Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

35 uker og 3 dager på vei:

Etter å ha overvært begravelsen etter min morfar, torsdag 31.05 kom riene under jordpåkastelsen.. Sto og slet meg gjennom både sorg og smerte, men samtidig forventning..helt forferdelig opplevelse å kjenne alle disse følelsene samtidig. Det endte med at jeg og min kjære måtte dra rett til sykehuset etter at det ble ferdig...resten av begravelsesdagen med minnestund osv gikk vi glipp av...men sånn måtte det bli. Under bilturen, på ca.1time, kom riene ganske kraftig, jeg var fryktelig usikker på hva som var i ferd med å skje og vi kjørte rett på sykehuset hvor det ble målt hjertelyd osv. De antydet at det ikke var noen fødsel på gang ennå, men at påkjenningen med tapet av en som sto meg svært nær hadde satt igang kraftige modningsrier. Vi ble sendt hjem for å vente på mer. Men det stoppet litt opp her... Foruten at slimproppen gikk da vi kom hjem den kvelden....

Fredag 01.06 gikk som vanlig...litt vondt og følte meg annerledes på et vis..men ingen sterke rier. Så jeg belaget meg til å gå til terminen som var 4.juli.

Lørdag 02.06 forløp også som normalt... På kvelden satt jeg og surfet her inne mens min kjære kikket på landskampen på tv. Jeg i sofaen..han i godstolen. Plutselig nøys jeg..og kjente at det ble helt vått i buksa. "Å hærregud" tenkte jeg..."nå tissa jeg på meg". Jeg satt der og var litt flau og lurte på hvordan i all verden jeg skulle komme meg forbi han og tv'n UTEN at han så at jeg hadde tissa på meg...og fant til slutt ut at jeg skulle ta med pleddet til vask og holde foran meg idet jeg gikk forbi han... Reiste meg...og SPLASH!!!! Det var ingen tvil...det var fostervannet som gikk! Han kikka forundra på meg noen sekunder før han skjønte hva som hadde skjedd...

Med håndklær mellom bena dro vi igjen til sykehuset for ctg-måling, men ble sendt hjem for så å komme tilbake til ny måling søndag 03.06. Kl.02 starta riene denne natta. Med 9min mellomrom...hele natta...

Søndag 03.06 var vi til en ny ctg-måling, som avtalt og alt så bra ut. Riene var der med 7-9min mellomrom. Hun antydet at vi kanskje kom tilbake iløpet av kvelden... Vi dro hjem og ventet...og riene tok seg opp. Etter å ha gått opp trappa til 5.etg på sykehuset tidligere på dagen (120trapetrinn) så fikk riene fart på seg.... Lå for det meste på soverommet der det var mørkt og svalt og jobbet meg gjennom...

Da klokka var 16.30 orket jeg ikke være hjemme mer..5min imellom og var sliten etter en natt med harde tak..så vi dro nedover og var der ca.kl.17. Da var det 1min mellomrom imellom riene.

Fikk raskt jumpe oppi et digert badekar for å prøve som smertelindring, men dette funket ikke. Likevel lå jeg der på trass, fordi det blir fortere åpning når man ligger i vann... Riene var heftige nå! Det var vondt! Da jeg kom opp ifra badekaret hadde åpningen gått fra 2cm og til 7cm....på kort tid. Jeg fortsatte jobbingen oppi sengen...var sliten og ville bare ligge der og konsentrere meg om pusting og å jobbe meg gjennom riene med øynene lukket.... Fikk akupunktur, men hadde ingen virning av dette... Deretter ble det lystgass og det var som å komme til himmelen!!!! :) Det tok MYE av smertene.

Kl.20 begynte press-riene så smått...det var deilig å kunne få presse litt... Ble satt på hormoner for å få fart på disse da de stoppet litt opp...og det ble fortgang...4 pressrier og lillegutt var ute kl.20.25 :) ENDELIG!!! En vanvittig deilig følelse å ikke kjenne et snev av smerte akkurat i det hodet hans var ute og kroppen fulgte etter... Ubeskrivelig!!

Gled dere alle vordende mødre, å bli mamma er helt fantastisk!

Nå har vi et lite gull på 3510g og 50cm. Ja..han er stor til å være født 4uker for tidlig...og barnelegen innrømmet at de nok hadde bommet på terminen på ultralyden...for min egen termin var 22.juni..og den stemte nok mer mente han!

Klem og lykkeønskninger ifra en nybakt, lykkelig mamma som sitter og ser på gullet som ligger og sover på pappas bryst :) :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å,så deilig! Hørtes ut som dere koser dere,ja! :))) Vi er flere som snart kommer etter. :) Ha det fint videre.

Skrevet

gratulerer sååå mye:o) gleder meg til jeg får nurket mitt på magen 15 dager igjen og det går så fort:)

Skrevet

Gratulerer så mye!

Jeg bare lurer på noe? Var det veldig vondt etterpå når morkaken og alt kommer ut. Er det slitsomt å gå på do osv? Jeg gruer meg mest til det som kommer etter fødselen....

Skrevet

Gratulerer så mye med lille nurket! Der kan man se at det kan ofte være ok å stole litt på sin egen termin også:)

Jeg har termin 6.juli og mens termin 4.juli, så den er ganske safe:)

Lykke til videre som nybakt mor!

Skrevet

Takker for gratulasjonene :)

Og til deg Anonym: nei det var ikke vondt da morkaken kom ut. Jeg bare pressa litt, mens nurket ennå lå på brystet, og dermed så gled den ut. Og nå etterpå...det er litt sårt, men ikke vondt. Jeg revnet bittelitt i det de kaller mellomkjøttet (mellom vagina og anal) og sydde en lengde som tilsvarer 3 sting og det går også fint. Svært lite smerter nå i ettertid. Og nå, 1 uke etter fødselen, så blør jeg mye mindre enn ved en menstruasjon..og det er helt vanlig :)

Masse lykke til alle sammen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...