Gå til innhold

Hvor smittsomt er hodelus???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trillepiken til snuppa har fått lus!!! Kjenner at jeg blir litt stressa av det, det er jo ingen krise, men likevel...

Hun hadde oppdaget noe i håret sitt i går (snuppa var sammen med henne i går formiddag), men hun hadde ikke skjønt hva det var.

I dag kravlet det i hodet hennes...

Har selvsagt sjekket lille sin hodebunn rimelig nøye, men hvor fort smitter det? Kan jeg regne med at hun har fått det, og når kan jeg eventuelt regne med å se noen eklinger oppi der??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis trillepiken har kost med henne og håret f.eks. har hunget ned ved siden av hodet til snuppa di så kan det veldig godt ha smittet.

Skrevet

Det er veldig smittsomt, ja. Sjekk henne hver dag nå fremover. Men, det har vært lus i bhg til eldstemann flere ganger, og han har ikke fått det.

Bare sjekk hver dag, og start på kur med en gang hvis du oppdager noe.

Skrevet

De hopper ikke gjennom lufta fra hode til hode, men hvis man klemmer hverandre mye slik at hodene berører hverandre, eller man bruker samme klær/luer etc., så smitter det temmelig kjapt. Vi hadde en runde i vinter med lusekur på junior. Det gikk i barnehagen. Vi fant en lus og ingen egg etter nøye kamming, men vi smurte inn med kuren og gjentok behandlingen etter x antall dager. Jeg ble sjekket hos frisøren og pappan fikk sjekk av meg (lite hår han - he he). Ingen av oss var blitt smittet, heldigvis.

Det er vel mer vanlig å ha noen sånne runder nå, enn å ikke ha det. Særlig etter at de begynner i barnehage og skole.

Ingen krise, men ikke særlig kult heller (:

Skrevet

Var det jeg var redd for ja... Er nok stor fare for at de har kost og klemt ja. får håpe vi har flaks!

Skrevet

Eldste jenta mi vart smittet på skolen. Tror hun hadde det lenge, fordi vi oppdaget det ikke før hun begynte å klø. (og det tar en stund) Heldigvis hadde ingen andre blitt smittet. Og det var enkelt å bli kvitt.

Ekkelt er det uansett!

Skrevet

Må man fryse/vaske/kaste dyner og puter, hva med klær osv?? Dør de i vaskemaskinen??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...