Gå til innhold

Tannpuss plutselig et problem..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 2 år og 7 mnd som nå siste uka er blitt hysterisk redd for tannbørsten. Jeg har ei sånn innstilling at tannpuss slipper han ikke utenom, selv om han bæljer aldri så mye.. Det er viktig å pusse tenner hver dag og vi har hatt lange prater om karius og baktus og tannleger osv. Så selv om han av og til har protestert før, har det aldri vært sånn som nå. Han hyler bare han ser tannbørsten, sier det er vondt, vondt, vondt. Etter et par puss blør han i munnen og da sier det seg selv at jeg ikke klarer pusse så godt som jeg kanskje bør.. Vurderer å ringe lege.......eller tannlege kanskje.. Nå pusser vi litt hver kveld også får han en fluor-tablett. Syns det er fælt å pusse når han begyner blø av det. Noen som vet hva det er som skjer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en gutt som er noen måneder yngre enn din, og vi opplevde også for en tid tilbake at tannpussen gikk fra å være ok til å bli en "kamp". Han hadde også en tendens til å begynne å blø litt, noe som også førte til at vi pusset nok mindre hardt og nøye. Så etter en penicillinkur fikk han så gulgrå tenner, snakket med en tannlege om dette som sa at da hadde han belegg på tennene, og at det var det som gjorde at han fikk misfarge. Fikk litt aha opplevelse da, og tannpussen foregår nå med at pappaen holder hendene hans og jeg pusser. Fryktelig brutalt, men det er det som må til for å få en ordentlig tannpuss. Alt annet er prøvd og vel så det. Nå er tennene helt hvite og rene, og han blør ikke lenger.

Så det at de blør tror jeg er et tegn på at man ikke har pusset godt nok.

Vi merker stor forskjell nå når vi er mer "brutale", for det er lett å kanskje pusse litt mer forsiktig når de begynner å blø, men da vil det jo ikke bli bedre. Det gikk noen dager med skikkelig grundig tannpuss før det ga seg.

Helt pyton å måtte være så streng, men det står på i kort tid, og etterpå er det fluor og kos.

Skrevet

Jeg har også samme innstilling til tannpuss og barn. Man kan godt prøve med det gode, men går ikke det, ja, pusse tennene må man jo likevel. Ser det heller som en bjørnetjeneste og unnfallenhet dersom man lar ungen bestemme (at han ikke vil pusse tennene mener jeg). Det er den voksnes ansvar å påse at de blir pusset. Barnet er jo for liten til å vite sitt eget beste.

Vi måtte også en periode gjennom en slik kamp da gutten kom i 2 års alderen. Før det var det gikk det greit. Det høres og føles brutalt ut og absolutt ikke noen ønskesituasjon: men jeg måtte en periode "låse" beina hans mellom mine på fanget mitt, mens jeg holdt hendene hans med den ene hånda mi og pusset med den andre. Prøvde å benytte sjansen til å pusse når han vrælte (høres fælt ut), men det var jo da han gapte og man fikk puttet børsten i munnen. Samtidig var jeg påpasselig med å forklare med rolig stemme at han måtte pusse tennene og at hvis han samarbeidet så ville det ikke være noe ubehagelig å pusse tennene. Dette pågikk en liten periode. Etter hvert introduserte jeg vel også Karius og Baktus-filmen. Protest perioden varte ikke noe lenge, men skal innrømme det var fælt når det sto på. Men erfarte at det endret seg fra hyling og ville protester, til at det ikke gikk lang tid før han skjønte at akkurat på dette punktet var jeg ubøyelig: tennene skulle pusses, med eller uten hans medvirkning. Etter hvert syntes han det ble veldig spennende med Karius og Baktus og jeg kunne fortelle rollespill der jeg lot som jeg var Karius eller Baktus som gjemte seg i tennene og at han derfor måtte gape godt for at tannbørsten fikk tak i dem langt baki munnen ol...

Skrevet

Samme styret her! Har prøvd absolutt alt, men eneste mulighet til å få pusset er å holde han fast.

Dette begynte når 2-års jekslene var på vei opp, så det har nok vært veldig ømt, og han har begynt å blø hvis tannbørsten har kommet borti det området. Men nå har dette pågått i mange måneder.

Tenkte å kjøpe en elektrisk tannbørste, kanskje det blir mer stas..

Skrevet

Kanskje han har munnsår eller betennelse i tannkjøttet? Det har jeg noen ganger innimellom, og da er det helt utrolig vondt å pusse akkurat der. Det tar en liten uke før det er helt borte. Hadde ikke tvunget ham til å pusse der det er sårt, hvis det er slik jeg har det. Er det hele tiden i mange dager, er jo saken en annen. Bytt tannkrem til zendium, den hjelper forebyggende mot slike sår.

Vi bytta fra vanlig tannbørste til mikke mus elektrisk tannbørste, - og et mirakel inntraff! Anbefales!

Skrevet

Kan det være hovne mandler? Sønnen vår hadde akkurat det, og nektet tannpuss.Jeg pusset jeg da, men veldig lett. Nå etter noen dager er det helt OK igjen. Sønnen vår blødde ikke da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...