttet det ut igjen, men det gikk bra å gå fra soya melk til laktoseredusert melk heldigvis. Etterhvert virker det som han har tålt mer og mer melkeprodukter. Går f.eks helt fin tå gi ham ypughurt nå eller is (av melk) eller kakaer med krem osv. Ren melk har vi ikke turd å prøve. Bare lurer på om han kan ha vokst av seg laktoseintoleransen nå? Går det an? Noen med erfaringer eller litt kunnskap om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk skal du ha! Bruonst går fint her, så jeg tror kanskje han har vokst det av seg sidne han tåler så mye, men vi har som nevnt ikke turd å prøve ren melk enda.

Skrevet

Det er fult mulig å vokse av seg laktoseintolerans.

Selv fikk jeg det i voksen alder og ble kjempe dårlig av det minste laktose. Men etter noen år gikk det over og jeg har aldri merket noe til det siden. Nå drikker jeg masse melk hver dag og det er ikke noe problem.

Må bare prøve en gang imellom og se.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...