Gå til innhold

Teppe over barnevogna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er mye ute og går tur med sønnen min i vogna, og i disse dager hvor det har vært så varmt, har jeg kledd av ham, tatt på ham en liten body og latt han få sprelle og kose seg. Jeg har imidlertid sett flere med barnevogn som har hengt et teppe over åpningen/kalesjen. Er det bra for babyen? Det blir jo ganske varmt nedi der ellers, må jo koke inni der når det ikke kommer noe luft inn? Synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er de som ikke unner barne sine lys og frisk luft....

Helt ultimat kan det ikke være nei. Finnes andre måter å hindre direkte sol.

Skrevet

Jeg liker ikke sånt, har hengt et helseteppe over halve åpningen et par ganger selv av ren desperasjon for å få snuppa til å sove. Men det har som sagt kun skjedd et par ganger og da har jeg fjernet det med en gang hun har sovnet.. Må jo bli helt bastue inni der, nå kan man jo ike greit brukemyggnettingen da, gjør det jo litt mørkt den også..

Skrevet

Pleier å ha helseteppe foran åpningen på vogna hvis jeg går sånn at sola skinner inn i vogna. Men lar den kun ligge der en kort stund, og bare sånn halvveis på. Er enig i at det kan bli veldig varmt inni vogna, så jeg passer på at det bare er noen minutter av gangen. Men jeg har ingen parasoll til vogna (ennå, skal ut og kjøpe så snart jeg får penger), og det blir tungvindt å gå baklengs hele tiden hvis det er en strekning å gå. Gleder meg til det blir kjøligere, jeg.

Skrevet

Går heller å drar vogna bak meg enn å henge teppe foran..

Men for all del, de som heller vil henge teppe foran får jo gjøre det.. Ikke noe jeg har noe med..

Skrevet

Vi har teppe over vogna -- med god samvittighet. har lufting på sidene og under.....

teppet stenger heller varmen UTE enn inne.

Jenta mi klarer ikke å sove uten teppe forran. uten blir det for mye inntrykk!

Skrevet

På storebror sin vogn var det sånn luftenett bak på kalesjen, så der gikk det bra. Vognen var dessuten romslig inni så luften ble ikke tett/varm der inne. heller tvert i mot om det var veldig sterk sol.

Brukte kun helseteppe. ikke tette tepper uten lufting.

Vognbaggen til lillesøster er mye mindre og der er ikke lufting bak etter hva jeg vet (er ganske ny, så jeg har ikke studert den såå nøye, hehe).

På hennes bruker jeg myggnett. Og her forleden hadde jeg et helseteppe som dekket halve åpningen fordi det var veldig kraftig vind

Storebror er forresten vinterbarn og lillesøster sommerbarn..

Tror man kommer langt med sunn fornuft jeg..

Er jo ikke sånn at det enten er bra eller dårlig med helseteppe over vognen.. Er det en varm sommerdag så er det kanskje ikke så lurt, men er det 10 minus og blåser storm og stiv kuling så kan det være greit.

Skrevet

Synes det er fælt, det koker jo inni der. Ser mange hver dag som tydeligvis ikke bryr seg stort om det er 40 stillestående varmegrader i vogna så lenge babyene sover litt?!

Da tulla mi lå i vogn brukte jeg en sånn hvit gasklut som jeg festa i kalesjen så den hang akkurat 1/3-del nedover vogna. Da slapp hun sola midt i ansiktet, men kunne fortsatt puste normalt og til og med få litt ekstra bris i vogna pga gaskluten som vifta.

Nesten like ille som det å stå å røyke oppi vogna spør du meg, og sikkert omtrent like skadelig om barnet ligger sånn lenge og det er like varmt ute som det er nå om dagen..

Skrevet

har du målt temperaturen inni kalesjen????

Det har nemlig jeg - og tenk; det er svalere når teppet henger forran:)

Tenk deg soveromemt ditt. Er det svalere når du ahr gradina igjen eller når den er fra og du får all solvarmen inn i rommet?????

Så lenge man har lufting inn i kalesjen så er det ingen fare med teppe forran!

Skrevet

Jeg har aldri hatt teppe over kalesjen. synes det ser helt forferdelig varmt ut. Kan til nød gå med et luftig helseteppe, men enkelte har jo tykke tepper hengene foran. Ren barnemishandling, mener jeg :( På barselavd på sykehuset advarte de sterkt mot tepper over kalesjen, har visst vært ulykker.....

Skrevet

Ja, vi målte faktisk et par ganger, riktignok sommeren 2004, men tror ikke alt for mye har endra seg siden da..

Jeg drar gardinene igjen når sola står rett inn i leiligheten ja, men lar terassedøra stå åpen, og har et gløtt mellom gardinene på soverommet, hvis ikke blir det bare som å holde varmen innesperret i rommet og ingen sirkulasjon. Samtidig så setter jeg vifta på inne, den går døgnet rundt nå.Så vi får litt fart på lufta, hvis ikke blir det lett 45-50 grader inne siden sola står rett inn fra 13 til den går ned, og vi ikke har mulighet til gjennomtrekk pga bor i blokk. Litt samme prinsippet i vogna, lite ny luft inn og den gamle blir varm, spesielt om vogna er mørk i tillegg. Når det er sagt så skrev jeg i første svaret mitt at det blir litt annerledes om man ikke drar et stort tungt pledd nedover vogna, men noe lettere som bare dekker for verste av sola..den man ikke får vogna unna samma hva man gjør. Da får man jo vifteeffekten i tillegg når den vaier øverst i åpningen bare.

Dette er bare min mening, ikke ute etter å ta noen jeg. En gjør vel stort sett som man synes er rett for seg og sine, Men VET at det også finnes noen av dem som synes det er en enklere og kjappere måte å få barnet til å sovne på, og har sett tykke tette pledd dekke til hele vognåpninga, når babyen så blir tatt opp så er den gjennomvåt av svette. Barna våre venner seg til det vi lærer dem, må dem sove i vogna med litt støy, lys og uro rundt så gjør dem det når dem blir trøtte nok.. De vet jo ikke om noe annet.. :)

Skrevet

Passer den solskjermen alle vogner, eller bare Teutonia?

Skrevet

For det første: Trenger de mødrene/fedrene ha teppet over lenge???

Jeg har brukt teppe over vogna.. Kanskje ikke mer enn 10ganger i løpet av de 17mnd Daniel er.

Men de gangene var det gull verdt. Især når han ikke vil sove fordi

1: Han ser meg

2: Sola skinner inn

3: Han hører folk

4: Han er overtrøtt

At jeg da bruker et helseteppe foran vogna i 10min og får ungen til å sove i 2timer er bedre for både meg og sønnen min.

Jeg har lært Daniel til å sove i bråk. Og da mener jeg bråk..!

Bikkje som bjeffer, folk som lager mat på kjøkkenet når rommet ligger ved siden av, folk som ler og folk som krangler.

Musikk på.

Daniel sover like godt i mørket som i lyset.

MEN det er de få gangene ingenting nytter og da velger jeg å bruke et teppe foran vogna for å Daniel til å sove. Og jeg har ingen anger for det og jeg er ingen dårlig mor av den grunn!

Jeg tok ikke dette som kritikk, men noen ganger blir jeg litt lei av folk som skal ha meninger om en filleting som dette, især når man ikke selv vet åssen situasjonen er.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Her må snulla ha teppe over hvis hun skal sove, så da bruker vi selvsagt et teppe over vogna hvis intensjonen med turen er at hun skal sove.

Skrevet

Jeg henger helseteppet over så han ikke får solen midt i ansiktet når vi går tur. Føler meg jo skyldig som bare det :-p og slenger det til sides så fort solen ikke skinner rett ned i vognen lenger.

Skrevet

Nei, en skal ikke henge teppe fremfor vogna!! i alle fall ikke kombivogn! det blir jo så varmt og klamt. ser at mange gjør det, og reagerer faktisk hver gang. har hørt fra helsesøster at selv helseteppe ikke er greit, for hullene er ikke så luftige som det ser ut til.

Skrevet

Har sett flere ganger mennesker som triller vogner med fleecetepper(!) foran hele åpningen på vogna.. herregud.. Aldri vært fan av det nei.. Har parasoll til stokke vogna vi... funker bra nok d!

Skrevet

Handler vel litt om å bruke hue. Har for meg at et lyst teppe over kalesja for å dempe på varmen er greit (har svart kalesje), og muligens litt ned i forkant. Bruker parasoll festet til vognen i tillegg. Det fungerer greit her. Så snur jeg vognen, slik at solen ikke skinner rett på, når det er mulig. En fuktig klut til å tørke over barnet med er også greit. Det viktigste er vel å være ops på at det kan bli varmt, og innrette seg deretter.

Skrevet

Ja vi brukte teppe over vogna til Kevin. Helseteppe med hull. Han hadde det verken varmt eller kokte inni der..Teit av dere å si det. Han hadde kokt hvis han hadde ligget å stekt i sola stakkars. Alle mødre gjør det som de mener er best for barna sine. Bare fordi det ikke fungerer på deres barn, kan det godt hende det gjør det på andre. Funket flott for oss, og kommer til å gjøre det på nestemann også.

Skrevet

Kjære deg!

Et fleece-teppe over vogna, uten lufting og helt tett over åpningen, det er IKKE bra for noen, uansett hvor forskjellige vi er!!

Men klart, det er tilfeller der det er bra, en må bare bruke hodet, og uheldigvis ser jeg mange ganger at foreldre ikke gjør det.

Skrevet

Var den till meg? Ja selvsagt er det forskjell på fleeceteppe og helseteppe. Har ikke nevnt fleeceteppe jeg. Hvor har du det fra?

Skrevet

Hs jeg hadde med tulla sa att hun hadde lyst til å rive bort alle teppene på alle vognene hun så hadde det. Blir visst som en ovn der nede. Spes for barn under 3 måneder som ikke har ferdig utviklet temp måler i kroppen var det spes ille for så jeg la helseteppe bli hjemme så kjøpte jeg paraply =0)

Skrevet

Er visst ikke det etter min HS erfaringer og kunnskap. Jeg trodde det samme men de lurer oss de hullene desverre =0(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...