Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det ok å male huset utvendig for oss gravide?? det er jo masse frisk luft ute, men kan det skade baby forde om? vannmaling..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

null ide... jeg har beiset hagemøblene disse dagene... regner med det er greit siden man er ute...

Skrevet

Vi driver å pusser opp og snakket med legen min ang dette.... han sa at så lenge det var bra utlufting og kroppen orket, så var det ikke noe problem. Så jeg maler tak og vegger alt jeg orker :)

Skrevet

har hørt at du ikke skal gjør det pga alle stoffene i malingen ikke er bra for barnet...

Skrevet

Eg og lurer på om eg kan måla innvendig både med vannbasert og oljemaling. Gubben held jo på å måla....og eg er jo i same huset og kjenner malingslufta. Har so lyst til å måla eg og, men veit ikkje om det er "lov".

Ingen som har peil?! Fins det inga jormor eller lege blant oss da? =)

Skrevet

Hei.

Eg tror vannbasert maling går greit, men ikke oljemaling. Jobba ei tid på kjemisk laboratorium. Der måtte gravide omplasseres pga kjemikalielukt.

Sjøl maler eg ikke, enda verandaen skriker etter ett strøk. Det får bli når babyen har komt :)

Skrevet

Fra NFBIB:

(Spørsmål 14. april 2007)

Håper dere kan være behjelpelig med å svare meg på spørsmålet om oppussing og maling ved graviditet. Jeg kan ikke finne noen ordentlige

svar på dette noen sted. Også de i malebutikkene er usikre på dette.

Vi skal totaloppusse en leilighet og jeg lurer på hva slags maling som

er tryggest å bruke (anbefalte produkter) og når det er trygt for meg å

flytte inn i nymalt leilighet(skal ikke male selv). Noen sier en uke, andre flere måneder. Bør vi be malerne om å bruke oljemaling eller vannbasert?

SVAR

(14. april 2007)

Malingspann

Naturlig nok finnes det ikke forskningsbasert informasjon om forskjellige malingstypers virkning på fostre og betydningen av tørketid etc. Det er av etiske grunner heller ikke forsket på om fostre kan ta skade om den gravide selv gjennomfører maling med forskjellige typer maling.

Vi må forholde oss til generell viten og følge ”føre – var” prinsippet.

Det er nå stor forskjell på innholdet av organiske løsemidler som kan

avdunste lenge fra oljemalinger, og det er umulig å følge med hva

produsentene endrer eller ikke i oppskriftene sine. Derfor er nok moderne

"annen generasjons" vannbasert akrylmaling tryggest med lite langvarig

avdunsting til inneluften.

Mye avhenger imidlertid av temperatur og gjennomlufting under og like etter påføringen. Pass på å få god tørking mellom hvert strøk. Det er gunstigst å få gjennomført malearbeidet i vår og sommer sesong med god varme inne og ute og mest mulig gjennomtrekk. Hvor lenge det da vil avgasse (og lukte) avhenger i tillegg av hva slags underlag malingen er påført. Hvis underlaget er porøst, (sponplate!) bør det grunnes med oljemaling.

Med fortsatt god ventilasjon bør du kunne føle deg helt trygg etter et par uker. Med dårligere forhold for temperatur og ventilasjon kan det kanskje ta lengre tid. Hvis det fortsatt lukter etter god utlufting, bør du vente med å bruke soverommet, og iallfall ha helt åpent vindu hvis du er i tvil.

http://www.innemiljo.net/search.asp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...