Gå til innhold

Blir man tatt alvorlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 21 år, jeg og min kjære har prøvt i litt over 1 år, men ikke lykkes. Det jeg lurer på er om man blir tatt alvorlig hvis man søker legehjelp for utredning nå, eller blir det sånn "du er fortsatt ung og har god tid" holdning man blir møtt med? noen som har erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vell noe med at har man prøvd et år uten at noe har skjedd så får man hjelp..

Ring legen for time du, så får du svar:)

Skrevet

Jeg var 21 år når jeg søkte hjelp... fikk hjelp også uten noe spørsmål om det.. vi hadde prøvd i litt over et år når vi gikk til legen.... tok noen måndr med utredning før jeg fikk pergotime... spira satt på første forsøk ;)

kontakt legen du.. det er hjelp å få.. du er ikke for ung nei ;)

Skrevet

ja det har i allefall jeg opplevd, ellers så skal du bare stå op kravene, for etter et år så har du krav på hjelp på den ene eller andre måten.

lykke til

Skrevet

Å, no ble jeg gla :) Noen som kan svare på hva de utredningene går ut på? hvilke prøver blir tatt?

Skrevet

Jeg var hos en privat gynekolog klinikk.. der tok de invendig ultralyd på meg for å sjekke at alt så bra ut... så ble jeg henvis til sykehuset for å ta blodprøver ca 14 dager etter siste mens for å finne ut om jeg hadde eggløsning... mannen min måtte også undersøkes av gynekologen og ble deretter henvis til sykehuset han også for å ta en sæd prøve....

det som var galt hos oss var at jeg ikke hadde eggløsning, derfor ble jeg satt på pergotime i første omgang... det virket jo med en gang så vi slapp heldigvis prøverør osv.......

men hvis du går til din fastlege nå for å få henvisning så blir du henvist til sykehuset for utredning, men det var så mange uker med ventetid der så jeg dro til en privat klinikk istede ;o)

Kort fortalt.. hehe.... måtte også ta tempen hver morgen i flere uker for å sjekke eggløsning.. det var vel det jeg begynte med..... det tok rundt 10 mnd til sammen fra jeg dro til gynekologen å til jeg fikk pergo og ble gravid... ting tar tid i helse vesenet... mannen min måtte vente i flere mnd for den timen på sykehuset... men mulig dette varierer fra sykehus til sykehus ;o)

Skrevet

Oj, såpass.... Alt for å korte ned ventetiden ;) Men hvor mye betalte du når du brukte privat klinikk da?

Skrevet

hm... den første timen betalte jeg litt over 1000kr for, mens de neste betalte jeg en mer symbolsk sum.. husker ikke helt hvor mye det var, men sånn 100-200kr ca...... lurer på om mannen min måtte betale ca 1000kr også jeg.. nei nå husker jeg ikke helt =/

men var verdt det ;)

Skrevet

Hehe, ja det regner jeg absolutt med at det var :) er egentli ikke pengene det står på, men hvis det var sånn kjempe kjempe dyrt måtte vi nok ha smurt oss med litt ekstra tolmodighet ja ;) Men for den prisen der er jeg klar i morra jeg, skal ringe fastlege med en gang det åpner i morra å få kommet igang, lei av å vente nå.....

Skrevet

Tusen takk for gode svar Alviola :)

Skrevet

Masse lykke til ;o)

Håper det klaffer for dere snart da...

Skrevet

Jeg var ikke stort eldre jeg heller.

Første gangen jeg tok kontakt med lege fikk jeg seff en turnuslege under min egentlige lege. Hun ville ikke hjelpe meg.

"Du har god tid og enda mye du skal gjøre før du tenker på barn" Men dette var jo ikke hennes avgjørelse!

Så jeg bestilte meg en ny time, og fikk komme inn til selve fastlegen min.

Vi ble henvist til en privat gyn. Men svigerinnen min ble henvist til sykehuset, og har ikke betalt mer enn oss. Derimot har det tatt lengre tid for dem. De fikk henvisning noen mnd etter oss, og er enda ikke sendt inn til prøverør etc.

Den første timen ble det tatt undersøkelser, blodprøver, spurt en hel masse personlige spm ifh barn,sykdom, arv, syklus, sex osv.

Fikk beskjed om å måle tempen; dette er en fordel å starte med _før_ første time. :)

Fikk ny time noen mnd senere. Der fikk vi inngående info om blodprøver, ny test av sæd og prøving av pergo.

Så gjekk det vell nok et års tid hvor ikke noe skjedde.

Ble henvist til Trondheim for prøverør men fikk da beskjed om at de ville ha en ny laparaskopi av meg.

(Operativ undersøkelse hvor de ser på livmor, eggledere og eggstokker.)

Der var fortsatt alt fint, og vi fikk komme inn til prøverør.

Satt å tenkte på hva dette har kostet oss i bare penger rundt juletider.

Medregnet kjerringråd, undersøkelser, prøver, medisiner og de offentlige prøverørsforsøkene har vi hvertfall brukt 40 tusen.

Første legetimen hos gyn som var dobbel betalte vi ca 850kr for. De andre betalte vi mellom 300 og 500 for. Laparaskopien hadde også en egenandel på et par hundre kr, enda det var på offentlig sykehus.

Skrevet

Du må ikke på sykehus for utredning da,og det tar ikke alltid sååå lang tid:-)

Jeg snakka med fastlegen min,tok blodprøver,og fikk en henvisning til gynekolog. Fant en offentlig gyn.,og fikk time etter 4 uker. (Man må først ha fått svar på blodprøvene,før gyn.-time)

Hadde en vanlig g.u,og en innvendig ultralyd,der alt så normalt ut. Siden det ikke var noen åpenlyse feil ved meg,og jeg hadde stabil syklus og eggløsning(hadde på egenhånd både tatt tempen og sjekket med EL-tester noen måneder,så ble ikke bedt om det), så fikk jeg en henvisning til sykehuset om laparoscopi(kikkehullsundersøkelse)

Ble gravid helt i starten av prøvinga,forresten,men mistet. Ble ikke gravid igjen etter det,var derfor jeg søkte utredning(1,5 år etter jeg mistet) Ble gravid på egenhånd rett før laparoscopien,så den ble avlyst,men jeg mistet igjen,i uke 11. Lap. ble igjen bestilt(siden de kanskje mistenkte endometriose) og 1,5 måned etter lap. ble jeg gravid,og er det fortsatt:-)

Har ikke betalt mye siden jeg gikk igjennom det offentlige,men siden det egentlig ikke har vært no særlig galt med meg,så slapp jeg også å måtte ty til privat for enda nøyere testing og assistert befruktning.

Nå er jeg 28 da,men det skal ikke ha noe å si at du er så ung. Er det no galt så går det ikke over med årene!

Lykke til,håper det ordner seg for dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...