Gjest Skrevet 10. juni 2007 #1 Skrevet 10. juni 2007 hun har egentlig alltid vært veldig tynn, men i fjor våres brakk hun ankelen og var derfor passiv i flere mnd. Resultatet var sikkert 5 kg + på disse mnd. Vi sier selvfølgelig aldri noen ting om dette, men hun kommenterer det flere ganger i uken selv. Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal respondere når hun kommer med disse kommentarene støtt og stadig. Vil jo absolutt ikke ha en 9 åring som slanker seg! Noen tips???
Monajenten Skrevet 10. juni 2007 #2 Skrevet 10. juni 2007 Hva med å lage skikkelig god og sunn mat, og oppfordre til å være aktiv? Det finnes mye gøy trening for barn også, f.eks. turn eller dansing? Hopping på trampoline er også veldig god trening. Et kvarters hopping tilsvarer en times joggetur.
Gjest Skrevet 10. juni 2007 #4 Skrevet 10. juni 2007 ja på denne tiden av året er hun jo veldig aktiv. Hopper på trampoline, sykler og jogger noen ganger med pappan. Jeg vet jo hvordan hun skal leve sunt, men spm er hva svarer jeg på kommentarene hennes?
Monajenten Skrevet 10. juni 2007 #5 Skrevet 10. juni 2007 Hehe, jeg også Det er knallgøy OG god trening *for godt til å være sant*
Monajenten Skrevet 10. juni 2007 #6 Skrevet 10. juni 2007 Ok, da misforstod jeg, beklager det. Hmmm, veldig vanskelig, for hun er sikkert sensitiv angående sin egen kropp. Tja, hva med å fortelle henne at hun er fin som hun er, og ikke unormal? Huff jeg vet ikke, veldig vanskelig:-(
Gjest Skrevet 10. juni 2007 #7 Skrevet 10. juni 2007 ja kjempevanskelig:( Føler det så feil å si at det er helt normalt med babyfett og blablabla. I sted svarte jeg at hvis de plager henne så må hun være mere aktiv. Så får jeg dårlig samvittighet og blir usikker....tenkte jeg måtte spørre om noen hadde et bra tips:)
Monajenten Skrevet 10. juni 2007 #8 Skrevet 10. juni 2007 Syns egentlig det var greit svart, men jeg skjønner at du får dårlig samvittighet. Men kanskje den "brutale sannhet" er det som er smartest å komme med på sånne ting? Altså IKKE si at hun har for mye på kroppen, men sånn som du gjorde det. Hvis det plager henne, er det bare én ting å gjøre med det, og det er jo å være mer aktiv.
imsdal med julesmak Skrevet 10. juni 2007 #9 Skrevet 10. juni 2007 Det er ett fryktelig vanskelig spørsmål du kommer med. Og det finnes nok ikke noe enkelt svar. Alt avhenger av personligheten til ungen din. Er personligheten hennes slik min var på den alderen og hun ikke klarer å få fettet til å forsvinne med å være mer aktiv så kan det ha gjort vondt mye verre. Jeg sier ikke dette for å være ekkel, men jeg sier det fordi jeg vokste opp som lubben. Det var ikke noe jeg trivdes med og jeg fikk saktens høre det. Men reaksjonene fra de som var rundt meg ødela mye for meg. Jeg gikk fra å være lubben til å bli feit. Med voksne nære personer som skulle "trene" meg for å få meg i bedre form/slankere, og som så stygt på meg når de syntes jeg spiste for mye til middag. Jeg sier ikke at det du sa var feil, men som sagt det kommer helt ann på ungen din. Forhåpentligvis legger hun ingen kritikk i det du sa og tar det heller som ett godt råd, er mer aktiv og tar av kiloene igjen. Men jeg synes det er skummelt å høre at en niåring er så bekymret over valker rundt midjen. Hvordan vil det bli når hormonene herjer i kroppen, de ferreste går vell gjennom hele livet uten en eneste valk. Lykke til!
prekæs Skrevet 10. juni 2007 #10 Skrevet 10. juni 2007 Tror ikke du skal være redd for å snakke om kosthold. Har gjor/gjør det med mine. I ditt tilfelle er det viktig å ikke nevne det i forbindelse med hennes klager. Men det vet du sikkert. Et tips er å ha masse frukt og grønt liggenes klar til bruk, (gulrot i staver etc) Slik at hun velger det i stedet for noe usunt.
Gjest Skrevet 10. juni 2007 #11 Skrevet 10. juni 2007 takk for svar. Det med kosten er mest vanskelig da hun er tilnærmet håpløs. Liker ekstremt lite, men gulrøtter f.eks liker hun. Må vel nesten bare se det an videre, og ta det som det kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå