Gå til innhold

Redd for parvovirus

Augustgutten kom 08.08.07 =)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som har en sønn på 4 mnd. som har fått påvist Parvovirus. På sykehuset hadde de sagt at dette kunne smitte over til andre, og da var det spesielt farlig med andre gravide, hvor dette da kunne smitte over på barnet i magen. Er det noen andre her som vet noe mer om dettte viruset? Ringte legevakten i går, og ble enig om at jeg skulle høre med fastlegen min i morgen. Er 30 + 2 i dag, og han gutten til venninna mi fikk utslag på viruset sist fredag. Er litt bekymret, men har ikke merket forskjell på aktiviteten i magen eller min egen allmenntilstand...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Parvovirus er den femte barnesykdommen, så det kan jo godt hende du allerede har hatt det da du var yngre!

Om du skulle bli smittet, (smittemåte er samme som ved vanlig forkjølelse (dråpesmitte)), er forsteret mest sårbart i 2. trimester. Men selv om du skulle bli smittet er sjansen for at viruset går over til fosteret ikke så veldig stor.

Det er nok lurt å snakke med fastelegen din for å høre om du har hatt dette, eventuelt ta en blodprøve for å finne ut av det. Og skulle det vise seg at du ikke har hatt det er det nok lurt å holde avstand!

Men det regner jeg med du gjør uansett!

Ville ikke ha bekymret meg så veldig var jeg deg!:) Det går nok bra!

Skrevet

Hei! Svarte deg inne på 3.tri jeg. Gå til legen din og få tatt en blodprøve, så ser de raskt om du har hatt det eller om du er smittet. Er du smittet får du oppfølging, er du ikke smittet holder du avstand, og har du hatt det før er det ingen fare. Men altså: Ta blodprøven så slipper du å bekymre deg. (Har gjort det selv, hadde en i omgangskretsen som var smittet. Viste seg at jeg hadde hatt det tidligere. Er selv i 3. tri, og synes det var tryggest å sjekke).

Skrevet

Takk for svar, kommer til å ringe legen i morgen for å få tatt meg en blodprøve. Tror egentlig det ikke er noe, men det er jo så masse en skal bekymre seg over =) Heldigvis går det godt med gutten til venninna mi-har fått noen blodoverføringer, og de regner med at det skal gå over om ikke så lenge! =) Har lest litt om symptomer, konsekvenser ol på nettet, men stort sett så er det vel liten sjans for at noe skal skje...

Skrevet

Bekymringene er som oftest mye større en den reelle faren... Men det er viktig å ha respekt uansett!

Jeg skrev en eksamensoppgave om mikroorganismer som kunne skade fosteret under graviditet og barnet under fødsel da jeg studerte... Etter den oppgaven trodde jeg aldri jeg ville tørre å bli gravid... hehe....

Jobbet en stund med virus og bakterier, og fant heldigvis ut at det svært skjeldent oppstår komplikasjoner...

Men redselen ligger nok i bakhodet uansett...

Så håper jeg klarer å holde roen den dagen jeg blir gravid:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...