Gå til innhold

Hvem skal finne erstatter ved sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 20% sykemeldt for å gå til fysioterapi på grunn av bekkenløsning. Det vil si at jeg jobber halv dag to dager i uka (kommer ca kl. 12:00)

Tredjehver uke åpner jeg senteret jeg jobber på. Er det mitt eller arbeidsgiver sitt ansvar at noen andre tar dette? Vi er så få på jobb at jeg liker ikke å være den som er sykemeldt og må ha "spesialbehandling"... Derfor liker jeg ikke å måtte spørre kollegaer, det blir på en måte greiere når det går via sjefen...

Det samme gjelder ved jordmortimer, har forstått at det er slik at man skal få fri ved vanlige kontroller, men er jeg den som skal finne noen som kan åpne for meg?

Sjefen min er selvfølgelig oppdatert på når jeg skal til lege/jm og fysioterapi.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er seff arbeidsgiver som må ordne med dette:o)

Skrevet

Kan aldri i verden tenke meg at d er ditt ansvar..ville jo vært d samme som om jeg måtte skaffet vikar selv til alle disse mnd jeg har vært 100% sm...

Skrevet

Var det jeg trodde egentlig, men ble usikker i og med at det gjelder kun 2 dager i uka tredjehver uke (evt. 3 hvis jeg skal til JM/lege samme uka). Ville bare høre før jeg snakker med sjefen i morgen ;)

Skrevet

Det er arbeidsgiver som skal skaffe erstatter når noen er sykmeldt. Dessuten lurer jeg på om hvorfor du er sykmeldt for å gå til fysioterapeut??

Du skal da ikke trenge sykmelding for det? Du har jo rett til å dra fra jobb med lønn for å dra til lege, tannlege, fysikalsk behandling etc.

Er det privat bedrift? Da kanskje de har andre regler på dette...

Skrevet

Ikke helt sant. Dersom du er gradert sykemeldt, så kan du ikke i tillegg få fri for å dra til fysio - da må du ha sykemelding for dette. Du har jo heller ikke krav på egenmeldinger når du er sykemeldt.

Skrevet

Var sjefen min i Norge + fysioterapeuten min som ba meg få sykemelding for det jeg var borte.. Måtte nemlig krangle masse med økonomiansvarlig i Danmark for å få lønn for det jeg var borte, og tilslutt fant vi ut at da får heller fysioterapeuten anbefale en 20% sykemelding. Jobber i privat bedrift ja, hvrdan det er i offentlig vet jeg ikke... :)

Skrevet

Ja, jeg forsto det sånn at du hadde blitt sykmeldt på grunn av at du skulle på trening, og at du ikke var sykmeldt i utgangspunktet.

I det offentlige har du krav på fri med lønn til fysikalsk behandling etc.

Riktig som en av de andre skriver at hvis du i utgangspunktet er gradert sykmeldt og må begynne til behandling utenom dette er det vanskelig å få fri med lønn:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...