Gå til innhold

Kikhostevaksinen kunne gi hjerneskade

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere her inne som har hørt at kikhostevaksinen som ble gitt på 1970-tallet (og tidlig 80-tallet) kunne gi hjerneskade hos babyer? Jeg tror det var hjernebetennelse man kunne få som komplikasjon av den gamle kikhostevaksinen, og de som overlevde hjernebetennelsen kunne bli hjerneskadet etterpå. I dag er det visst en annen type vaksine som gis mot kikhoste, den skal visst være tryggere enn den som ble gitt for 25-30 år siden.

I God morgen Norge på TV2 var det et innslag om en liten gutt som led en tragisk skjebne tidlig på 80-tallet pga. kikhostevaksine. Han fikk hjernebetennelse som komplikasjon av kikhostevaksinen, jeg husker ikke om han døde av det eller om han overlevde og ble hjerneskadet. Er det noen av dere her inne som så det innslaget i God morgen Norge om den gutten? Er det noen som kan huske det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja jeg husker innslaget..

gutten overlevde men trenger tilsyn hele døgnet...mener å huske det var en rørende historie om hvordan pappan hans tok seg av han...

er selv født i 82 og antagelig fått vaksinen, men det var i 81 dt var flest dødsfall/hjerneskade grunnet vaksinen...

husker ikke så mye mer...

Skrevet

Jeg er født i 1975 og jeg fikk den gamle kikhostevaksinen. Men jeg tok nok ikke noe skade av den. Mine barn som er født i 2000 og 2003 har også blitt vaksinert mot kikhoste, men de har fått den nye utgaven av vaksinen som sies å være mye tryggere enn den gamle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...