nups Skrevet 10. juni 2007 #1 Skrevet 10. juni 2007 Vær så snill. Når dere legger dere ut på en hovedvei. Kom raskt opp i fart hvis du absolutt må skvise deg ut. Slik slipper de som ligger i riktig fart å bremse ned for så å ligge bak deg som snegler deg opp i riktig fart. Blink i rundkjøringen! Vet du finner det unødvendig. Men det er med all respekt kun fordi du ikke tenker over at andre er avhengig av å vite hvor du har tenkt deg. Forbaska å stoppe opp for å oppdage at stoppen var helt unødvendig! Nådd ut til 914 stk. Det er en begynnelse..
nups Skrevet 10. juni 2007 Forfatter #2 Skrevet 10. juni 2007 Og en ting til. Når du kjører inn i en tunell. Hvorfor slakke ned før du kjører ut? Tror du du finner en overraskelse på andre siden? Kan veien plutselig ta slutt tror du? Er det litt skummelt å ikke se hva som kommer? Kjør på du. Det går fint det. De lager ikke veiene slik at det er farlig å følge fartsgrensen på andre siden av en tunell.
prekæs Skrevet 10. juni 2007 #3 Skrevet 10. juni 2007 Legger til. Det er helt greit å kjøre forbi en fotoboks i fartsgrensen. Man trenger ikke bremse ned mao.
prekæs Skrevet 10. juni 2007 #4 Skrevet 10. juni 2007 enda mer. Sykling på fortau skal skje på de gåendes premisser. Fotgjengere skal slippe å gå ut i veien for å slippe forbi syklister. grrr.
Mage Mi Sa Jo Skrevet 10. juni 2007 #5 Skrevet 10. juni 2007 * stopp ved fotgjenger overgang, når det står noen som skal over. * ikke kjør bil på fortauet, det finnes egen bilvei.
It's all about me Skrevet 10. juni 2007 #6 Skrevet 10. juni 2007 Da må jeg legge til den som irriterer meg mest: Når du skal kjøre av en vei og ser en som står og venter på å få kjøre ut av den veien som du skal inn på, bruk blunklys så den som venter kan kjøre med en gang, istedet for å måtte stå der og vente på å få se at du ikke skal lenger. Litt vaqnskelig å forklare, men de som kjenner seg igjen skjønner sikkert, he he.
Vikinghuldra ♂04♂10♀13 Skrevet 10. juni 2007 #7 Skrevet 10. juni 2007 En ting som irriterer meg (ikke så mye som folk u rundkjøring som ikke bruker blinklys og kjører i feil fil, og syklister som lager køer og kaos men ja), at folk ikke vet hva høyreregel er!!! Vikeplikt osv. Arg.
Mikaelle7 Skrevet 10. juni 2007 #8 Skrevet 10. juni 2007 Hmm. Da jeg tok lappen i år 2000 lærte vi at vi bare skulle gi tegn ut av rundkjøringen. Kjørelæreren var veldig bestemt på dette. Men jeg vet at mange lærer forskjellig her. Det er for øvrig ikke egne regler for rundkjøringer. Bruk av blinkllys i rundkjøringer reguleres av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn.
Vikinghuldra ♂04♂10♀13 Skrevet 10. juni 2007 #9 Skrevet 10. juni 2007 Det er jo det som er problemet her tror jeg, at folk ikke ser på rundkjøring som et vanlig kryss, noe det absolutt er, man har vikeplikt for de som kommer fra høyre og skal blinke dit man skal (i tillegg til riktig fil da). Så hvis man bare tenker på det som et kryss...så er det jo ganske enkelt. Hvertfall dumt å blinke seg INN i en rundkjøring da, bombe at man skal mot venstre liksom (hvis man ikke skal til høyre da, men da blinker man jo gjerne til høyre...) Eller de som blåser i alt som er av blinklys, og skal rett fram og freser i rett linje over rundkjøringa i stor fart....farlig! Men det som er irriterende er jo de som skal dit du kommer fra feks, og ikke blinker (spes med KØ), og du står og venter i evigheter fordi en hel rekke med sjåfører er idioter. Det som er forvirrende for mange er sikkert at det er forskjell på rundkjøringer også da. (og derfor forskjellig kjøremønster) Fil-plassering, at man ligger forskjellig i runder med 3 og 4 veier... 3- venstre fil når man skal rett fram/venstre eller tilbake, høyre mot høyre... (duh) 4- venstre fil når man skal til venstre eller tilbake, høyre fil rett fram og til høyre. Forskjell på fil-plassering altså. Også er det de med bare èn fil (inni runden også), der lærte jeg at man skal blinke seg mot venstre hvis man skulle til venstre eller tilbake, for å vise at man skulle rundt, siden man ikke kan vise dette med plassering. Men dette er nok litt forskjellig, hva man lærer. Vet ikke om det var noe sence i dette, men dette er noe som engasjerer meg litt (!) haha... Irritasjonsmoment JA! Tror jeg skal begynne å tute. Evt følge etter folk og spørre om bilen deres er ødelagt siden den ikke blinker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå