Northernlights Skrevet 11. juni 2007 #1 Skrevet 11. juni 2007 sjekkhefte??? Her er det faktisk veldig vanlig. Tror "alle" har sjekkhefte i veska. Vi betaler regingnene våre med dem, og kjøper matvarer. Jeg har master card også, men bruker sjekkene mye mer. Da jeg bodde i Norge var sjekk avlegs...og kostet 10 kroner ekstra per sjekk i gebyr, husker jeg. Her er det null gebyr for en sjekk. Ligger etter, ja ) Har forresten ulver på sjekkene våre =)
lilja70 Skrevet 11. juni 2007 #2 Skrevet 11. juni 2007 Å hellane!!! -Lenge siden sjekker var aktuelle her. Gikk vel ut omtrent når ... jeg var ung;-) Her er det kort opp og i mente. -Og koster ingenting å bruke lenger, kun gebyr om jeg tar ut i en annen minibank, og om jeg vil ha kvitteringer hjem i posten. Ulver, du. Var det din hjemmeside jeg var innom ved en tilfeldighet likevel, da, kanskje? -Ikke den familie-siden, altså, men en ulveside? -Kanskje jeg har drømt. Sent, nå, ja.
Northernlights Skrevet 11. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 11. juni 2007 Nei nå har Lilja drømt,ja ;o) Jeg har jo ei side om Reb på hjemmesiden min,men det er det eneste som har med ulver å gjøre. Ja,sjekk var jo avlegs tidlig på 90 tallet. Var lettere sjokka da jeg flyttet hit og så hvor vanlig sjekk var. Var jo vant med brevgiro den gangen, jeg. Og så måtte jeg betale regningene der de skulle betales (strømmen sendes et sted, og telefonregninga et annet) Betaler husleia med sjekk også =)
Northernlights Skrevet 11. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 11. juni 2007 Sjekk her da! http://www.checks.com/ ("sjekk" her...hehehe) Burde laget en tråd med følgende overskrift: Hvilken sjekk tror du dibberen over deg ville valgt. Bente med tre skjønne jenter ville valgt den med Harley Davidson!;o)
Northernlights Skrevet 11. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 11. juni 2007 Hadde disse for noen år siden: http://www.checks.com/CheckDetail.aspx?vpid=785 søte!!! =)
prekæs Skrevet 11. juni 2007 #6 Skrevet 11. juni 2007 Har jobbet med diverse handel bestandig og der jeg jobber nå, (vært der i tilsammen 5 og et halvt år) har jeg aldri mottatt sjekk. Tror faktisk ikke jeg husker hvordan en sjekk skal behandles:)
Kamomille Skrevet 11. juni 2007 #7 Skrevet 11. juni 2007 Tror ALDRI jeg har brukt sjekk jeg:) Brukte heller aldri sjekk da jeg bodde i USA. Var ikke vanlig der jeg bodde iallefall.......Alle brukte visa eller mastercard
mamma'n til M & K Skrevet 11. juni 2007 #8 Skrevet 11. juni 2007 oj oj oj... sjekk ja, nei det har jeg aldri brukt. Jeg forbinder det med noe som mine foreldre brukte da jeg var liten (jeg er 28 år) og i tillegg gamle folk. Jeg har også jobbet i butikk en god del år sånn nå og da de siste årene og i løpet av de siste 5-7 årene så tror jeg ikke at jeg har sett en eneste sjekk!!! Har jobbet der i ca. 13 år da. Er litt slemt men, jeg husker de få gangene jeg fikk det så måtte jeg bare kommentere at "nei, dette kan jeg ikke, vet ikke hvordan jeg fyller ut dette jeg. Det er jo lenge siden jeg har sett en sjekk da. Ingen bruker vel det lenger?" Jeg måtte få noen andre til å fylle den ut. Men jeg vet at USA henger litt etter på det området.
1stor1liten =) Skrevet 11. juni 2007 #9 Skrevet 11. juni 2007 jeg har aldri brukt en sjekk.. enten kontanter eller kort
Gjest otilie79;) Skrevet 11. juni 2007 #10 Skrevet 11. juni 2007 Jobba i bank før jeg gikk ut i perm nå, (var ansatt som vikar) og da trykka de jeg jobba sammen med opp sjekker til seg selv som de kunne bruke hvis det ble streik (for dere som husker da det var fare for bankstreik for et år sia:o) Husker pappa brukte sjekker før da, har bare brukt kort selv da:)
Dotten Skrevet 11. juni 2007 #11 Skrevet 11. juni 2007 Du er nok omtrent det. Men nå er jo sjekk helt ut i Norge. Vet at det fortsatt er helt vanlig i USA ja. Husker jeg var over for å besøke ei venninne, og da fylte hun ut sjekker for bl.a. å betale regninger. Sendte de i posten. Litt gammeldags på en måte. Husker med gru og irritasjon at alle skulle fylle ut en sjekk i kassa på matbutikken "i gamle dager", som om ikke køen var lang nok fra før liksom. Nei, nå er det kun kort, og takk og lov for det. Har selv aldri hatt sjekkhefte. Kun når jeg bodde utlandet, og det er over 10 år siden
Northernlights Skrevet 11. juni 2007 Forfatter #12 Skrevet 11. juni 2007 Nå har jo mange butikker begynt med dette her: du skriver bare underskrifta di på sjekken, gir det til kassahjelpa, så sender de det gjennom ei lita maskiin,så får du tilbake sjekken som kvittering.Så det tar ikke lengre tid enn med penger. ;o) Men gammeldags er det,ja. Betaler alle regningene utenom bilforsikringa med sjekk. Den betaler vi over tlf, med kontonummeret vårt.
Blue Lady Skrevet 11. juni 2007 #13 Skrevet 11. juni 2007 Har jeg aldri hatt.. kan ikke huske å ha sett sjekker, bortsett fra da jeg jobbet på Posten og tok i mot noen fra bedrifter og sånt.
2. April Skrevet 11. juni 2007 #14 Skrevet 11. juni 2007 Jeg bor ogsaa i USA og har ogsaa sjekkhefte... Det er litt "steinalderaktig" synes jeg. Vi betaler husleie og enkelte regninger med sjekk (de tar ikke annet enn sjekk). Bor i Florida. Tror faren min var den siste i Norge som fortsatt brukte sjekker og det var leeeenge siden han slutta med det.
Bente,har 3 skjønne jenter!! Skrevet 11. juni 2007 #15 Skrevet 11. juni 2007 Jasså... Ville jeg det... hihi Sjekk har jeg bare så vidt vært borti på jobb... Leeeenge siden nå...
Northernlights Skrevet 11. juni 2007 Forfatter #16 Skrevet 11. juni 2007 Var nå vill gjetning fra min side, da ;o)
Gjest Skrevet 11. juni 2007 #17 Skrevet 11. juni 2007 Oj ! Tror ikke jeg har sett en sjekk engang jeg. eller jo kanskje pappa hadde når vi var mindre (jeg er 29 år) Men de er jammen ikke mye brukt i norge nei. Hadde en kundr kommet inn med en sjekk, hadde jeg ikke visst hvordan den skulle håndteres engang, hehe.
Gjest Skrevet 11. juni 2007 #18 Skrevet 11. juni 2007 Jeg har aldri eid sjekkhefte i hele mitt liv enda det er over ti år siden jeg ble voksen med egen jobb og sånt...har hørt det er vanlig i statene fremdeles ja, morsomt at det er så store forskjeller
Hjertefamilien Skrevet 11. juni 2007 #19 Skrevet 11. juni 2007 Jobba i butikk for 2 år siden, hendte vi fikk kunder som kom med sjekk ja.... De måtte hjelpe oss å forklare hvordan de skulle kunne betale med den Hehehe.. Husker mamma hadde sjekkhefte, maaange år siden. Men jeg hadde sjekkhefte når jeg bodde i nc 1 år for 10 år siden :-) Syns det var litt kult jeg. Var jo ikke alle steder butikkene tok mitt norske visa kort....
Expat Skrevet 11. juni 2007 #20 Skrevet 11. juni 2007 Hihi, det var så en overgang da jeg var "over there"... Skjønte jo ikke vitsen før jeg oppdaget at det var sånn man betalte regninger. Stilige designer får man også ja!
Expat Skrevet 11. juni 2007 #21 Skrevet 11. juni 2007 Men da jeg var liten visste jeg hvordan det fungerte da mamma og jeg skulle leke butikk! Da skulle mamma komme og handle, og jeg sto bak "kassen", mamma hadde papirlapper og jeg hadde alle pengene. Jeg fikk en papirlapp etter at mamma hadde skrevet på den, og så fikk mamma penger. Nemlig.
Grigri m/3 gutter Skrevet 11. juni 2007 #22 Skrevet 11. juni 2007 Jeg jobbet i bokhandel for en del år siden og da hendte det at jeg fikk sjekker, men det var ikke ofte. Jeg bor nå i Frankrike og her er det vanlig å betale med sjekk, men jeg gjør det ikke. Kanskje det er 50-50 sjekk/kort her nå? Jeg syns det er så upraktisk, sambo får lønna si på sjekk i posten, og må så levere den i banken og vente til de får satt den inn på kontoen. Det er noe annet enn i Norge der arbeidsgiver sørger for at pengene er inne på kontoen den og den dagen! Betaling via nettbank er heller ikke helt på plass enda, men jeg håper at de kommer etter snart.
Northernlights Skrevet 11. juni 2007 Forfatter #23 Skrevet 11. juni 2007 Enkelt og greit! =) Nå tror jo barn de kan gå til ei maskin i veggen,trykke noen knapper, så ramler pengene ut... "Skal vi leke minibank?"
Northernlights Skrevet 11. juni 2007 Forfatter #24 Skrevet 11. juni 2007 Dit skal vi flytte ;o) Blir vel nye sjekker da,gitt. Ny stat,ny adresse...
Northernlights Skrevet 11. juni 2007 Forfatter #25 Skrevet 11. juni 2007 Jeg får lønna mi rett på konto, men pengene mannen får gjennom advokaten sin, det kommer som sjekk. Så det er litt begge deler det med "pay check".. Jeg bruker sjekkene på walmart, og til å betale regninger med. Ellers bruker jeg kontanter når jeg handler bensin og andre ting. Jeg har mer ovesikt med sjekkhefte enn da jeg bare brukte kortet når jeg bodde i Norge, så for rotekopper som meg er det kanskje best med sjekk ....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå