Gå til innhold

hvorfor anbefales ikke minifom lenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brukt dette en stund på min datter, men har sett det har stått noen steder her at den ikke anbefales lenger..

Kan noen fortelle meg grunnen..... ????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lest her inne at noen har sett en artikkel om at det var gjennomført en undersøkelse på mus. Og da viste det seg at det var hormonforandrende ved langvarig bruk.

Derimot så er det ikke påvist at det er det hos mennesker. Er jo et godt utprøvd produkt som har vært på markedet i over 30 år. Har ikke hørt om noen mennesker med hormonforandringer pga Minifom ennda. I tillegg så hadde det nok blitt tatt av markedet om det var farlig, noe det ikke har blitt.

Jeg bruker det på småen her. Han var veldig plaget med kolikksmerter. Hylte seg gjennom store deler av dagen. Så vet ikke helt hva som er verst jeg..? Er vel ikke bra for de små å gå dag ut og dag inn i store smerter..

Så jeg antar at føyer seg i rekken blant skadelige produkter som våtservietter, solkrem og natusan stellekrem....

Skrevet

Anbefaler å lese et par artikler om dette før man gjør seg opp meninger i øst og vest. Minifom inneholder parabener, som kan virke hormonforstyrrende. DET er fakta. Men samtidig påstås det fra ganske troverdig hold (felleskatalogen) at stoffet ikke absorberes i kroppen ved inntak... Statens legemiddelverk har sett nærmere på saken (april 07) og kommet med følgende uttalelse: "Vi fraråder inntil videre ukritisk bruk av legemidler konservert med enkelte parabener til spedbarn på grunn av en mulig hormonforstyrrende effekt, sier seniorrådgiver Anne Figenschou Soleng i Statens legemiddelverk."

Her er et par linker:

- http://www.felleskatalogen.no/felleskatalogen/?mainpage=/felleskatalogen/show.do%3Ffilename%3D/content/preparat-register/M/Minifom_AstraZeneca_83865.html

- http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____23529.aspx

sistnevnte bør leses.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...