lilja70 Skrevet 10. juni 2007 #1 Skrevet 10. juni 2007 Jeg har fått kultursjokk. Sms-språket har tatt over verden. Kan noen ungdommer komme her og fortelle meg hva kewl betyr? Kul, kan det være det???
piano♫ Skrevet 10. juni 2007 #2 Skrevet 10. juni 2007 Spurte svigerinna mi (halvsøster til mannen) - det betyr kul, ja!! ;-)
lilja70 Skrevet 10. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. juni 2007 Takker! Litt ... slitsomme, noen av disse stilene. -NORSK stil, sto det. Trenger ny rød-penn. Har brukt opp 168 stykker. Det sier de ingenting om, når de forhandler om lønn. -Hva er det omvendte av frynsegoder, egentlig??? På noen av disse hadde vel egentlig ketshup gjort samme nytten.
♥sjiga♥ Skrevet 10. juni 2007 #4 Skrevet 10. juni 2007 anbefaler deg å bruke en grønn penn i stedefor, litt mere skånsomt for de som sliter. snakker ikke om disse mobil språk brukerne, men de med lese og skrivevansker, fler av oss som får hjærtebank ved en stil full av røde streker så grønne skåner en del.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 10. juni 2007 #5 Skrevet 10. juni 2007 Men det kan jo bare være snakk om et bittelite tidsrom før grønn penn vekker samme assosiasjoner som rød penn?
piano♫ Skrevet 10. juni 2007 #6 Skrevet 10. juni 2007 *vet* Sukker litt oppgitt innimellom, må innrømme det. Har bare 15 igjen nå - før sommerferien. Skriver de på PC? Anbefaler det på det sterkeste. Man får bort ganske mange av skrivefeilene på den måten. Det man derimot ikke får bort, er setninger som denne: "Til middag fikk vi lamme lår".
♥Prinzessin♥ Skrevet 10. juni 2007 #7 Skrevet 10. juni 2007 Nei, rettinger med grønt vil uansett være mindre stressende enn rettinger foretatt med rød penn. Rød er en stressende farge, grønn er avslappende. Så selv om man assosierer grønt med feil i teksten, er den likevel mindre stressende å se på.
♥Prinzessin♥ Skrevet 10. juni 2007 #8 Skrevet 10. juni 2007 Og så var det muligens stressende å lese ordet stressende så stressende mange ganger i et innlegg... ;-)
♥sjiga♥ Skrevet 10. juni 2007 #9 Skrevet 10. juni 2007 tja nei. hadde en genial lærer som brukte grønn rette penn på ungdomskolen og de tre årene klarte jeg å se hva den virkelige tilbakemeldingen var på stilene mine jeg følte meg ikke misslykket. og så at han faktisk skrev at jeg mestret de forskjellige sjangerene godt at innholdet var interessant, men at det var en del feil. med røde streker stoppet jeg opp ved de og klarte ikke selv om jeg leste hans kommentarer og oppleve de som positive. det har også noe med fargevalg å gjøre, rødt er en hissig farge grønt forbinder vi med noe mere positivt. på vgs rettet di ikke mine skrivefail lenger. så da jeg plutselig fikk en idiotisk foreleser på høyskolen som rettet alle feilene mine med rødt fikk jeg så hjertebank og angst at jeg ikke klarte puste skikkelig, det svartnet rett og slett og jeg husker at tungen prikket og stakk. og jeg vet om flere som har det slik som meg. selvfølgelig har det noe med at de røde strekene har fulgt oss hele veien men rødt er en ganske skummel farge det er også derfor den i utgangspungtet er valgt. denne læreren var også generelt opptatt av andre feil som settningsoppbygging. og han plukket ofte ut ti ord som var skrevet feil i stilen din som han prøvde å finne morsomme måter for alle og finne ut hvordan det skrivdes. dette gjalt hele klassen det sto bak i stilen og forskjelige måter man unne trene inn di ordene han anså som viktige. ikke at det nyttet på meg men morro var det lell. hvertfal bedre enn og skulle skrive ett og samme ord på flere linjer for å pugge det noe som heller ikke nyttet.
lilja70 Skrevet 10. juni 2007 Forfatter #10 Skrevet 10. juni 2007 ;-D Jeg har et system for dyslektikerelevene: Vi konsentrerer oss om kun ppen type feil per periode, så blir ikke stilene så stressende. De som trenger det bruker pc, resten må nok skrive selve norskstilene for hånd, de skal jo faktisk beherske det også. -Dette er ikke mine egne elever, men jeg har fått heads-up for de elevene jeg skal være skånsomme mot. Ser ikke poenget med å dukke dem, hele vitsen med stilskriving og annet skolearbeid er jo å lære, ikke å føle seg mislykka.
♥sjiga♥ Skrevet 10. juni 2007 #11 Skrevet 10. juni 2007 det erfarte jeg og. rødt betyr ofte stopp, det gjør ikke grønt
lilja70 Skrevet 10. juni 2007 Forfatter #12 Skrevet 10. juni 2007 He he, har ei lita på fanget når jeg taster, hun hjelper meg visst litt; ppen = en. Jeg er enig i dett med rød-penn, selv har jeg en lilla glitterpenn som jeg av og til bruker, jeg har grønn også, men ofte bruker jeg rett og slett vanlig blå, for de elevene som sliter både med skriving og pc vil gjerne levere med blyant, så kan de rette opp selv fortløpende. -Noen ganger retter jeg med blyant, så kan de ta bort rettingene etterhvert som de selv har rettet opp feilene.
lilja70 Skrevet 10. juni 2007 Forfatter #13 Skrevet 10. juni 2007 Det hørtes spennende ut med de ti ordene, kan ikke du forklare litt mer? Husker du noen eksempler?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå