Gå til innhold

Valg av navn, hvem har retten på sin side til å bestemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke sammen med barnefaren lenger og han slår seg vrang i navnene jeg liker. Men jeg SKAL sitte med siste ordet, jeg vil bestemme hva barnet skal hete i og med pappan sjelden kommer til å være der. Men har han rett til å nekte på dette? Er det noen lov om dette??

Hilsen Oslo jente på 26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, den problemstillinga var spesiell! Vet ikke om noen lov, men skal dere begge ha foreldreansvaret eller skal du ha det?

Hvis dere krangler om navnet nå, hvordan skal det da bli når barnet kommer? Jeg synes nå du er i din fulle rett til å bestemme navn, det er du som bærer det frem. Men hva med en enighet i forhold til at du bestemmer fornavn og han mellomnavn, eller at han får fars etternavn som mellomnavn.... Mange varianter og muligheter for videre krangel...:) Ønsker deg alt godt, vanskelig når man ikke er sammen med barnefaren.

Skrevet

Hmm ja har blitt MANGE diskusjoner kan man si.. Så er ikke akuratt en drømmesituasjon, blir nok jeg som skal ha ansvaret, men ungen skal få ha så mye kontakt med pappaen som han vil:)

Nei får bare se hva som hender! Skal få pappan sitt etternvan som mellomnavn viss pappan ønsker det:)

Skrevet

Tror regelen er ett eller annet om dere noen gang har hatt felles adresse.

Har dere ikke det, får mor alltid eneomsorg, og far har avtale om samvær. Om dere har bodd sammen (som samboere over en viss tid) eventuelt vært gift har dere delt foredrerett, men gjerne daglig omsorg hos mor, og far har vanlig samvær.

Forskjellen at om dere ikke har bodd sammen, trenger du ingen underskrift av far når du skal registrere navnet hos folkeregisteret.(du får nemlig bare en fødselsbekreftelse i posten med et personnummer, så må du fylle inn navn) Du trenger heller ikke fars underskrift for å få pass til barnet.

Skrevet

Aha, det var svaret jeg trengte, takk skal du ha:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...